Lenovo T590 - fläktar går konstant - mjukvara för att kontrollera detta?

Permalänk
Sötast

Lenovo T590 - fläktar går konstant - mjukvara för att kontrollera detta?

Tja,

Fått en T590 på jobb och upptäcker nu att fläktarna går på hyfsat höga varvtal 24/7 oavsett om datorn är belastad eller ej vilket driver mig till vansinne.

Har googlat ett flertal gånger efter diverse fancontrol mjukvara och har testat 2-3 st men de flesta verkar vara skapade mellan XP-Win7 tiden så det har inte gett mycket än.

Min ända lösning så långt är att köra datorn i "Best battery" läge istället för performance och det är ju inte ett dugg roligare än konstant fläktljud.

Har jag missat någon mjukvara för att kontrollera fläktar? Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tja,

Fått en T590 på jobb och upptäcker nu att fläktarna går på hyfsat höga varvtal 24/7 oavsett om datorn är belastad eller ej vilket driver mig till vansinne.

Har googlat ett flertal gånger efter diverse fancontrol mjukvara och har testat 2-3 st men de flesta verkar vara skapade mellan XP-Win7 tiden så det har inte gett mycket än.

Min ända lösning så långt är att köra datorn i "Best battery" läge istället för performance och det är ju inte ett dugg roligare än konstant fläktljud.

Har jag missat någon mjukvara för att kontrollera fläktar? Nån som vet?

Ja, använd TPFancontrol. Det gör jag då jag också tycker att fläkten går högre än vad den behöver göra. Du kan själv ställa in nivå (Manuel), låta TP Fancontrol själv göra det det läget heter smart eller BIOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har en T590 men där går inte fläktarna så jag hör dem. Enda tillfället jag varit med om det är om jag sitter med händerna vilande på ytorna framför tangenterna, det verkar som trycket stryper luftflödet så fläktarna drar på.

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo X1 som gjort likadant att fläkten bara kör. Som jag förstått är det någon "boost" mode som påverkar detta och den lösning som funkar för mig är att ändra CPU settings i power management:

Maximum Processor state till 99% istället i Power Options (Advanced settings)

Gör stor skillnad för mina fläktar, men inte märkt någonting i performance att ha den på 99%.

Sen vet jag också att i några fall nyare Firmware uppdatering kan förbättra hur fläktarna beteer sig, så kolla om det finns nyare där.

stavning
Permalänk
Sötast
Skrivet av jnsson:

Ja, använd TPFancontrol. Det gör jag då jag också tycker att fläkten går högre än vad den behöver göra. Du kan själv ställa in nivå (Manuel), låta TP Fancontrol själv göra det det läget heter smart eller BIOS

Med vilken modell väljer du då? För T590 finns inte att välja och de profiler jag har testat har ej fungerat alls, kan inte välja manual och de ändringar jag gör försvinner efter 1-2 sekunder.

Skrivet av Wachtel:

Har en T590 men där går inte fläktarna så jag hör dem. Enda tillfället jag varit med om det är om jag sitter med händerna vilande på ytorna framför tangenterna, det verkar som trycket stryper luftflödet så fläktarna drar på.

Sätter jag min i battery saver så snurrar fläktarna långsamt (men till prestandakostnad?)
Min gamla T4x serie är fullständigt passiv tills dess att den blir varm, T590 är inte ens i närheten likadan för mig.

Skrivet av Azathoth:

Har en Lenovo X1 som gjort likadant att fläkten bara kör. Som jag förstått är det någon "boost" mode som påverkar detta och den lösning som funkar för mig är att ändra CPU settings i power management:

Maximum Processor state till 99% istället i Power Options (Advanced settings)

Gör stor skillnad för mina fläktar, men inte märkt någonting i performance att ha den på 99%.

Sen vet jag också att i några fall nyare Firmware uppdatering kan förbättra hur fläktarna beteer sig, så kolla om det finns nyare där.

Har testat detta någon halvtimme nu och gör ingen skillnad för mig.
Bör det dock inte innebär att den inte boostar? (Bara fullständig gissning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Med vilken modell väljer du då? För T590 finns inte att välja och de profiler jag har testat har ej fungerat alls, kan inte välja manual och de ändringar jag gör försvinner efter 1-2 sekunder.

Modell? Jag bara hämtade hem programmet, installerade det och sedan har det bara fungerat för mig, med T460. Jag har inte sett någonstans att man kan välja modell?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av jnsson:

Modell? Jag bara hämtade hem programmet, installerade det och sedan har det bara fungerat för mig, med T460. Jag har inte sett någonstans att man kan välja modell?

Kör Inte väljer

Tyvärr så när jag kör programmet så mäter den väl fel sensor så den lägger sig på 97C och det är omöjligt att få den att bromsa, väljer jag manual så tvärvägrar den i panik och ökar fläkten ändå

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

LENOVO vantage och sätta igång silent läget?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

LENOVO vantage och sätta igång silent läget?

