Amerikanska medier testkör Amazons strömmande speltjänst Luna

Permalänk
Melding Plague

Amerikanska medier testkör Amazons strömmande speltjänst Luna

Testperioden för Amazons strömmande speltjänst Luna är igång, och enligt de första intrycken når spelupplevelsen inte hela vägen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Alla dessa strömmade tjänster.

Hur många är det som.egentligen använder dem utanför en testperiod eller så?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Alla dessa strömmade tjänster.

Hur många är det som.egentligen använder dem utanför en testperiod eller så?

https://www.reddit.com/r/Stadia/

Har över 75 000 medlemmar, och är väldigt aktivt. I det stora hela så är reddit ändå en rätt liten sfär.

Google har inte pushat Stadia mycket ännu, antagligen för att de fortfarande lägger till funktioner och förbättrar upplevelsen här och där.

Det är förvånandsvärt många som klagar på Stadia utan att ens ha prövat det – vilket är gratis 😅 Spelen kostar som på vilken spelkonsol som helst.

Permalänk
Medlem

Intressant. Bilden nedan verkar indikera att detta är en såkallad PWA applikation. Har själv funderat på detta angående iOS. Apple vill självklart att allt ska gå genom deras App store så de kan ta ut 30%. PWA kringgår ju detta och stödet är kanske inte fantastiskt men ändå ok på iOS. Funderar lite på hur Apple ser på PWA och detta är nog första exemplet på när några faktiskt stora tjänster väljer den vägen för att kringgå App store. För en vanlig konsument är det dock fortfarande rätt krångligt med PWA kontra App store på iOS men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Intressant. Bilden nedan verkar indikera att detta är en såkallad PWA applikation. Har själv funderat på detta angående iOS. Apple vill självklart att allt ska gå genom deras App store så de kan ta ut 30%. PWA kringgår ju detta och stödet är kanske inte fantastiskt men ändå ok på iOS. Funderar lite på hur Apple ser på PWA och detta är nog första exemplet på när några faktiskt stora tjänster väljer den vägen för att kringgå App store. För en vanlig konsument är det dock fortfarande rätt krångligt med PWA kontra App store på iOS men ändå.

Apple tillåter inte strömmande speltjänster/launchers som startar andra applikationer i App Store utan hänvisar till just PWAs för den typen av lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hur många är det som.egentligen använder dem utanför en testperiod eller så?

Det fantastiska med digital teknik är ju att nischtjänster kan existera utan att störa ut de stora alternativen. Det är klart att Microsoft kommer sälja lika många Series X/S första timmen efter släpp som Stadia har skaffat användare under sina första 12 månader. Det är inte svårt att måla upp scenarier där en tjänst som Stadia kan fungera väldigt väl. Som exempel kan nämnas en student på ett universitet. Denna bor smått och har behov av en liten smidig dator med lång batteritid. Datorn har förmodligen även väldigt begränsad hårddiskkapacitet (*host-host* Apple..). Samtidigt har boendet väldigt snabb uppkoppling och Stadias servrar kan vara så lite som några km bort.

Permalänk
Medlem

@Feeku Hänvisar de själva till PWA? Intressant! Har jobbat lite med PWA och iOS var självklart en krångligare historia än för Android där t.ex. Google och MS pushar PWA en hel del. Ett stort problem på iOS var mer eller minder att man behövde gå igenom en någonlunda krånglig meny och hitta add to home screen. På Android kan man relativt enkelt lägga till en egen installationsknapp på sidan för att lägga till PWA. Detta kan ha ändrats och Apple verkar ändå förbättra PWA för varje iOS version.

Hur som helst, varför skulle Apple egentligen vilja ha PWA hellre än att låta tjänsten gå via deras App store? Deras poäng var väl att de inte kunde kontrollera kvaliteten på spelen och just detta argument går väl hand i hand med PWA som är mer upp till användaren och kan inte beskyllas på Apple om det vore något. Men däremot måste 30% och kontroll på en kommande stor typ av tjänst vara bättre än inget.

Permalänk
Medlem

@loevet: Stadia fungerar väl i browser på datorn, varför fungerar det inte i browsern på ios? (Med deras egna kontroll menar jag nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Intressant. Bilden nedan verkar indikera att detta är en såkallad PWA applikation. Har själv funderat på detta angående iOS. Apple vill självklart att allt ska gå genom deras App store så de kan ta ut 30%. PWA kringgår ju detta och stödet är kanske inte fantastiskt men ändå ok på iOS. Funderar lite på hur Apple ser på PWA och detta är nog första exemplet på när några faktiskt stora tjänster väljer den vägen för att kringgå App store. För en vanlig konsument är det dock fortfarande rätt krångligt med PWA kontra App store på iOS men ändå.

Enligt Amazon så har de samarbetat med Apple för att utveckla den här PWAppen.

