Hej, jag försöker göra en så simpel sak som att ladda in en bild i Javascript, men det som händer är att den laddar i all evighet och tar aldrig slut. Är det någon som vet vad det kan bero på? Använder P5 för de som undrar. Tacksam för svar.
Koden:
let img;
function preload() {
img = loadImage('image.png');
}
function setup(){
createCanvas(1535, 700);
background(10);
}
canvas.parent('canvas');
function draw(){
background(120);
image('image.png', 0, 0);
noLoop();
Aldrig hört talas om P5 tidigare, men det gav i alla fall resultat att skicka med img istället för sökvägen i image-anropet. https://jsfiddle.net/sguprLzf/
Redan detta är en gigantisk varningsflagga i min bok. Deklarera och initiera en variabel men sedan aldrig läsa dess värde? I så fall är det tydligare att inte nämna variabeln alls:
function preload() {
loadImage('image.png');
}
En variabel vars värde aldrig används är nästan alltid en bugg, varför det räknas som ett fel av de flesta linters och till och med i vissa språk, till exempel Go och TypeScript (med flagga).
Att vara vaksam på så kallade code smells är mycket hjälpsamt för att hitta, lösa och förebygga buggar i allmänhet.