Sista feedback RTX 3080-bygge. Budget 20-30k.

Permalänk
Medlem

Sista feedback RTX 3080-bygge. Budget 20-30k.

Hej!

Vad tror ni om detta bygge? Jag kommer ha datorn i princip enbart till spel i högre upplösning 1440p och uppåt och samt lite jobb (enklare program). Skriver kommentarer nedan hur jag resonerat. Budget är rätt så flexibelt men det ska vara någorlunda prisvärt.

CPU - nu när jag äntligen får grafikkortet så orkar jag inte vänta längre på zen 3 (har ingen speldator idag). Därav en 3700x där jag eventuellt kan uppgradera till zen 3 om det skulle vara värt det.

Moderkort: Lite onödigt dyrt kanske men snyggt. Funderar alternativt på ett Tomahawk. Vill ha ett MSI (samma som grafikkort).

Grafikkort: Hade föredragit ett TUF men får bli ett MSI 3080 Ventus då det är det enda jag fått tag på.

Minnen: Lite osäker här men ryzen gillar väl 3600 mhz. Vet inte om CL17 duger.

Stort tack för all feedback!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Hade bytt ut moderkortet till det som du föreslog: https://komponentkoll.se/produkt/119238-msi-mag-b550-tomahawk
Onödigt att köpa X570 om man inte vet om att man kommer ha användning av det. Annars ser det bra ut, hade slängt in en till 140mm fläkt där fram också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Hade bytt ut moderkortet till det som du föreslog: https://komponentkoll.se/produkt/119238-msi-mag-b550-tomahawk
Onödigt att köpa X570 om man inte vet om att man kommer ha användning av det. Annars ser det bra ut, hade slängt in en till 140mm fläkt där fram också.

Tack. Eller gå över på Intel i10850k? Svårt detta. Skiljer väl inte så mkt FPS på högre upplösning ändå.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

Tack. Eller gå över på Intel i10850k? Svårt detta. Skiljer väl inte så mkt FPS på högre upplösning ändå.

Du kan ju gå över till en 10700K för ungefär ~500:- mer och få mer spelprestanda.