TrueNAS 12 är nu officiellt släppt

Permalänk
Medlem

TrueNAS 12 är nu officiellt släppt

Efter månader av Betor och RC är nu FreeNAS ersatt av TrueNAS 12.

Citat:

iXsystems is pleased to announce the general availability of TrueNAS 12.0 RELEASE! This is the first production version of the unified FreeNAS and TrueNAS release that is renamed to TrueNAS CORE and TrueNAS Enterprise, respectively. Since the first 12.0 Release Candidate, an additional 30 final polishing bugs have been found and fixed in the full 12.0-RELEASE version. The first maintenance release of TrueNAS 12.0, U1, is anticipated in December.

Källa: https://www.truenas.com/docs/hub/intro/release-notes/tn-12_0-...

Permalänk
Medlem

Såg samma sak på Twitter.

Nice, men kommer nog vänta någon release innan jag uppdaterar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har funderat lite när tvåfaktorsauthensering skulle komma - intressant också med alla prestandaförbättringar.

Någon som är familjär med Open ZFS 2.0 och kan säga om det är några funktioner man som hemmaanvändare kommer att använda?

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min FreeNAS som jag kör under ESXi och det funkar finfint. Jag använder mig dock av ytterst få funktioner, utan kör mer eller mindre bara en Pool med 2st RAIDZ2 vdevs (12 diskar) och SMB&NFS shares.

Permalänk
Medlem

Själv så väntar jag på att få testa TrueNas scale.

Skillnaden mellan TrueNas core och TrueNas scale är att core kör freebsd och scale kör linux(debian).

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, men väntar mest troligt på v12.1.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag kommer nog inte uppdatera min freeNAS förrän jag byter hårdvara. Rullar fint som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag passade på att installera TrueNAS när jag ändå skulle byta ett par diskar i min server. Tycker generellt att det är ett rejält lyft mot 9:an som jag tuffat på en längre tid. Jag begriper fortfarande inte permissions för fem öre, men det gjorde jag aldrig innan heller så det är mer en fråga om SBS.

Jag håller nu på att försöka lyfta in Home Automation som finns som plugin men jag har inte lyckats klura ut hur jag kan passthrough min Conbee USB för användning.

Men spontant gillar jag vad jag ser och det finns enormt mycket man kan göra! Hur kör ni andra som uppdaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag passade på att installera TrueNAS när jag ändå skulle byta ett par diskar i min server. Tycker generellt att det är ett rejält lyft mot 9:an som jag tuffat på en längre tid. Jag begriper fortfarande inte permissions för fem öre, men det gjorde jag aldrig innan heller så det är mer en fråga om SBS.

Jag håller nu på att försöka lyfta in Home Automation som finns som plugin men jag har inte lyckats klura ut hur jag kan passthrough min Conbee USB för användning.

Men spontant gillar jag vad jag ser och det finns enormt mycket man kan göra! Hur kör ni andra som uppdaterat?

Jag har uppdaterad på min ESXI server, där jag då körde FreeNAS (nu TrueNAS) i ett VM. Fungerade rakt av, men jag kör inga avancerade funktioner på TrueNAS, ren NAS funktioner med ett mirror och 1 Raidz2. Annars kör jag allt separat i andra VM, bl.a Home Assistant i eget VM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Själv så väntar jag på att få testa TrueNas scale.

Skillnaden mellan TrueNas core och TrueNas scale är att core kör freebsd och scale kör linux(debian).

Intressant, det där leder mina tankar direkt till Debian GNU/kFreeBSD, hoppas att iXsystems lyckas bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Någon som är familjär med Open ZFS 2.0 och kan säga om det är några funktioner man som hemmaanvändare kommer att använda?

De intressantare förändringarna är nog:

ZFS native encryption - du behöver inte köra GELI och kryptera hela poolen, utan kan kryptera enbart de datasets som lagrar privatare data. Dessa går också låsa/låsa upp efter behov utan påverkan på övriga datasets. Det går även att replikera dem utan att låsa upp dem, vilket möjliggör att sätta upp replikering till nån polares NAS utan att de kan snoka allt för mkt. Viss metadata är okrypterad för att möjliggöra scrub & replikering. NAS-delning på sweclockers?

ZSTD - ny komprimeringsalgoritm som komprimerar hårdare än gzip-9, men går lika snabbt som lz4 att läsa. Trevlig prestandaboost på backupvolymen.
- sequential read: https://user-images.githubusercontent.com/7613738/71645839-a9...
- sequential write: https://user-images.githubusercontent.com/7613738/71645853-c9...
- random read: https://user-images.githubusercontent.com/7613738/71645880-fe...
- random write: https://user-images.githubusercontent.com/7613738/71645885-06...

Allocation classes - det går nu att lägga till en Special VDEV som lagrar metadata till en pool. Lägg till en SSD-mirror till HDD-poolen för lite extra prestanda. Ännu intressantare blir det av att det också går att speca så att block mindre än en viss storlek hamnar på denna. Vi kan alltså få IOPS och småfilsprestanda från SSD samt lagringsutrymmet från HDD i samma pool. Skulle special VDEV bli full så svämmar det över till övriga VDEVs och beter sig som vanligt.