Amazon höjer priset väl i sista steget?

Permalänk
Medlem

Amazon höjer priset väl i sista steget?

Hallå,

Är det bara jag som erfar att Amazon numer lägger på drygt 7 % av priset visat i kundkorgen i sista steget av kassan? Så har det inte varit tidigare?

Ser inget som motiverar prispåslaget i kassan heller...

49,27/45,73 ~= 1,077

Är det någon som vet vad detta beror på eller vad det är för påslag?

Hittar ingen information efter snabba Googlingar av typ "sweden amazon 7% more expensive" etc...

Innehållet i varukorgen behöver vi inte diskutera närmare

Till moderator: Flytta gärna om tråden ligger fel...

Mvh Nudeln

Permalänk
Medlem

Svensk moms är högre än tysk. Mellanskillnaden läggs på i sista steget.
Obs dina kontaktuppgifter finns i andra bilden, hade tagit bort den bilden ifall jag var du.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Tyskland har mindre skatt, tror det var 19%, medan i sverige är det 25%. I sista steget när man betalas ändras summan därför.

Permalänk
Medlem

Svensk moms 25% på 44,2 blir 55,26 euro

Tips att ta bort bilden med din adress/telenr så inte 30 trötta karantärsclockare ringer dig.

Permalänk
Medlem

Tyskland har sänkt momsen under corona så prisskillnaden med svensk moms istället är större just nu....

(du kan ta bort bilderna med din adress kanske )

Permalänk
Medlem

I första bilden är det enbart varorna, ingen frakt och ingen rabatt, och där visas de förmodligen med tysk moms (19 %).

När du gått till kassan och valt leverans till Sverige, är Amazon skyldiga att använda svensk moms, som är 25 %.

Jag har inte kontrollräknat, men förmodligen är det där förklaringen ligger.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Oj! Tack alla som påtalade att mina kontaktuppgifter syntes och tack till moderator som tog bort bilden innan jag själv hann reagera! Får skylla på en skrikande bebis som gjorde det svårt att tänka klart. Vi får se om det är någon som ringer och vill snicke-snacka

Men ok... efter er input samt att lille-man äntligen sover har jag forskat lite.

Inom sitt stödpaket kommer Tyskland att sänka mervärdesskatten; från och med den 1 juli till den 31 december sänks den reguljära momssatsen från 19 till 16 procent och den reducerade momssatsen från 7 till 5 procent.
Källa

Alltså tillfälligt 16% istället för 19% moms i Tyskland. Det ger att ifall urspungsbeloppet i bild 1 är med tysk moms blir slutpriset efter applicerad svensk moms:
(45,73/1,16)*1,25 ~= 49,27

Det verkar stämma. Beställer man över €39 skulle frakten vara gratis, så således är det inte den utan de olika momssatserna som gör prisskillnaden... vilket verkar bekräftas av att "Promotion Applied" blir ganska exakt frakten + moms, nämligen 4,79*1,25 ~= 5,99.

Tror detta förvirrade mig, att frakten sägs vara gratis när man beställer över €39... och det blir den ju, men det framställs i mitt tycke vilseledande i bild 2 när "nya" summor kommer in i bilden (pun intended)

Detta styrker också utsagon om att det är momsen som spökar.

Men så har det inte alltid varit, att Amazon momsjusterar för varor som ska till Sverige?

Permalänk
Medlem

Allt står ju så du behöver inte räkna eller klura.

Du har pris innan moms.
"VAT" är momsen du betalar.
"Promotions applied" är större än "Postage & package", så du har fått gratis frakt. Eventuellt också nån mer rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Men så har det inte alltid varit, att Amazon momsjusterar för varor som ska till Sverige?

