Att låsa upp en Android telefon om PIN-koden är glömd

Permalänk
Medlem

Att låsa upp en Android telefon om PIN-koden är glömd

Hej
Jag har nyligen köpt en begagnad smartphone, en Huawei P smart 2019. Den ser bra ut men problemet är att den som sålde mig telefonen glömde PIN-koden för att låsa upp den. Jag undrar om det går att göra någonting åt det eller bara att kasta telefonen.
Tack på förhand

Permalänk

Lämna in den till polisen?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det pin till telefon behöver du nog ha den men är det pin till sim så går det ju även med PUK om du har den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det pin till telefon behöver du nog ha den men är det pin till sim så går det ju även med PUK om du har den.

Ja, det är tyvärr en 6-siffrig PIN-kod till telefonen. PIN till SIM-kortet vet jag, det är mitt SIM som jag skulle använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Hej
Jag har nyligen köpt en begagnad smartphone, en Huawei P smart 2019. Den ser bra ut men problemet är att den som sålde mig telefonen glömde PIN-koden för att låsa upp den. Jag undrar om det går att göra någonting åt det eller bara att kasta telefonen.
Tack på förhand

PIN-kod skyddar ju endast SIM-kortet. Jag antar att den som sålde dig telefonen plockade ut sitt SIM-kort?
Däremot så kan man ju även lösenordsskydda enheten, så att man måste ha lösenord/kod för att kunna låsa upp telefonen om den startas om. Detta ska (bör) inte kunna kringgås (eftersom det skulle motverka hela syftet med att lösenordsskydda den).

Om den som sålde dig telefonen inte kan låsa upp den, så är det med gigantiskt stor sannolikhet fråga om stöldgods...

Permalänk
Medlem

Du kan fabriksåterställa telefonen.
När telefonen är avstängd håller du ned volym upp + powerknappen i ett par sekunder så bootar du in i en meny där du kan återställa den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tack så mkt! Jag lyckade återställa telefonen, som har startat upp. Problemet är att efter att ha valt wifi och språket kommer jag till valet: ange låsskärmslösenord. Jag angav ett eget men det funkar inte, det står fel. Istället finns valet "Använd Google-kontot i stället", då går jag vidare men till sist, när jag loggat in på Google kommer meddelandet: något gick fel, försök igen. Jag har testat flera gånger men det kommer alltid detta meddelande. Misstänker att det blir omöjligt att kringgå detta, eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Alltså... köpte du telefonen av personen som inte kunde låsa upp den alls? Eller vad är anledningen till att du ens överväger att kasta mobilen?

Om du inte frågat den du köpt telefonen av så är ju det en ganska bra början i alla fall

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Tack så mkt! Jag lyckade återställa telefonen, som har startat upp. Problemet är att efter att ha valt wifi och språket kommer jag till valet: ange låsskärmslösenord. Jag angav ett eget men det funkar inte, det står fel. Istället finns valet "Använd Google-kontot i stället", då går jag vidare men till sist, när jag loggat in på Google kommer meddelandet: något gick fel, försök igen. Jag har testat flera gånger men det kommer alltid detta meddelande. Misstänker att det blir omöjligt att kringgå detta, eller vad tror ni?

Du måste använda Google kontot som var aktivt på telefonen innan du återställde.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Luktar stöldgods.
Låter som du själv har snott den o försöker dig på med en historia om att du köpt den.
För man köper inte en telefon utan att kolla att den funkar. O att du säger att du bara tänkte kasta den annars. (betalat pengar för en telefon o tänker kasta utan att det det med försäljaren först)

Men iaf. google har gjort så att du om den varit låst med kod så kan man inte återställa bort koden. Just för att motverka att snodda telefoner ska kunna användas.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Du måste använda Google kontot som var aktivt på telefonen innan du återställde.

Sen när började androidtelefoner fungera på det viset? Jag trodde att detta fortfarande var unikt för apple.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Luktar stöldgods.
Låter som du själv har snott den o försöker dig på med en historia om att du köpt den.
För man köper inte en telefon utan att kolla att den funkar. O att du säger att du bara tänkte kasta den annars. (betalat pengar för en telefon o tänker kasta utan att det det med försäljaren först)

Men iaf. google har gjort så att du om den varit låst med kod så kan man inte återställa bort koden. Just för att motverka att snodda telefoner ska kunna användas.

Jag har inte alls stulit telefonen, fast jag kan förstå att man kan tänka så utifrån. Om det inte går att göra någonting åt kanske lämnar jag telefonen till polisen. Jag fick telefonen via post, annars hade jag inte köpt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Jag har inte alls stulit telefonen, fast jag kan förstå att man kan tänka så utifrån. Om det inte går att göra någonting åt kanske lämnar jag telefonen till polisen. Jag fick telefonen via post, annars hade jag inte köpt den.

För att förtydliga. Jag vill inte hugga dig. Det låter bara som den e snodd.
Vad säger försäljaren om koden? Han måste ju veta nånting om koden. Annars e den 100% snodd.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Sen när började androidtelefoner fungera på det viset? Jag trodde att detta fortfarande var unikt för apple.

Dom införde den funktionen med Android 5.2.X, så det är några år sedan nu.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Sen när började androidtelefoner fungera på det viset? Jag trodde att detta fortfarande var unikt för apple.

Det triggas bara när man återställer från recovery så kan vara lätt att missa men det har varit så i flera år.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar som om det inte finns någon lösning. Jag har nyss frågat säljaren, om han inte svarar då kanske går jag till polisen. Tack för era tips

Permalänk
Inaktiv

Ja, den går att låsa upp, kolla på digitalkaos, där hittar du infon hur du gör.

Permalänk

Köpte en telefon på Ebay från säljare med hög ranking och den hade även pinkod som säljaren inte visste om, fick pengarna tillbaka och fick behålla telefonen!
Fabriksåterställde, den bad om pinkod, hittade en guide på nätet där man bytte språk och gick in i någon meny för att öppna en sida som öppnade youtube appen sen kom jag till inställningsmenyn för att sedan återställa pinkod. Detta var på Android 10.
Så det är absolut möjligt, googla "FRP bypass" eller liknande

Permalänk
Medlem

Kanske dags att välja Iphone nästa gång om det är så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av okean:

Okej, det verkar som om det inte finns någon lösning. Jag har nyss frågat säljaren, om han inte svarar då kanske går jag till polisen. Tack för era tips

Så du visste vid köpet att telefonen var låst och att säljaren inte kunde koden?

Hur mycket betalade du i så fall för denna lur som köpts som en chansning?

Du vet att även om du själv inte stulit telefonen, så är det fortfarande olagligt att beblanda sig med uppenbart stöldgods (häleri).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Köpte en telefon på Ebay från säljare med hög ranking och den hade även pinkod som säljaren inte visste om, fick pengarna tillbaka och fick behålla telefonen!
Fabriksåterställde, den bad om pinkod, hittade en guide på nätet där man bytte språk och gick in i någon meny för att öppna en sida som öppnade youtube appen sen kom jag till inställningsmenyn för att sedan återställa pinkod. Detta var på Android 10.
Så det är absolut möjligt, googla "FRP bypass" eller liknande

Tack så mkt, jag försökte med flera metoder på Youtube med FRP bypass men det funkade inte för denna telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du visste vid köpet att telefonen var låst och att säljaren inte kunde koden?

Hur mycket betalade du i så fall för denna lur som köpts som en chansning?

Du vet att även om du själv inte stulit telefonen, så är det fortfarande olagligt att beblanda sig med uppenbart stöldgods (häleri).

Jag visste förstås inte att telefonen var låst, annars skulle jag aldrig ha köpt den. Jag missuppfattade annonsen, där stod det bara att man skulle be om PIN-koden när man skulle få telefonen, jag trodde att det skulle ha räckt att fråga säljaren, men det blev inte så. Jag vill inte få sådana kommentarer mer, jag startade inte detta inlägg för att höra sådant, då slutar jag tråden. Jag ogillar förresten telefoner, min tidigare smartphone ramlade och sluta fungera, därför behövde jag en, men då ska jag klara mig med min urgamla Nokia och inte behöva läsa sådana ogrundade anklagelser.