Citat:

Amazon told Engadget that Luna will be available as a PWA for iOS users. The company says it has worked with the Safari team to make sure everything works as expected, and it also mentioned that Amazon will continue to work with Apple to enhance Luna’s experience in iOS devices.

https://9to5mac.com/2020/09/24/amazons-new-luna-cloud-gaming-...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av medbor:

@loevet: Stadia fungerar väl i browser på datorn, varför fungerar det inte i browsern på ios? (Med deras egna kontroll menar jag nu)

Mig veterligen har Google inte sagt något om detta, men jag gissar att det beror på att de vill ha Stadia som en native-app eller inte alls. Att köra via webbläsaren är inte riktigt lika effektivt som att använda en native-app, men Amazon har väl genom samarbetet med Safari-teamet som @Goedendag nämner ovan fått till en lösning som är tillräckligt bra. Sedan kan det också vara en principsak från Googles håll, att de inte vill betala Apples avgift och inte heller behöva använda en "andra klassens lösning" för att finnas på IOS. Men utifrån The Verges test verkar det ändå som att PWA-lösningen i webbläsaren fungerar bra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testperioden för Amazons strömmande speltjänst Luna är igång, och enligt de första intrycken når spelupplevelsen inte hela vägen.

Läs hela artikeln här

"Då Apple tar ut en avgift om 30 procent på köp för applikationer eller transaktioner i dessa har de etablerade strömmande speltjänsterna hittills valt att inte lansera på IOS."

Inte bara det. Tror att både Google och Microsoft skulle kunna tänka sig att ha klienter på iOS där man inte kan göra köp och transaktioner. Finns många andra som gör så, och på det sättet slipper betala 30% till Apple.

Problemet för Google och Microsoft är att Apple inte tillåter och godkänner deras streamingklienter i App Store alls. Det är där skon klämmer.

Hade Apple godkänt det så hade vi iOS-användare kunnat köra strömmande spel redan idag (utan webbläsarstöd för det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Intressant. Bilden nedan verkar indikera att detta är en såkallad PWA applikation. Har själv funderat på detta angående iOS. Apple vill självklart att allt ska gå genom deras App store så de kan ta ut 30%. PWA kringgår ju detta och stödet är kanske inte fantastiskt men ändå ok på iOS. Funderar lite på hur Apple ser på PWA och detta är nog första exemplet på när några faktiskt stora tjänster väljer den vägen för att kringgå App store. För en vanlig konsument är det dock fortfarande rätt krångligt med PWA kontra App store på iOS men ändå.

Jo, Apples nya policy drabbar ju helt klart oss iOS-användare. Vem vet vad de i framtiden hittar på för nya regler dessutom?

Kanske att websajter som genomför transaktioner med webbläsare, skall ge Apple sin "cut" av försäljningen?

Gillar verkligen Apples produkter på väldigt många sätt, men den senaste trenden oroar mig lite som Apple-användare för framtiden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

@Feeku Hänvisar de själva till PWA? Intressant! Har jobbat lite med PWA och iOS var självklart en krångligare historia än för Android där t.ex. Google och MS pushar PWA en hel del. Ett stort problem på iOS var mer eller minder att man behövde gå igenom en någonlunda krånglig meny och hitta add to home screen. På Android kan man relativt enkelt lägga till en egen installationsknapp på sidan för att lägga till PWA. Detta kan ha ändrats och Apple verkar ändå förbättra PWA för varje iOS version.

Hur som helst, varför skulle Apple egentligen vilja ha PWA hellre än att låta tjänsten gå via deras App store? Deras poäng var väl att de inte kunde kontrollera kvaliteten på spelen och just detta argument går väl hand i hand med PWA som är mer upp till användaren och kan inte beskyllas på Apple om det vore något. Men däremot måste 30% och kontroll på en kommande stor typ av tjänst vara bättre än inget.

Håller med i dina funderingar.

Känns som om Apple potentiellt kanske skjuter sig lite i foten här. Tycker det blir en sämre lösning för oss kunder. Känns som det vore bättre med en "native" iOS-app i detta fallet (annars är jag den första som hatar idioter som ersätter vanliga webbsidor med appar man tvingas installera i tid och otid).

Att Apple, utan att vilja det, så blir ju även en bieffekt med fokus på webbteknik och webbklienter, att det dessutom lättare öppnar upp för att dessa tjänster enklare porteras och blir lättare tillgängliga på många olika typer av klienter och ekosystem.

Men för mig personligen så kanske det bara är bra, då jag just nu funderar lite över framtiden, och mitt idag tunga beroende av Apples produkter och ekosystem.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att prova Luna! Hittills verkar dock laddningstiderna vara sämre än Stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Alla dessa strömmade tjänster.

Hur många är det som.egentligen använder dem utanför en testperiod eller så?

Vi är ett hyffsat gäng borta på Swedroid inklusive mig själv som kör detta. Jag har alltid haft tunga speldatorer men senaste året har jag kört mest Stadia. Funkar riktigt bra! Har inte kollat efter officiella siffror så har lite dålig koll annars

Lite text jag skrev som svar på någon som undrade varför man kör Stadia på FZ:

Stadia passar inte alla. T.ex. passar Stadia inte riktigt de som vill spela många olika spel hela tiden, som vill spela mycket multiplayer.

För min del är det casualgamingen som är skön. Har en bra speldator men har spelat igenom flertalet spel på Stadia på senare tid. Det är lite samma charm som med konsollerna att sitta i soffan och spela på stora OLED-Tvn med handkontroll istället för vid datorn. Sen 4k är ju inte fel (om spelet faktiskt körs i 4k beror på utvecklarna av spelen med, precis som på konsoller som stöder 4k).

Sen har jag provat Stadia, Geforce now och Xbox variant och ingen kommer i närheten av den låga latensen som det blir med Stadia. Inte heller bildkvaliteten har varit lika bra. Där har de andra tjänsterna en hel del att jobba på. Min upplevelse är med Stadiakontrollen och Chromecasten. När jag provat i webbläsare på dator är inte bildkvaliteten och responsen lika bra men har inte testat sen nov 2019 så kan ha hänt mycket där.

Nackdelen är ju spelen, inte så stort utbud men det växer för varje månad. Ska man ha de allra senaste spelen hela tiden och ha ett stort utbud av spel så passar som sagt inte Stadia riktigt. Sen kommer ju i alla fall faktiskt Cyberpunk och Assassins Creed Valhalla samtidigt på Stadia som övriga plattformar

De har reor också då och då, så behöver inte vara så jättedyrt. Spelat igenom flera av spelen som ingår i Pro-prenumerationen 99kr/månad. Köpte Assassins Creed Odyssey för 90 kr på rea t.ex.

Stadia är inte riktigt jämförbart med konsoller eller PC. Det fyller en annan liten nisch på något vis, tyvärr är den kanske inte stor nog för att Google ska fortsätta med Stadia lång tid framöver men för min del kommer jag köra vidare på det, är mycket nöjd.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

För att få igång mig personligen inom molnspelande så skulle Steam eller Epic Game Store behöva dra igång något liknande. Det är på dessa två plattformar jag har mina spel.

Rent krasst är jag bara intresserad av att betala för själva strömningstjänsten och att spelen i sig inte har med detta att göra.

Geforce Now är nog närmast den definitionen och som jag tycker känns bäst för användaren men det verkar också ha gjort att flera aktörer har dragit sig ur deras lösning.

Men men, ingen brådis med detta för mig då behovet inte riktigt finns och jag lär inte sluta att ha en vettig speldator i hemmet framöver. Halva nöjet är ju att bygga ny dator då och då

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

För att få igång mig personligen inom molnspelande så skulle Steam eller Epic Game Store behöva dra igång något liknande. Det är på dessa två plattformar jag har mina spel.

Rent krasst är jag bara intresserad av att betala för själva strömningstjänsten och att spelen i sig inte har med detta att göra.

Lite så jag ser det också!

Det som är närmast intressant för mig, om man kommer runt Apples spärrar på iOS, är att vid tillfälle prova Xcloud, då jag redan har mina flesta konsolspel för Xbox, och redan idag använder mig av GamePass.

Men till PC så har jag (förutom spel för GamePass och Xbox Play Anywhere) mycket spel hos både Steam och Epic (även om mest gratisspel på den senare), så hade gärna sett några liknande strömingsmöjligheter även där.

Nu väntar jag bara på att se om Apple kan gräva ner stridsyxan, eller om Microsoft kan ta omvägen via webben, för att kunna prova streaming av mina Xbox-spel/Game Pass.

Löser de inte detta så överväger jag seriöst att gå över till Android... 😱

Skrivet av Joppis:

Men men, ingen brådis med detta för mig då behovet inte riktigt finns och jag lär inte sluta att ha en vettig speldator i hemmet framöver. Halva nöjet är ju att bygga ny dator då och då

Nej, detta kommer inte ersätta mina PC-spelmaskiner, eller ens hemmakonsoler, utan mer ett praktist komplement (om det fungerar bra) på resa eller andra ställen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

För att få igång mig personligen inom molnspelande så skulle Steam eller Epic Game Store behöva dra igång något liknande. Det är på dessa två plattformar jag har mina spel.

Rent krasst är jag bara intresserad av att betala för själva strömningstjänsten och att spelen i sig inte har med detta att göra.

Geforce Now är nog närmast den definitionen och som jag tycker känns bäst för användaren men det verkar också ha gjort att flera aktörer har dragit sig ur deras lösning.

Men men, ingen brådis med detta för mig då behovet inte riktigt finns och jag lär inte sluta att ha en vettig speldator i hemmet framöver. Halva nöjet är ju att bygga ny dator då och då

De har inga servrar i Sverige än och kostar mera men det finns Shadow som streamar från en Windows 10 PC. Man kan använda vilken butik som helst som Steam eller Epic Games.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay