Permalänk

Ladda in en bild i javascript

Hej, jag försöker göra en så simpel sak som att ladda in en bild i Javascript, men det som händer är att den laddar i all evighet och tar aldrig slut. Är det någon som vet vad det kan bero på? Använder P5 för de som undrar. Tacksam för svar.

Koden:

let img;

function preload() {
img = loadImage('image.png');
}

function setup(){
createCanvas(1535, 700);
background(10);
}
canvas.parent('canvas');

function draw(){
background(120);
image('image.png', 0, 0);
noLoop();

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om P5 tidigare, men det gav i alla fall resultat att skicka med img istället för sökvägen i image-anropet.
https://jsfiddle.net/sguprLzf/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oscar The Great M8:

let img; function preload() { img = loadImage('image.png'); }

Redan detta är en gigantisk varningsflagga i min bok. Deklarera och initiera en variabel men sedan aldrig läsa dess värde? I så fall är det tydligare att inte nämna variabeln alls:

function preload() { loadImage('image.png'); }

En variabel vars värde aldrig används är nästan alltid en bugg, varför det räknas som ett fel av de flesta linters och till och med i vissa språk, till exempel Go och TypeScript (med flagga).

Att vara vaksam på så kallade code smells är mycket hjälpsamt för att hitta, lösa och förebygga buggar i allmänhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers