Permalänk
Medlem

AMD Renoir / 4000H-överklock?

Har någon börjat skruva på AMD's 4800H-CPU:er, antingen i syfte att maximera prestanda eller optimera ljudnivå/effektivitet givet arbetsuppgifterna? Jag har nyligen börjat leka lite med Ryzen Controller för att lära känna min Legion 5-laptop med 4800H-processor.

I mitt fall handlar det mer om att hitta en bra uppsättning parametrar som maximerar ljudlös prestanda.

Utöver "Ryzen Controller" finns även verktyget "Renoir Mobile Tuning" som jag ännu inte provat.

Temperaturskyddet verkar det iaf inte vara något fel på, något herren i filmen nedan demonstrerar genom att köra fullt blås helt utan kylare eller kylfläns:
https://www.youtube.com/watch?v=P0Az6JDoosQ&ab_channel=Fritzc...

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Har någon börjat skruva på AMD's 4800H-CPU:er, antingen i syfte att maximera prestanda eller optimera ljudnivå/effektivitet givet arbetsuppgifterna? Jag har nyligen börjat leka lite med Ryzen Controller för att lära känna min Legion 5-laptop med 4800H-processor.

I mitt fall handlar det mer om att hitta en bra uppsättning parametrar som maximerar ljudlös prestanda.

Utöver "Ryzen Controller" finns även verktyget "Renoir Mobile Tuning" som jag ännu inte provat.

Temperaturskyddet verkar det iaf inte vara något fel på, något herren i filmen nedan demonstrerar genom att köra fullt blås helt utan kylare eller kylfläns:
https://www.youtube.com/watch?v=P0Az6JDoosQ&ab_channel=Fritzc...

Lite för nya CPU-er för mig egentligen för att svara på, men generellt gäller det vid laptops att dessa inte går att överklocka särskilt mycket. Möjligen "tweaka" lite, men inte överklocka "på riktigt". Hur ser bios/UEFI ut?

Permalänk
Medlem

Inget vettigt finns i BIOS, det är mjukvaruöverklockning som gäller. Folk lyckas kräma ut några procent här och där men personligen tänkte jag se om man kan få bibehållen prestanda men lägre ljudnivå på bekostnad av något högre temperatur i tangentbord/chassie.

Laptoptillverkarna optimerar ju ofta fläkt/effekt-balansen för att hålla nere "skin temperature", dvs för att hålla chassiet sval. Det skiter jag i, däremot jag vill ha rimlig cpu-temp och låg ljudnivå vilket borde ge mig möjlighet att köra boostade frekvenser längre (en av de parametrar man kan skruva på).

Skrivet av Networker:

Lite för nya CPU-er för mig egentligen för att svara på, men generellt gäller det vid laptops att dessa inte går att överklocka särskilt mycket. Möjligen "tweaka" lite, men inte överklocka "på riktigt". Hur ser bios/UEFI ut?

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk