Nvidia uppges lägga ned Geforce RTX 3000-kort med mer grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Nej, jag kill gissar på ett par hundra miljoner under dom kanske 4-5 år innan det släpps nytt.
En Xbox SOC är på 360mm2, och jag antar att PS5 är liknande. Slår man ut 200 miljoner linjärt över 5 år landar man på 3,3 miljoner chip i månaden, räknar man på en hyfsad yield med 125 chip per wafer är det knappt 27000 wafers i månaden, troligen säljs det mer i början så den siffran är nog låg.
Vad jag läst ligger TSMC:s kapacitet på 140000 7nm wafers / mån, och då skall alla andra produkter AMD tillverkar in där, plus det som Qualcomm och andra stora kunder förbrukar.
Tror fortfarande det blir svårt för Nvidia innan dom andra flyttar ut till nya noder. Att TSMC och Nvidia inte verkar vara bästa vänner hjälper väl inte heller.

Är man någonsin bästa vän med tillverkare?
Vore oerhört korkat att inleda en vänskapsrelation med en tillverkare, då är man mutad.
Enda gången skulle väl vara vid partnering.

Permalänk
Medlem

Min fria gissning här skulle säga att Nvidia själva ser Big Navi som ett seriöst alternativ till 3800 och fokus ligger på att få ut så många kort som möjligt för att inte tappa marknadsandelar, om nu AMD kan möta efterfrågan bättre, vilket dem påstår. Någon enstaka % prestandaskillnad är svårmotiverad om det handlar om att få kortet om 2 dagar eller 5 veckor.

Permalänk
Medlem

Går ju inte att köpa något av korten, så spelar väl ingen roll om dessa släpps eller ej?

Men detta känns som ännu ett rykte för att alla ska köpa nuvarande och inte vänta på AMD. Dock är det rättså värdelöst när korten ändå inte går att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Precis som de flesta andra lanseringar gjort. Det som skiljer är en abnormal efterfrågan.

Har du belägg för att efterfrågan skiljer abnormalt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du belägg för att efterfrågan skiljer abnormalt?

Vet inte hur du missat detta sedan lansering, men men.

Kan ju ta det som skrevs tidigare i tråden som Nvidia gick ut med:
"Over 50 major global retailers had inventory on the day of launch. Our retail partners reported record traffic to their sites, in many cases exceeding Black Friday. This caused crashes, delays and other issues for their customers. We knew the GeForce RTX 3080 would be popular, but none of us expected that much traffic on the first day."

Här har du ett uttalande ifrån Newegg: https://www.tweaktown.com/news/75259/newegg-on-geforce-rtx-30...

Komplett skriver på sina kort: "På grund av extrem efterfrågan är denna produkt tillfälligt otillgänglig för försäljning."

Tror väl de flesta har gått ut med att efterfrågan varit enormt hög efterfrågan. Orkar inte leta efter varje butiks uttalande.

https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2020/10/06/nvidia...
"Anyway, a recent investigative video from Gamers Nexus found the staff speaking with various Nvidia board partners and retailers, the majority of which said the RTX 3080 drove record traffic and interest. Some shops spoke off the record, claiming that supply of the RTX 3080 was equal to or higher than their quantities for the 20 Series launch."

Permalänk

Kom direkt att tänka så här.

Permalänk
Medlem

Ett rykte som säger att ett annat rykte inte stämmer, och så är det Nvidia folk blir sura på?

Jag brukar ofta med fog kritisera Nvidia, men att folk ska bli sura på den pga rykten som dementerar andra rykten känns väldigt långsökt. Till och med lite meta över det hela tycker jag. Men det är min åsikt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Videocardz:
*Startar eget påhittat rykte om 20 GB och 16 GB kort i december*

November om en vecka, ingen info eller antydan från NVIDIA om 20 GB och 16 GB kort.

Videocardz:
"Det ser ut som att NVIDIA slopar 20 GB och 16 GB korten innan de ens utannonserades."

