Dubbla Win10 installationer - problem?

Permalänk
Medlem

Dubbla Win10 installationer - problem?

Igår installerade jag ytterligare ett windows 10 på en separat SSD i min burk. Tanken är att köra spel från ett OS och arbete på ett separat OS. Installationen har gått bra och jag kan välja OS genom att gå in i bootmenyn i BIOS. Är medveten om att man även kan köra DualBoot under uppstarten om man väljer att lägga båda OS:en på samma disk, men jag har valt att göra så här och det funkar för mig.

MEN! Efter bara några testomgångar med att välja de olika diskarna i bootmenyn så startade diskrepair i booten på min originaldisk (M2 sticka). Den körde igenom en snabbfix och sedan var det OK. Detta har jag inte sett förrut så jag tänker mig ju att det förstås hänger ihop med min lilla manöver med två OS.

Vad tror ni kan gå snett med denna setup? Vad kan ha gått snett på disken som behövde åtgärdas?

Tack på förhand!

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Vad tror ni kan gå snett med denna setup? Vad kan ha gått snett på disken som behövde åtgärdas?

Har du stängt av "Fast Startup"?
Om inte så prova att göra det, då Win 10 inte stänger ner Windows fullständigt, utan det stängs ner i ett slags hibernation läge, vilket kan ha strulat till det när du har växlat mellan dem.

How to disable Windows 10 fast startup

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har du stängt av "Fast Startup"?
Om inte så prova att göra det, då Win 10 inte stänger ner Windows fullständigt, utan det stängs ner i ett slags hibernation läge, vilket kan ha strulat till det när du har växlat mellan dem.

How to disable Windows 10 fast startup

Tack för tipset! Har stängt av detta nu, vet inte om det gör någon skillnad men värt ett försök! So far så verkar det lira utan problem

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz