Huawei presenterar Mate 40 – flaggskepp fortfarande utan Google

Permalänk
Medlem

Men som sagt jag förstår att folk inte vill gå till Huawei, precis som folk inte vill gå till Ios eller från Ios till GMS.
Jag gick till HMS enbart för P40 Pro pga av kameran, då jag anser bilderna som kommer från den ger mig bästa fotografier i en mobil.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Skrivet av atreyu:

Får man inte, säg mig vilka appar som inte funkar?
Jag kör banken, bankid, klarna, zalando, xbox, schema, bussen, spotify, ammazon, EspressoHouse, Flashscore, Insta, Facebook, Messenger, Outlook, Gmail, Postnord, SJ, Jobbapp, Twitter, Steam, Paypal, Hotels, Onkyo, Chrome. Bara nämna några av dom dagliga apparna som är igång.

Självplågare kan ju även testa en gammal fin mobil med Symbian, ännu färre appar där som faktiskt man kan ha nytta av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atreyu:

Får man inte, säg mig vilka appar som inte funkar?
Jag kör banken, bankid, klarna, zalando, xbox, schema, bussen, spotify, ammazon, EspressoHouse, Flashscore, Insta, Facebook, Messenger, Outlook, Gmail, Postnord, SJ, Jobbapp, Twitter, Steam, Paypal, Hotels, Onkyo, Chrome. Bara nämna några av dom dagliga apparna som är igång.

Fungerar är en sak, lättillgängligt i en appstore är en annan. Givetvis kan man ladda hem manuellt med .apk men det kan jag inte känna räknas. T ex klarna och postnord, verkar ju inte alls finnas så jag antar att du gjort någon form av manuell installation?

Disney+, Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More, Viafree och TV4 Play, SVT play, YouTube, Google home, waze, google maps, teams, zoom, klarna, kivra, studentkortet, mecenat, närhälsan, min doktor. Ja man kan väl fortsätta ett tag till men poängen har nog gått fram.

Att du köper den för kameran, det kan jag ta. Om man nu tycker den är värd att betala för trots att det finns likvärdiga för samma pris.

Men att sitta här och försöka måla upp en bild "jomen det är visst ett ok apputbud" är i det närmsta oärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fungerar är en sak, lättillgängligt i en appstore är en annan. Givetvis kan man ladda hem manuellt med .apk men det kan jag inte känna räknas. T ex klarna och postnord, verkar ju inte alls finnas så jag antar att du gjort någon form av manuell installation?

Disney+, Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More, Viafree och TV4 Play, SVT play, YouTube, Google home, waze, google maps, teams, zoom, klarna, kivra, studentkortet, mecenat, närhälsan, min doktor. Ja man kan väl fortsätta ett tag till men poängen har nog gått fram.

Att du köper den för kameran, det kan jag ta. Om man nu tycker den är värd att betala för trots att det finns likvärdiga för samma pris.

Men att sitta här och försöka måla upp en bild "jomen det är visst ett ok apputbud" är i det närmsta oärligt.

Poängen har gått fram för flera månader sen och förstår att folk inte vill ha en telefon utan GMS absolut.

Enda manuella installationen jag gjort är Aurora Store. Sen att det finns andra alternativ att använda sig av för dom apparna som inte funkar, för alla funkar inte framför allt dom som är beroende av Google Maps.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Inaktiv

Saknar verkligen kameran på P30 Pro. Den tog mycket bättre bilder än min iPhone XS Max.

Permalänk

Att google store/play whatever är säkrare än huawei store är att ta i..
Inte så länge sen min son fick porr reklam i sina barnspel, gissa vart det laddades ner av en 7åring till sin Samsung.
Ett sätt att gå över till bananaPhone

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det är ju lite surt att GMS inte finns, men batteritiden och kameran i deras telefoner gör att jag ändå skulle kunna offra mig (hade nog bara försökt få GMS att fungera eller använt Googles appar i webbutförande).

Sen brukar ju priserna på deras telefoner sjunka rätt fort till "rimligare" nivåer.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Att google store/play whatever är säkrare än huawei store är att ta i..
Inte så länge sen min son fick porr reklam i sina barnspel, gissa vart det laddades ner av en 7åring till sin Samsung.
Ett sätt att gå över till bananaPhone

Säkrare i vilken mening? Självklart är det ju förkastligt vad din grabb råkade ut för men det är ju inte de riskerna som är bakgrunden till uteslutandet av Huawei m fl. Det handlar ju om kopplingarna till kineaiska regieringens underättelseorgan snarare än att skydda oss från opassande reklam.

Permalänk
Medlem

Jag brukar föredra den datoranpassade versionen av en sida. Dock så finns det ju tillfällen då den tjänst man försöker nå begär app, och då kan det ställa till med problem någon enstaka gång antar jag.

Ett annat problem, kanske inte så mkt just nu, men i framtiden är att de har ett begränsat antal chip. Stor chans att denna telefon kommer behöva byta processor.

Säkerhet? Det är amerikansk propaganda som de försöker hjärntvätta folk med. USA ska sedan knappast snacka, med tanke på hur mkt de spionera själva. Men din data i huawei är säkert inte säker, men det är den knappast i någon annan telefon heller.

Det är synd att det ska vara som det är. För annars känns huawei som den klart bästa telefonen på marknaden, och det är väl just därför det är som det är.

iphone tänker jag aldrig röra. Ett stängt system, och dessutom så får man verkligen intrycket av att den är gjord av porslin. Samsung brukar skicka en B variant till europa, men sälja till samma pris om inte högre, och de är inte direkt tydliga med att de gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Säkerhet? Det är amerikansk propaganda som de försöker hjärntvätta folk med. USA ska sedan knappast snacka, med tanke på hur mkt de spionera själva. Men din data i huawei är säkert inte säker, men det är den knappast i någon annan telefon heller.

Inte bara USA som är skeptiska till säkerheten hos Huaweis produkter:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30629-sapo-om-huawei-forbud...

Känner mig väldigt trygg med säkerheten i min iPhone, trots att den är tillverkad i Kina, och konstruerad av ett amerikanskt bolag.

Problemet jag har med Apple och iPhone är att de är för konservativa och utlåsande (stänger ute Xcloud/Stadia).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bra telefon, kommer säkert sälja en 10-15 stycken i Sverige.

Hoppad Huawei har bra marginaler på telefonerna då

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte bara USA som är skeptiska till säkerheten hos Huaweis produkter:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30629-sapo-om-huawei-forbud...

Känner mig väldigt trygg med säkerheten i min iPhone, trots att den är tillverkad i Kina, och konstruerad av ett amerikanskt bolag.

Problemet jag har med Apple och iPhone är att de är för konservativa och utlåsande (stänger ute Xcloud/Stadia).

Varför känner du dig tryggare med säkerheten i din iphone?

Världen följer i regel vad usas propagandamaskin säger i slutändan, inget nytt där. Varför skulle det vara bättre att sverige och usa spionera på dig än kina? Om något så är det värre.

Finns absolut ingen anledning att välja telefon baserat på säkerhet, då de alla är typ lika osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilAF:

Varför känner du dig tryggare med säkerheten i din iphone?

Det känns bättre därför att att Apple inte lämnar ut min data till varken amerikanska myndigheter eller till kinesiska myndigheter. Vilket jag tycker är sympatiskt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det känns bättre därför att att Apple inte lämnar ut min data till varken amerikanska myndigheter eller till kinesiska myndigheter. Vilket jag tycker är sympatiskt.

Nu säger ju Huawei och alla andra företag samma sak.
Så skillnaden är vem du väljer att misstro....

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nu säger ju Huawei och alla andra företag samma sak.
Så skillnaden är vem du väljer att misstro....

Finns många påvisade fall där Apple vägrar konsekvent att lämna ut användares data till amerikanska myndigheter (även i fall med väldigt grova brottslingar).

Kinas myndigheter har ingen här insyn i, mer än att de har krav på att få alla data de vill från alla företag, och deras användare. Utan vare sig några speciella skäl eller åklagarbeslut. Det är rutin och krav i Kina på att alla företag läcker allt till myndigheterna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns många påvisade fall där Apple vägrar konsekvent att lämna ut användares data till amerikanska myndigheter (även i fall med väldigt grova brottslingar).

Kinas myndigheter har ingen här insyn i, mer än att de har krav på att få alla data de vill från alla företag, och deras användare. Utan vare sig några speciella skäl eller åklagarbeslut. Det är rutin och krav i Kina på att alla företag läcker allt till myndigheterna.

Absolut, jag säger inte emot det. Sen är ju denna typ av företags motiv att konstant öka sin egna tillväxt, göra aktieägare nöjda och dra in vinster. De bryr sig inte om användarna mer än att de bryr sig om vad du tycker om företaget och köper deras produkter.

När ett företag för större makt och inflytande än myndigheten blir det också farligt om det inte regleras på ett bra sätt. Facebook är en bra exempel.

Permalänk
Inaktiv

Jag älskar min P30 och kommer fortsätta med Huawei, använder i stort sett ingenting via Google i min mobil, och jag kommer uppgradera i framtiden med eller utan Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Absolut, jag säger inte emot det. Sen är ju denna typ av företags motiv att konstant öka sin egna tillväxt, göra aktieägare nöjda och dra in vinster. De bryr sig inte om användarna mer än att de bryr sig om vad du tycker om företaget och köper deras produkter.

När ett företag för större makt och inflytande än myndigheten blir det också farligt om det inte regleras på ett bra sätt. Facebook är en bra exempel.

Ibland är det tvärt om, som med fallet av CCP och Huawei; regimen har allt för stor makt över alla företag i landet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det känns bättre därför att att Apple inte lämnar ut min data till varken amerikanska myndigheter eller till kinesiska myndigheter. Vilket jag tycker är sympatiskt.

Fast de gör de. Det är nog mer dokumenterat att apple gör det än att huawei gör det.

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Kanske går att roota den och installera en custom Google Android OS tro?

Inte särskilt troligt, har inte varit möjligt på Huaweis flaggskepp sen länge tillbaka.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@EmilAF

I Kina så har du lag på att alla företag måste lämna ut alla data till partiet/myndigheterna. Är du ett kinesiskt företag så har du inte ens något val. Det gäller alla bolag och alla produkter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag älskar min P30 och kommer fortsätta med Huawei, använder i stort sett ingenting via Google i min mobil, och jag kommer uppgradera i framtiden med eller utan Google.

Typ Down the Rabbit Hole?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/