Videocardz:
*Phew*

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Den som lever får se. Jag vet att jag har 4 papp att slänga på ett grafikkort. Tycker smärtgränsen går där för en vanlig hemmaburk. Den av AMD och Nvidia som ger mig snabbast kort för den pengen innan årets slut får mitt köp. PS5an blir det dessutom oavsett. Mycket bang for the buck där.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk

Det finns en massa möjliga anledningar, så jag tar på mig aluminiumfoliehatten ett ögonblick:

Om de rensar bort kort i uppställningen kan det vara en indikator på att något kommer ta dess plats...
Det har varit snack om TSMC 7nm-produktion av Ampere, så vad sägs om teorin att Nvidia har lyckats knipa en andel av deras produktion framåt Q2 2021, och de har för en tid sedan fått in testexemplar av Ampere-kretsar från TSMC. Deras tester visar att de kan höja prestandan meningsfullt, vilket öppnar upp för kort som 3070 Super, 3080 Super och ett faktiskt Ampere Titan som trumfar 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns en hel del saker utöver spel som man använder grafikkort till, där videominnet är en klart begränsande faktor även vid 10 GB.
Allt handlar inte om spel!

Men om det kokar ner till att proffsanvändare vill komma över ett grafikkort med CUDA och massa ramminne för ett vrakpris.. vilken jäkla minoritet i så fall. Varför ens ta fram produkten när målgruppen kan hosta upp 3090-pengar istället.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men om det kokar ner till att proffsanvändare vill komma över ett grafikkort med CUDA och massa ramminne för ett vrakpris.. vilken jäkla minoritet i så fall. Varför ens ta fram produkten när målgruppen kan hosta upp 3090-pengar istället.

Proffsanvändare? Det finns mängder av entusiaster och hobbyister ute i stugorna som håller på med såna saker, utan att för den skull tjäna ett öre på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt uppgifter har Nvidia beslutat att inte lansera Geforce RTX 3080 och RTX 3070 med 20 GB respektive 16 GB grafikminne.

Läs hela artikeln här

Kort och gott var det ett stort misstag av NVIDIA att byta minnestillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Proffsanvändare? Det finns mängder av entusiaster och hobbyister ute i stugorna som håller på med såna saker, utan att för den skull tjäna ett öre på det.

Ok. Skriver om. Dessa hobbyister kan också köpa ett 3090 eller anpassa sina projekt. Mainstreamanvändande för dessa kort är spel så att de inte bryr sig om en anpassad version med sämre vinstmarginaler för att tillgodose en nisch låter rimligt om än tråkigt. De har helt enkelt en produkt som svarar på de kraven redan.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ok. Skriver om. Dessa hobbyister kan också köpa ett 3090 eller anpassa sina projekt. Mainstreamanvändande för dessa kort är spel så att de inte bryr sig om en anpassad version med sämre vinstmarginaler för att tillgodose en nisch låter rimligt om än tråkigt. De har helt enkelt en produkt som svarar på de kraven redan.

Du är fri att tycka precis vad du vill!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du är fri att tycka precis vad du vill!

Det handlar om att erbjuda lite insikt i situationen. Sen kanske du inte behöver den eller vill ta till den eller ens håller med. Jag svarar baserat på det intrycket jag får av dina förväntningar när tråden diskuterar modell 3070/3080 och du utropar att "Allt handlar inte om spel". Jo, för Nvidia handlar 3080 sannolikt ganska mycket om spel och mängden RAM talar ju för det, eller hur?

Faktum är att de med 3090 sänkte prisribban på vad ett grafikkort med 20+GB RAM-minne kostar. Och det med en ny snabbare och sannolikt dyrare minneskrets dessutom. Att ett 3080 20GB skulle komma och sänka ribban ytterligare var ett trevlig rykte, men idén (om den var sann) motiverades sannolikt inte av tanken att tjäna mindre på GPGPU proffs/hobbyanvändare.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det handlar om att erbjuda lite insikt i situationen. Sen kanske du inte behöver den eller vill ta till den eller ens håller med. Jag svarar baserat på det intrycket jag får av dina förväntningar när tråden diskuterar modell 3070/3080 och du utropar att "Allt handlar inte om spel". Jo, för Nvidia handlar 3080 sannolikt ganska mycket om spel och mängden RAM talar ju för det, eller hur?

Snarare är det rätt tydligt att Nvidia förstår att grafikkort i dag används för mycket mer än spel, även de enklare korten. Så grafikkort handlar mindre och mindre om spel, även om det förstås fortfarande är så att spel är den viktigaste delen.

Anledningen till att de skrotade 16/20 GB-versionerna handlar nog mer om det som spekulerades tidigare i tråden: att de helt enkelt inte kan producera tillräckligt med kretsar för att ens klara efterfrågan på de modeller som redan är på marknaden, och inte ser att de kan göra det inom det produktlanseringsfönster de anser att de har med den nya arkitekturen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det känns tillfredsställande att dom struntar i det här med tanke på vad allt som har hänt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av cyklonen:

Proffsanvändare? Det finns mängder av entusiaster och hobbyister ute i stugorna som håller på med såna saker, utan att för den skull tjäna ett öre på det.

Om inte 10GB GDDR6X räcker så får man som konsument lösa det på annat sätt, t.ex. med ett RTX Titan eller 3090. Behöver man så mycket VRAM för något annat än jobb så är det snarare lyxkonsumtion.

Men visst, jag hade gärna haft en Red Weapon för att kunna föreviga släktträffarna så bra som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om inte 10GB GDDR6X räcker så får man som konsument lösa det på annat sätt, t.ex. med ett RTX Titan eller 3090. Behöver man så mycket VRAM för något annat än jobb så är det snarare lyxkonsumtion.

Men visst, jag hade gärna haft en Red Weapon för att kunna föreviga släktträffarna så bra som möjligt

Alla grafikkort som man inte använder för jobb är lyxkonsumtion. Olika personer har olika behov.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Kort och gott var det ett stort misstag av NVIDIA att byta minnestillverkare.

? Så det var ett misstag att göra grafikkort med hög minnesbandbredd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Så det var ett misstag att göra grafikkort med hög minnesbandbredd?

Beror på. Vill NVidia sälja kort eller tillverka kort med hög minnesbandbredd som inte går att få tag på. Driver man ett företag som lever på att sälja produkter så är ju svaret rätt givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Beror på. Vill NVidia sälja kort eller tillverka kort med hög minnesbandbredd som inte går att få tag på. Driver man ett företag som lever på att sälja produkter så är ju svaret rätt givet.

Svaret är endast givet om man tänker kortsiktigt. Kan vara att de tänker en smula längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Snarare är det rätt tydligt att Nvidia förstår att grafikkort i dag används för mycket mer än spel, även de enklare korten. Så grafikkort handlar mindre och mindre om spel, även om det förstås fortfarande är så att spel är den viktigaste delen.

Anledningen till att de skrotade 16/20 GB-versionerna handlar nog mer om det som spekulerades tidigare i tråden: att de helt enkelt inte kan producera tillräckligt med kretsar för att ens klara efterfrågan på de modeller som redan är på marknaden, och inte ser att de kan göra det inom det produktlanseringsfönster de anser att de har med den nya arkitekturen.

Det första du skriver om provade ju AMD med Vega. Gick så där. Nu gör AMD en helomvändning med separata arkitekturer för spel och produktion, RDNA2 vs CDNA. Nvidia gör tvärt om och lägger allt på samma. Ampere. Historien får utvisa vem som gjorde rätt.

Det andra du skriver håller jag helt med om.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Nu har vi två nyhetstrådar / ryktestrådar snarare som säger emot varandra, den ena säger att det inte kommer kort med mer minne, den andra säger att det kommer kort med mer minne

Permalänk
Medlem

är inte nyhetsartikelns slutsats till anledningen lite felaktig, det blir ju inte färre kärnor för att man kombinerar de med olika minnesmängder..

den enda riktiga slutsatsen borde vara att pris prestandan blir för låg med ökningen i kostnad för implementation och åtgång av mer minne.

dvs AMDs relativa pris/prestanda ökar samtidigt som Nvidia kretsar med mer minne, inte ökar vare sig tillgång eller positivt påverkar marknadsföring eller lönsamhet trotts bättre prestanda? minnes spec.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"