Permalänk
Medlem

Min resa från konsol till en modern pc igen

Senast jag hade en dator som gick spela på var någon gång där vid BF2 eran. Efter det så har allt spelandes utförts på konsol, Ps3/Ps4. Ber er att ha i åtanke att min uppgradering spänner sig över en längre tid, samt att diverse stavfel kan förekomma.

En bortglömd dator som för länge sedan såg sina glansdagar,som speldator,användes uteslutandes till lite surfandes och att betala räkningar den 25e varje månad i sitt slutskede.

Tog mig i kragen att göra lidandet kort och få mig än en gång en dator värd namnet att kallas en "speldator".
Så en beställning från Komplett lades,ett uppgraderingspaket(Ryzen 5 2600x Asus B450-f) samt ett modernt chassi från NZXT och en Hyper 212 RGB Black kylare.Grafikkort från Sapphire,RX 580 Nitro.
Den observante ser att kylaren målades vit och vita kablar från CableMod installerades.
Även att jag "snodde" dotterns bord för att få upp datorn från golvet..samt att bordet matchar soptunnan så fint

Nästa steg blev en tur till Ikea.

Nu börjar det äntligen likna nått
Och dottern fick äntligen tillbaka bordet😄

Här har det hänt mer
Nytt tangentbord och mus.Krafikkortet målat vit för att passa in bättre.Ny skärm från Asus (1080P/144hz)
Samt en begagnad stol av märket Kinnarps

Men jakten på att kunna spela med minst 144fps fick mig bittert att inse att det var dax för ett nytt grafikkort Passade även på att köpa nya snabbare ram-minnen samt en AiO från Corsair

Nzxt chassit i all ära,estetiskt snyggt men varmt då hårdvaran börjar alstra lite mer värme nu,fick mig att köpa mig ett Fractal design meshify C chassi.
Även det blev målat,målades svart invändigt,kortsidan bak.

I det här läget så var jag nöjd,Meeen inbillade mig att cpun flaskhalsare gpun,så mer uppgraderingar inhandlades

Blev en Ryzen 7 3700x cpu med ett 470x moderkort.
Samt en 1440p skärm från Asus.
Kanske lite motsägelsefullt att gå från 1080P till 1440P då man jagade fler fps,men ångrar mig inte
Blev ett nytt monitorstöd från Iiglo samt nå grönsaker från Ikea..
Även Cpu kylaren fick ge vika för en "roligare" variant från AeroCool.
Den Skruvades isär och lackades vit,samt att slangarna byttes ut mot kortare som klädes i Sleevs från CableMod.

Här kunde historien gott och väl ha slutat,men som alla inom pc-världen vet,det finns alltid nå att uppgradera

Så för att stilla uppgraderingsdjävulen samt att få bort den störande kabeln från tangentbordet så inhandlades ett trådlöst.

Snyggt,lågt,mekaniskt och trådlöst...mem dyrt som f.n
Logitech G915 TKL

Så så här står det nu,nöjd för tillfället,men ett rtx 3080 hade ju suttit fint;)

Kul att kunna titta tillbaka på hur det såg ut tidigare jämfört med nu..

Tack för titten!.
Och har du nå funderingar så är det bara att fråga.

Besök galleriet här