Lite hjälp kring delar till en dator m 5900X och 3080

Permalänk
Medlem

Lite hjälp kring delar till en dator m 5900X och 3080

Hallå! Jag hoppas få lite hjälp med komponenter till en dator som jag skall beställa inom några veckor. Det var länge sedan jag byggde någon dator sist (typ 10 år sedan) , så nu har jag inte stenkoll på allt. Prestanda är viktigt, samt att den är någorlunda tyst. Jag hade tänkt mig något liknande detta:

Missar jag något?

Moderkortet väljer jag för att få intel-NIC, samt två M2-platser med 4st PCIE4-lanes. Behöver jag passiv-kylning av X570, för att det skall bli tyst? Det finns bara 3st Chassis Fan connector(s) (3 x 4 -pin) kan det bli ett problem? Hur många chassi-fläktar behövs för att få ett bra luftflöde?

Jag är osäker på kylare till cpu:n och atx-lådan och extra chassi fläktar. Vad behövs för att det skall hamna mitt i sweetspot:en för bra kylning och tyst?
ack på förhand.

NWT

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, fast jag hade hellre kört en sluten vattenkylning med minst två fläktar över luftkylning! Dock har vi inte sett temperaturer ännu från nya zen3. Men är du ändå uppe i 929kr för en luftkylare saknas inte många kronor.
Tänk också på att det där kortet kan ta lång tid att få så ja hoppas inte du har i tankarna att få hem det innan nyår!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem

Har slängt ihop en liknande dator på komponentkoll som du. Den enda skillnaden verkar vara att jag valt "Low profile" RAM-kort, har för mig att det passade bättre med Noctua kylaren.
Dessutom ett större chassi med Fractal Design Meshify S2 istället för Meshify C. Bättre luftflöde tänkte jag?

edit. Kanske skall klargöra att även jag inte byggt en dator på mer än tio år, men har läst en hel del på sistonde om komponenter osv

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt ett nättagg med iaf 100 watt mer i effekt, just för att du vill belasta nätagget med 40-60 % för optimal verkningsgrad och hålla ljudnivån nere. I övrigt så hade jag nog valt ett define c istället för meshify också pgr av ljudnivå. Håller inte heller med @jonkan92 att du borde köra sluten vattenkylning. Vattenkylningen ger dig ett par graddr kallare undet load, men nackdelarna överväger för de flesta, pumpljud vid idle, hållbarhet etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Viking

Jag skulle ha köpt ett bättre nätagg, och jag la också till ett annat alternativ för CPU-kylare:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag hade nog valt ett nättagg med iaf 100 watt mer i effekt, just för att du vill belasta nätagget med 40-60 % för optimal verkningsgrad och hålla ljudnivån nere. I övrigt så hade jag nog valt ett define c istället för meshify också pgr av ljudnivå. Håller inte heller med @jonkan92 att du borde köra sluten vattenkylning. Vattenkylningen ger dig ett par graddr kallare undet load, men nackdelarna överväger för de flesta, pumpljud vid idle, hållbarhet etc.

Smaken är som baken! hade inte köpt en 5900x för att den ska ligga och användas stock, den är ju trots allt ett monster! sen får man ju tills vidare gå efter zen2 temperaturerna som inte är så låga vid varken idle eller load fram tills de kommer lite benchmarks osv!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonkan92:

Smaken är som baken! hade inte köpt en 5900x för att den ska ligga och användas stock, den är ju trots allt ett monster! sen får man ju tills vidare gå efter zen2 temperaturerna som inte är så låga vid varken idle eller load fram tills de kommer lite benchmarks osv!

Så är det väl. Jag hade resonerat att eftersom den (sannolikt) är ett monster så hade den mycket väl kunna gå i stock, då mer prestanda sållan/aldrig behövs. Vi får kolla med TS vad han planerar. Ofta i kylartester så använder de hyfsat överklockade strömhungriga processorer för att få tydligare skillnad mellan kylarna, men i stock så skiljer inte så mycket mellan en bra aio och en bra tornkylare. Jag tänkte att eftersom tystnad var en prioritet från ts så kan det vara skönt att slippa pumpljudet iaf. Något som jag själv hade blivit vansinig på.

Ts, angående nätagget. De 4 senaste åren skulle jag gjprt som du och valt ett nätagg på 650-700 watt, men i och med 380 så bör du ha något mer effekt till hands. ca 850 watt kan vara rimligt. I den prisklass du köper dator så är det inga stora pengar.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur saker och ting har eskalerat så är det nog inte dumt att köpa ett 850w för att vara lite futureproof som @hölmiz säger!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonkan92:

Ser bra ut, fast jag hade hellre kört en sluten vattenkylning med minst två fläktar över luftkylning! Dock har vi inte sett temperaturer ännu från nya zen3. Men är du ändå uppe i 929kr för en luftkylare saknas inte många kronor.
Tänk också på att det där kortet kan ta lång tid att få så ja hoppas inte du har i tankarna att få hem det innan nyår!

Varför sluten vattenkylning? En bra luftkylare går tystare och oftast svalare.

Skrivet av Donnerstal:

Jag skulle ha köpt ett bättre nätagg, och jag la också till ett annat alternativ för CPU-kylare:
https://komponentkoll.se/bild/pojWl.png

Det finns en uppgraderad model av nätagget som heter RM850V2 och ännu bättre RM850X V2 som kommer med 10-års garanti.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Viking
Skrivet av Lodisen:

Det finns en uppgraderad model av nätagget som heter RM850V2 och ännu bättre RM850X V2 som kommer med 10-års garanti.

Det jag valde kommer med 10 års garanti.