Nä, det fanns en tid när den fria marknaden inom EU fungerade och man bara behövde betala moms i landet man handlade i.
...men det var man ju tvungen att täppa till, för så kan vi inte ha det! (Gäller dock bara handlare som säljer över viss volym till Sverige, så man kan leta upp någon mindre handlare och fortfarande betala moms i t.ex. Tyskland istället utan att göra något fel)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä, det fanns en tid när den fria marknaden inom EU fungerade och man bara behövde betala moms i landet man handlade i.
...men det var man ju tvungen att täppa till, för så kan vi inte ha det! (Gäller dock bara handlare som säljer över viss volym till Sverige, så man kan leta upp någon mindre handlare och fortfarande betala moms i t.ex. Tyskland istället utan att göra något fel)

Du begriper väl att det annars skulle ha blivit ett "race to the bottom", som helt urholkar momsen som mekanism...
Lite som galenpannorna på Irland som stryker företagsskatten i decennier för företag.

Nu är det ändå inte nån större skillnad på momssatserna mellan EU-länderna, så i de allra flesta fall är det småpengar det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du begriper väl att det annars skulle ha blivit ett "race to the bottom", som helt urholkar momsen som mekanism...
Lite som galenpannorna på Irland som stryker företagsskatten i decennier för företag.

Nu är det ändå inte nån större skillnad på momssatserna mellan EU-länderna, så i de allra flesta fall är det småpengar det handlar om.

OT: Nja, men vi hade haft enhetlig moms inom EU till slut ja,
vi behöver MER samarbete och närma oss MER, inte MINDRE samarbete och FJÄRMA oss.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Nja, men vi hade haft enhetlig moms inom EU till slut ja,
vi behöver MER samarbete och närma oss MER, inte MINDRE samarbete och FJÄRMA oss.

Tja, möjligen hade den "enhetliga" momsen varit noll. Men, som jag skrev, så hade det urholkat hela momssystemet, och det är få länder i EU som hade kunnat acceptera det. Därför behövs regleringar av det här slaget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Allt står ju så du behöver inte räkna eller klura.

Du har pris innan moms.
"VAT" är momsen du betalar.
"Promotions applied" är större än "Postage & package", så du har fått gratis frakt. Eventuellt också nån mer rabatt.

Nja. Som jag skrev och räknade fram är det frakten och dess tillhörande moms som de bjussar på, inget mer (dock helt i enlighet med vad som angivits från början). Amazons sätt att illustrera det samt att priset förändrades på grund av olika momssatser ledde till min förvirring. Men nu är allt på det klara igen!

Permalänk
Medlem

Det är inte helt konsekvent dock. Om det är både Sold och Delivered By Amazon så justeras alltid momsen, men beställer man från någon annan men "delivered by Amazon" så slipper man ibland ökade momsen.. killgisning är att det beror på hur mycket företaget i fråga säljer inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Men så har det inte alltid varit, att Amazon momsjusterar för varor som ska till Sverige?

Har alltid varit så sedan jag börjat handla på Amazon. Men företaget ska ta ut moms för det land man skickar varan till om man kommer upp till X antal tusen per år, tror det är 320.000 men inte helt säker. Därför Amazon tar ut svensk moms

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag köpte under Prime day några grejer, det är så att nu under corona så har tyska staten tillfälligt lägre moms, vilket gör att priserna höjs oftast i kassan när du sen säger att dom skall till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä, det fanns en tid när den fria marknaden inom EU fungerade och man bara behövde betala moms i landet man handlade i.
...men det var man ju tvungen att täppa till, för så kan vi inte ha det! (Gäller dock bara handlare som säljer över viss volym till Sverige, så man kan leta upp någon mindre handlare och fortfarande betala moms i t.ex. Tyskland istället utan att göra något fel)

Skrivet av jnsson:

Har alltid varit så sedan jag börjat handla på Amazon. Men företaget ska ta ut moms för det land man skickar varan till om man kommer upp till X antal tusen per år, tror det är 320.000 men inte helt säker. Därför Amazon tar ut svensk moms

Men det var inte så länge sen? Något år sedan? Eller har jag bara inte tänkt på det tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

killgisning är att det beror på hur mycket företaget i fråga säljer inom EU.

Tror det är hur mycket det säljs för per land. Säljs det för 320.000kr(?) så måste momsen tas ut i det landet varan säljs till, annars momsen landet det säljs från (inom EU?), tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Men det var inte så länge sen? Något år sedan? Eller har jag bara inte tänkt på det tidigare?

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/vat/...

Handla på nätet från ett annat EU-land

Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.

Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. Tröskelvärdetpdf är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. Det innebär att de flesta större nätförsäljare som levererar inom EU måste ta ut och redovisa moms i leveranslandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Men det var inte så länge sen? Något år sedan? Eller har jag bara inte tänkt på det tidigare?

Tror att du inte tänkt på det. Amazon UK tog ut 25% moms när jag köpte en Motorola Moto G3 den 28 december 2015. Så de har gjort det ett bra, bra tag iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det här är nog lite halvt off-topic, men relaterar ändå till momsfrågan.

Ett knep jag ibland använt mig av när Amazon inte levererat annat än till Tyskland, eller där priset varit så högt att momsen faktiskt spelar roll, är att använda en tjänst som Mailboxde.com. Då landar paketet först i Tyskland i en lagerlokal och får därmed tysk adress och tysk moms. Du väljer sen ett fraktbolag via sidan och skickar det till dig i Sverige.

Exempel på pryl jag beställt på det sättet var en Amazon Kindle Oasis. Sparade ca 800 kr trots extra frakt jämfört med att köpa den från Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Svensk moms 25% på 44,2 blir 55,26 euro

Tips att ta bort bilden med din adress/telenr så inte 30 trötta karantärsclockare ringer dig.

Skulle väl ändå vart trevligt en torsdagskväll som denna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Nudeln:

Beställer man över €39 skulle frakten vara gratis,

För att förvirra ännu mer blir frakten gratis om priset inklusive svensk moms uppgår till minst 39 euro medan priserna anges inklusive tysk moms.

Skrivet av fsmedberg:

Ett knep jag ibland använt mig av när Amazon inte levererat annat än till Tyskland, eller där priset varit så högt att momsen faktiskt spelar roll, är att använda en tjänst som Mailboxde.com. Då landar paketet först i Tyskland i en lagerlokal och får därmed tysk adress och tysk moms. Du väljer sen ett fraktbolag via sidan och skickar det till dig i Sverige.

Detta gör det dock inte alltid billigare. Frakten till Mailboxde.com är samma som till Sverige, så det är bara momsen och kemikalieskatten du sparar in pengar på. Sedan tillkommer kostnaderna från Mailboxde.com, som kan vara högre än momsskillnaden. Dessutom är det du som tar risken om något går snett efter att varorna kommit till Mailboxde.com. Om du behöver skicka in varan på något garantiärende, kanske Amazon bara står för frakten från Tyskland.

Jag har själv aldrig använd Mailboxde.com, men jag har använt liknande tjänster i andra länder. Det brukar vara billigare att skicka direkt, men det kan bli billigare om man har många små försändelser som slås ihop till en stor försändelse (eftersom Postnords avgift på 75 eller 125 kr betalas en gång per försändelse). Jag tycker att denna typ av tjänst främst gör nytta om avsändaren inte skickar varan till Sverige.

Permalänk
Medlem

För ordningens skull lägger jag in den omtalade bilden igen som togs bort... denna gång med maskerade kontaktuppgifter. Den tillför nog egentligen inget längre, men likväl. Tack återigen till de som såg till att den första versionen med synliga kontaktuppgifter togs bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Får skylla på en skrikande bebis som gjorde det svårt att tänka klart.

Haha, full förståelse för öronpropparna överst i listan!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Haha, full förståelse för öronpropparna överst i listan!

Spot on!

Har haft ett par sådana orange:a konstant i plånboken, men nu efter flera veckors användning börjar de bli rejält "trötta". Läge att ersätta dem