Blinkande stjärnor på svart bakgrund

Permalänk
Medlem

Blinkande stjärnor på svart bakgrund

Hallåj.

Har bytt tv nu i dagarna, ifrån Qled till Oled CX.

Men nu till problemet har upptäckt att när det är helt svart på skärmen så kan jag se små blinkande stjärnor.
Inget som jag upptäckte på min förra tv.
Använder samma kablar samma koppling. Tv eARC --->förstärkare ---> Nvidia Shield.

Har läst något om "HDMI Sparkle" Är ju inga värsting kablar jag använder HDMI Kan det vara kablarna som är problemet? Det som är nytt i konfigurationen är att tv:n stödjer eARC och HDMI 2.1

Förtydligade rubrik från "Blinkande stjärnor"/Thomas Y
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta anslutning på TVn? Det finns antagligen fler än en HDMI?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Har du testat att byta anslutning på TVn? Det finns antagligen fler än en HDMI?

Ska prova det direkt efter pixel refresh är klart. Men finns dock bara ett uttag för eARC, så jag hoppas på dåliga kablar

EDIT: Samma problem på andra uttagen. Får prova åka iväg och köpa Certifierad HDMI kablar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

"Snö" i bilden, särskilt synlig på svart bakgrund är ett klassiskt symptom på bitfel i överföringen. Kanske ett par hundra bitfel i sekunden eller så vilket leder till slumpartad förändring av pixlar. Vanligt med långa kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Snö" i bilden, särskilt synlig på svart bakgrund är ett klassiskt symptom på bitfel i överföringen. Kanske ett par hundra bitfel i sekunden eller så vilket leder till slumpartad förändring av pixlar. Vanligt med långa kablar.

Hoppas på att det är kablarna. Dock så är dom som jag använder 1.5M. Åkte iväg och köpt 2st nya,ska testa om en stund.

EDIT: Det var kablarna. Då vet jag att man alltid ska köpa certifierade kablar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Bildexpert 📺

Skönt! Förmodligen hade samma problem med din Samsung QLED. Men en LCD och särskilt med FALD, släcker ned vid heltäckande ytor av svart och kan då dölja problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skönt! Förmodligen hade samma problem med din Samsung QLED. Men en LCD och särskilt med FALD, släcker ned vid heltäckande ytor av svart och kan då dölja problemet.

Jo riktigt skönt att det bara var kablarna. Men vilket lyft ifrån Q7fna till Oled CX, film tittandet är på en helt ny nivå😀

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED