Archer C3200 kan endast anv som AP med klonad MAC-adress och utan DHCP server sedan byte till Sappa, får ingen IP-address

Permalänk
Medlem

Archer C3200 kan endast anv som AP med klonad MAC-adress och utan DHCP server sedan byte till Sappa, får ingen IP-address

Hej!

Undrar om någon här kan hjälpa mig lösa eller åtminstone förstå ett problem med min anslutning.

Min förening har uppgraderat fibernätet och i måndags övergick vi till Sappas bredbandstjänst (från Riksnet). Precis när detta skedde slutade kommunikationen mellan min router (Archer C3200) och nätet att fungera som tidigare. Initialt gick inte att komma ut på nätet ens om jag kopplade in dator eller Shield direkt i vägguttaget utan routern men ett par dagar senare började detta iaf funka. Dock funkar inte routern alls om den är kopplad till vägguttaget via WAN-porten. Den får inga parametrar och den verkar tro att anslutningen kräver en statisk IP-adress.

Det enda som har lyckats någorlunda är att koppla in routern via en LAN-port som i AP-läge, med en klonad MAC-adress (en av mina datorer) och DHCP-servern inaktiverad. Då kan jag använda som mest 3 enheter åt gången via wifi (dock inte via LAN) och t o m det otillförlitligt. Routern får ingen IP-adress hur jag än gör. Med nuvarande upplägg ser jag (via Fing) vad jag förmodar är Sappas Huaweirouter/-switch samt de av mina mina andra enheter (dvs förutom routern) som är uppkopplade till nätverket.

Jag har startat om samt återställt routern x massa, kontrollerat kablar osv. Sappas tekniker bedömer att det rör sig om någon konfigurationsproblem eller problem med hur något protokoll är implementerat i routern. Ett par dagar efter bytet kunde jag komma åt nätet via en gammal dator kopplat direkt till väggutaget så signalen fram till uttaget funkar i a f. Det enda som inte verkar ha prövats från Sappas sida är omstart av switchen men de bedömer att det inte skulle kunna ha någon som helst chans att avhjälpa problemet.

Osäker på vad mer jag kan pröva på mitt håll för att kunna få min router att funka men ska försöka få tag på TP-links support för att se om de har några tankar kring vad det här kan röra sig om. Undrar om någon av er har varit med om något liknande samt hur det ev. löstes. Tacksam för alla insikter och reflektioner

peace

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mushu:

Ett par dagar efter bytet kunde jag komma åt nätet via en gammal dator kopplat direkt till väggutaget så signalen fram till uttaget funkar i a f

Stoppa in din gamla dator i väggen, om den fortfarande har anslutning till internet - ställ in din router att använda din gamla dators MAC-adress för sitt WAN och ansluten vägg-kabeln till routerns wan. Funkar inte din router med klonad mac-adress, tough luck - prova annan router.