Skrivet av Lodisen:

Varför sluten vattenkylning? En bra luftkylare går tystare och oftast svalare.

Det där stämmer inte eftersom en Arctic liquid freezer 280 som i stort sett kostar lika mycket går svalare och tystare än en nh-d15. Och tar såklart mycket mindre plats.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack.

Tack så mycket för alla era kommentarer och insikter; Jonkan92, arabfis, hölmiz, Donnerstal och Lodisen!

I första hand tänker jag nog låta 5900X gå med stock-settings, men man vet ju aldrig Så jag är mest inne på luftkylning, jag tänker: många stora fläktar på låga varv i chassit.

Tack för infon angående höjden på minnet, det hade jag missat! Då är det 32mm att förhålla sig till om det inte finns en högre Noctua-kylare som ger motsvarande prestanda? Någon som kan rekommenderat några moduler med 16GB st 3600Mhz 16CL, som är low profile? Funderar senare på att byta till 4 st 16GB 4000MHZ med 14-15CL om de kommer i lågprofil till "rimliga priser".

Om jag tolkar er rätt så behövs det inte ett mesh-chassi, utan att det kommer att fungera med "tätt"-chassi och ändå få tillräckligt med luft? Det verkar ju bra utifrån att minska ljudet.

Jag faller på grupptrycket och väljer ett 850W nätagg, Corsair RM850X V2 verkar ju väldigt bra, den är ju lite i dyraste laget, men det får gå.

Permalänk

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4878071

Dock C18..
(Jag har ingen koll på vad skillnaden blir C16 <-> C18)

Permalänk
Medlem

Många val gällande moderkort.. detta verkar inte ha några USB2 portar om man inte kan ansluta några i fronten

MSI Tomahawk är samma pris, men 2.5gb LAN(realtek då)...

Jag har upplevt att Asus programvara för fläktstyrning etc oftast trilskas under Win 10...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av arabfis:

Har slängt ihop en liknande dator på komponentkoll som du. Den enda skillnaden verkar vara att jag valt "Low profile" RAM-kort, har för mig att det passade bättre med Noctua kylaren.
Dessutom ett större chassi med Fractal Design Meshify S2 istället för Meshify C. Bättre luftflöde tänkte jag?

edit. Kanske skall klargöra att även jag inte byggt en dator på mer än tio år, men har läst en hel del på sistonde om komponenter osv

Jag läste på Noctuas site https://noctua.at/en/whats-the-difference-between-nh-d15-and-... att den assymtriska varianten (NH-d15s) med endast en fläkt har stöd för minnen upp till 65mm och endast kyler 1-3 grader sämre. Så nu funderar jag på att byta cpu-kylare i det tänkta bygget.

Permalänk
Medlem

Vad ger det där x570 moderkortet för fördelar för en gamer över B550 Strix F?

Permalänk
Medlem

Kika på ett Asus Prime X570-P istället? Går att hitta för under 2000kr, fin vrm, dock ingen usb typ C. Ska dessutom, åtminstone enligt spec sheet, stödja högre minneshastigheter än Prime mobot, om du blir sugen på att överklocka minnet mer än 4400mhz

Glhf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stygger:

Vad ger det där x570 moderkortet för fördelar för en gamer över B550 Strix F?

Intressant alternativ, det som göra att det inte fungerar med B550 är antalet PCIE4 linor, den andra M2-sloten är endast PCIE3.0. ASUS Prime X570-Pro har 4st PCIE4 linor till båda M2-slotarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det jag valde kommer med 10 års garanti.

Det där stämmer inte eftersom en Arctic liquid freezer 280 som i stort sett kostar lika mycket går svalare och tystare än en nh-d15. Och tar såklart mycket mindre plats.

Har en arctic freezer II 280,bytade från D15 på en 3700x. Hade bättre temps med Noctuan. Har testat byta kylpasta och monterat om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kika på ett Asus Prime X570-P istället? Går att hitta för under 2000kr, fin vrm, dock ingen usb typ C. Ska dessutom, åtminstone enligt spec sheet, stödja högre minneshastigheter än Prime mobot, om du blir sugen på att överklocka minnet mer än 4400mhz

Glhf

Båda korten verkar kunna trycka upp DDR4 till 5100Mhz. Men det är klart att 1000kr mer för intel nic och en extra PCIE4 x16 slot (inkl SLI möjligheter), kanske det inte är värt. Tack.

Permalänk
Viking
Skrivet av Blitz86:

Har en arctic freezer II 280,bytade från D15 på en 3700x. Hade bättre temps med Noctuan. Har testat byta kylpasta och monterat om den.

Enligt Gamers Nexus tester så vinner Arctic-kylaren.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Enligt Gamers Nexus tester så vinner Arctic-kylaren.

Japp, kollade tester på flertalet kylare och ännu fler på Freezern. Jag får dock något bättre resultat med D15.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till? Att du valt 5900x och PCIE 4.0 M.2 ger intrycket att du har ett väldigt specifikt syfte i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stygger:

Vad ska du använda datorn till? Att du valt 5900x och PCIE 4.0 M.2 ger intrycket att du har ett väldigt specifikt syfte i åtanke.

Maskinen kommer bli min arbetshäst Den kommer mestadels att bootas under någon Linux-dist och jag kommer arbeta mestadels med it-säkerhet och många virtuella maskiner. Jag kommer även att fotoredigera med Darktable (finns även för windows), som behöver ett riktigt bra grafikkort med opencl stöd, för att få realtidsredigering i hög upplösning. Det blir även lite videodigering i raw-format (filmar med Canon-kamera och sidladdad firmware från Magiclantern.fm).