J la Iphone! Någon mer som har problem att föra över bilder!

Permalänk
Medlem

J la Iphone! Någon mer som har problem att föra över bilder!

Hej!

Ska flytta bilder från en Iphone XR till min pc! Sparar all bilder där. Men tydligen så har Apple bestämt sig för att bestämma över mina bilder. Blir så j la trött på detta företag. Någon som har någon lösning?
Har provat!
ICloud och ladda ner bilder från molnet, går inte!
Försökt importera från Apple device och från Microsoft foto!
Lyckats ta mig in i dcim och hitta album men det går bara att flytta några bilder innan den strular. Eller får jag kan inte nå enhet men har kontakt med itunes!
Får inte upp någon lita på denna datorn! Vill ju inte behöva kasta alla bilder. Helt otroligt att det ska vara så här krångligt.

Även provat allt som finns på Youtube.

Om någon från Apple läser detta inlägg, tänkte byta till 12an från min 8. Men aldrig någonsin mer en Apple mobil, vilken skit!

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Hej, har suttit i den båten själv.

Det som funkar:

* Installera Icloud for windows och ställ in nerladdning/sync till din dator.
* att ansluta som du säger med USB funkar också men du måste starta kameran på din telefon under anslutningen.

Om du ska föra över via USB ofta rekommenderar jag:

Att du på din iphone säkerställer att under "Inställningar / Bilder / Överför till Mac eller PC" säkerställer att den är på "automatisk" så du slipper strulet med HEIF.

Och att du under "Inställningar / Bilder / Kamera / Format" Ställer in "Mest kompatibel" av samma anledning.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Själv använder jag USB utan problem eller direkt till mitt Google drive konto via google drive appen.
Men funkar inte den här appen?
https://apps.apple.com/se/app/simple-transfer-photo-video/id4...

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Hej, har suttit i den båten själv.

Det som funkar:

* Installera Icloud for windows och ställ in nerladdning/sync till din dator.
* att ansluta som du säger med USB funkar också men du måste starta kameran på din telefon under anslutningen.

Om du ska föra över via USB ofta rekommenderar jag:

Att du på din iphone säkerställer att under "Inställningar / Bilder / Överför till Mac eller PC" säkerställer att den är på "automatisk" så du slipper strulet med HEIF.

Och att du under "Inställningar / Bilder / Kamera / Format" Ställer in "Mest kompatibel" av samma anledning.

Den här mannen vet vad han pratar om.

Har inte haft iphone sen 6:an. Frun har 11 och vi skulle föra över bilder.. blev helt knäpp av det. Men googlade lite och testade lite. Ovan beskrivning är nog bästa du kan hitta utan att söka på flera sidor.

Testa även köra en orginal sladd för det kan också ställa till överföringen (det bryts mitt i allt)

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Hej, har suttit i den båten själv.

Det som funkar:

* Installera Icloud for windows och ställ in nerladdning/sync till din dator.
* att ansluta som du säger med USB funkar också men du måste starta kameran på din telefon under anslutningen.

Om du ska föra över via USB ofta rekommenderar jag:

Att du på din iphone säkerställer att under "Inställningar / Bilder / Överför till Mac eller PC" säkerställer att den är på "automatisk" så du slipper strulet med HEIF.

Och att du under "Inställningar / Bilder / Kamera / Format" Ställer in "Mest kompatibel" av samma anledning.

Vi hade liknande problem.
Vi hade massor med bilder i HEIF på telefonen. Problemet var att om vi satte "Automatiskt" så försöker överföringen automatiskt göra om filerna till ett annat format. Detta gjorde att överföring från telefon till dator kraschade/slutade fungera efter att man fått över några få filer.

Så vi var tvungna att slå av automtiskt och föra över HEIF-bilderna i sitt "raw" format.
Sen konvertera dessa på datorn för att få dem i ett vettigt format.

Nästa steg vi gjorde var att stänga av så telefonen inte längre tar bilder i det nya HEIF formatet...så vi slipper konvertera nästa gång...

Apple imponerar inte med sin "enkelhet"...som gör det svårare.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Om man orkar dra upp en nextcloud applicance (gratis) så är den utmärkt på att backa alla bilder/filmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Apple imponerar inte med sin "enkelhet"...som gör det svårare.

"Enkelheten" gäller enbart om man håller sig helt inom Apples eko-system, då funkar det rätt bra, men om man som här vill få över till en PC så kliver man utanför "ekosystemet" om man inte installerar Icloud for Windows.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

"Enkelheten" gäller enbart om man håller sig helt inom Apples eko-system, då funkar det rätt bra, men om man som här vill få över till en PC så kliver man utanför "ekosystemet" om man inte installerar Icloud for Windows.

Fast det funkar normalt sett utmärkt att koppla direkt med USB och föra över med en filhanterare på PC'n. Funkar i både W10 och linux för mig. Och även enkelt att föra över direkt från telefonen till vanliga molntjänster eller NAS , så detta är inget typiskt fall där det är krångligt med iOS numera.
Jag vet inte vad som strular i TS fall.
Men jag tror appen jag länkar ovan funkar utmärkt.

(Fast HEIF formatet kan ju krångla lite på PC om man har det valt, det håller jag med om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast det funkar normalt sett utmärkt att koppla direkt med USB och föra över med en filhanterare på PC'n. Funkar i både W10 och linux för mig. Och även enkelt att föra över direkt från telefonen till vanliga molntjänster eller NAS , så detta är inget typiskt fall där det är krångligt med iOS numera.
Jag vet inte vad som strular i TS fall.
Men jag tror appen jag länkar ovan funkar utmärkt.

(Fast HEIF formatet kan ju krångla lite på PC om man har det valt, det håller jag med om)

Absolut, för att förtydliga, OM du kliver utanför "ekosystemet" så kan det fortfarande funka, och oftast gör det det. Men alla garantier och stöd försvinner i takt med Apples välsignelse.

Apple väljer ju ofta unika lösningar med egen twist på i stort sett allt, NFC, Bluetooth, trådlös laddning etc etc.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604