Veckans fråga: Vilken tangentbordsstorlek föredrar du?

Permalänk
Cyberman

Veckans fråga: Vilken tangentbordsstorlek föredrar du?

Ska det vara full fräs med extra funktionstangenter och numerisk knappsats, eller vill du hellre ha det så kompakt som möjligt?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Kör en Filco TKL sedan länge och när så behövs har jag en numpad som jag har till vänster om TKL:en.

Permalänk
Discokungen

Tenkeyless är förtjusande att använda. Byter ogärna ut till mindre alternativ som begränsar en något. Använder man inte numpaden försämrar den bara ergonomin. Däremot kan jag tycka det blir väldigt snyggt med de där minitangentborden rent estetiskt.

Permalänk
Konsolgrävare

Testade köra med 40% ett tag men var lite för litet. Blev att stanna på 60%

Permalänk
Medlem

Standard TKL här. Skönt att få extra plats för musen, men mindre än så tycker jag är begränsande att använda.

Permalänk
Medlem

Blutooth, Kompakt, alla tangenter i rätt form och på rätt position och så mousepad är aldrig fel. Logitech K400!

Permalänk
Medlem

Bästa av båda världar
Cooler master quickfire tk eller masterkeys tk.
Får tenkeyless fast man har numpaden när man väl behöver den.

Permalänk
Medlem

80% är perfekt storlek. Mindre än så och då gör inte tangentbordet kontakt med musmattan för mig längre, vilket är onödigt utrymme som lika gärna kan tas upp av tangenter!

Permalänk
Medlem

Det TKL som finns trådlöst i icke blueoothversion för det trådlösa. Alltså är det i dagsläget ett G915 TKL.

Permalänk
Medlem

Filco TKL med Logitech G13 till vänster. Vid behov har jag separat trådlös 19-tangenters numpad.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vilket jag har av listan
Har ju funktionsknappar, men via function.

Har ett Surface Keyboard

Permalänk
Medlem

Fullstort helst. Jag knappar in siffror med numpaden. Utan den förlorar jag effektivitet i jobbet.

Efter det skadar det inte heller med lite basic mediaknappar samt en knapp som mördar windowstangenten. En hel rad extra macroknappar vill jag helst inte ha, däremot.

Permalänk

75%TKL, provat 60% men saknade piltangerna lite för mycket och att Ins hamnade på "fel" ställe

Permalänk
Medlem

Normalstort på jobbet, tkl utan extra tjafs hemma.

Permalänk
Medlem

Frågeställningen blir lite underlig utan sammanhang, eftersom många antagligen har olika preferenser hemma på stora skrivbordet som de har vid mer portabelt bruk. Hemmvid föredrar jag helt klart fullstort eftersom jag knapprar en del siffror och då starkt förlitar mig på en numpad, men gäller det bärbart är det givetvis portabiliteten som vinner och sådant som numpad får stryka på foten.

Permalänk
Medlem

60% med piltangenter här. Fördelen med det är att man inte behöver flytta på händerna och titta för att använda hela tangentbordet.

Permalänk
Medlem

60% med piltangenter här också, och ett vanligt 60%

Permalänk
Medlem

Sitter på ett fullstort idag. När jag jobbar så kör jag numpad rätt mycket så det funkar.

Jag är dock sugen på ett tenkeyless men det finns otroligt få modeller med Cherry MX Silent. Vägrar gå tillbaka till ljudet av odämpade brytare. Kanske får bli ett miniStreak vid tillfälle.

Permalänk
Medlem

100%.
Har idag ett Varmilo VA109M Sakura som jag är grymt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Använder ett Womier K66 som är någon procent större än ett 60%, tycker det är riktigt bra får även mycket plats till musen. Har även den större modellen K87 som är TKL om jag känner för att skifta.

Permalänk
Medlem

Har fullstort med numpad nu, men nästa blir helt klart ett tkl. Inte superkompakt men utan numpad så man får än mer svängrum till musen. Den använder jag typ aldrig förutom till jobbet, så där får det fullstora kvarstå

Permalänk
Hedersmedlem

Favoriten är en variant av fullstort.

Cherry G80-1800

Lika brett som tkl men med alla knappar kvar.

Har ett som är delvis ombyggt med Cherry MX Clear på qwerty-delen och MX Black på numpaden. Hittills bästa kombinationen som kontorstangentbord.

Permalänk
Medlem

Röstade på 80% TKL, har ett Varmilo VA88M idag som jag är riktigt nöjd med.
Ska dock tilläggas att jag är väldigt nyfiken på 60/65% men inte provat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bästa av båda världar
https://i.redd.it/v0k02371a9241.jpg

Håller med fullständigt. Sitter själv på ett MasterKeys Pro White LED och känner att jag har hittat den ultimata formfaktorn för mig.

Har haft fullstora tangentbord med och utan macro knappar. Gick över till ett Corsair TKL och gillade formfaktorn men saknade numpaden då och då.
Gick sedan över till ett Asus Claymore med Core och trodde att de skulle va en bra kompromiss att kunna ha numpaden till vänster. Detta då resten av tangentbordet hamnade i samma position som ett TKL men blev att jag aldrig använde numpaden pga placeringen.

Nu är jag äntligen helt nöjd med mitt tangentbord, hur de löst piltangenter m.m. med den modifierade numpaden är något jag personligen tycker ska bli en standard som anammas utav fler tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Bästa av båda världar
https://i.redd.it/v0k02371a9241.jpg

Har haft ett sådant i snart 6 år, har fortfarande problem med att veta vilket läge den är i, blir oftast att man trycker numlk några gånger tills man vet vilket läge man är i. Nästa tangentbord blir trådlöst och tkl eller 75%

Permalänk
Medlem

För mig är det fullkomligt otänkbart med ett tangentbord utan fullständig numerisk del, samt det mellanliggande klustret med sex knappar plus piltangenter. Jag använder samtliga nästan hela tiden.

Permalänk

Har inte tänkt på storlek så mycket men det ska vara ISO och inte ANSI.

Permalänk
Datavetare

Använder laptop så ofta att jag nu är helt inkörd på sådant tangentbord. Kör ett Apple Magic Keyboard för de stationära jag använder.

Klicka för mer information
Visa mer

Men är helt OK med fullstora tangentbord. ISO är ett krav, vägrar använda ANSI så länge det finns alternativ...

Permalänk
Medlem

Fullstort med en extra knapp för volymkontroll, då är jag nöjd. Gillar dock inte när de lägger en lodrät rad med macro-knappar längst till vänster.

Permalänk
Medlem

80% Tack, hade gärna sett att Razer släpper sin Huntsman Tournament Edition med de röda optiska med nordisk layout så hade jag köpt det omgående.