Skall kolla!
Har inte sett det i en enda söktröff än? Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Med vilken modell väljer du då? För T590 finns inte att välja och de profiler jag har testat har ej fungerat alls, kan inte välja manual och de ändringar jag gör försvinner efter 1-2 sekunder.

Sätter jag min i battery saver så snurrar fläktarna långsamt (men till prestandakostnad?)
Min gamla T4x serie är fullständigt passiv tills dess att den blir varm, T590 är inte ens i närheten likadan för mig.

Har testat detta någon halvtimme nu och gör ingen skillnad för mig.
Bör det dock inte innebär att den inte boostar? (Bara fullständig gissning)

Du har nog rätt att den modellen inte boostar kan ju skilja lite med min klenare x1a. Dock märkte jag direkt skillnad när jag skruvade ner i power med 1% fläktarna gick ner direkt.

Såg denna release note på senaste firmware från Lenovo hemsida. Se fix delen nedan

"<(none)-1.12>
UEFI: ---- / ECP: 1.12
- (Fix) Fixed an issue where system may hang in UEFI BIOS updating process.
(Note) This package must be applied prior to n2iuj12w or later package version.
- (Fix) Improve fan noise problem in windows when system under idle state."

Som sagt jag har sett och hört konstiga beteende under min tid och rekommenderar starkt att kolla om du kan uppdatera firmware, med moderna maskiner gör det faktiskt en skillnad.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Azathoth:

Du har nog rätt att den modellen inte boostar kan ju skilja lite med min klenare x1a. Dock märkte jag direkt skillnad när jag skruvade ner i power med 1% fläktarna gick ner direkt.

Såg denna release note på senaste firmware från Lenovo hemsida. Se fix delen nedan

"<(none)-1.12>
UEFI: ---- / ECP: 1.12
- (Fix) Fixed an issue where system may hang in UEFI BIOS updating process.
(Note) This package must be applied prior to n2iuj12w or later package version.
- (Fix) Improve fan noise problem in windows when system under idle state."

Som sagt jag har sett och hört konstiga beteende under min tid och rekommenderar starkt att kolla om du kan uppdatera firmware, med moderna maskiner gör det faktiskt en skillnad.

Tack, det var det första jag gjorde när jag fick den! Tyvärr ingen skillnad på den men skall testa senaste toolen som rekommenderades när tillfälle ges

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

LENOVO vantage och sätta igång silent läget?

Verkar som att.....De valt att ersätta de funktionerna med absolut ingenting om man är nedlåst med GPOer?

Kan ju inte riktigt ändra dessa alternativen pga GPO.... så antar att jag kan ösa ut datorn från fjärde våningen då.

Edit:
Hittar lite mer info om detta nu av andra dock med hjälp av sökordet "vantage"
"ah you got the new thinkpad" verkar vara den generella känslan.
Verkligen besviken på Lenovo just nu.

Jag håller på att testa en legacy version av vantage, där finns fläktfunktioner kvar som togs bort i nyare versioner, funkar för vissa - inte för andra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Allexz:

https://i.imgur.com/aI6myoM.png

Verkar som att.....De valt att ersätta de funktionerna med absolut ingenting om man är nedlåst med GPOer?

Kan ju inte riktigt ändra dessa alternativen pga GPO.... så antar att jag kan ösa ut datorn från fjärde våningen då.

Edit:
Hittar lite mer info om detta nu av andra dock med hjälp av sökordet "vantage"
"ah you got the new thinkpad" verkar vara den generella känslan.
Verkligen besviken på Lenovo just nu.

Jag håller på att testa en legacy version av vantage, där finns fläktfunktioner kvar som togs bort i nyare versioner, funkar för vissa - inte för andra.

Trist att höra. =/

Jag har en X260, och använder TPFanControl med framgång, vet dock att i samband med någon av de efterföljande modellerna så försvann möjligheten att styra fläkten pålitligt med detta program.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

Trist att höra. =/

Jag har en X260, och använder TPFanControl med framgång, vet dock att i samband med någon av de efterföljande modellerna så försvann möjligheten att styra fläkten pålitligt med detta program.

Jag kan inte hitta filen Discovery_20.1908.3.0.zip någonstans som ev skulle kunna hjälpa.
Lenovo har fimpat den och hittar inga mirrors

Har gjort fler tester med tpfancontrol och den tappar kontrollen varje gång datorn blir det minsta varm, då släpper manual mode.

Så kan välja:
Batterymode (max 2.5Ghz permanent, inga cpu boosts alls) (ganska tyst)
eller
Performance mode ( Upp till 4.XGhz boost, men kostanta fläktar på c:a 3800RPM även i idle)

Nästa gång jag byter dator på jobb så kommer jag köpa den privat på distans och testa den en vecka innan jag vågar lägga en beställning.

Sorry för allt whine......
Men har en 2generationer gammal Latitude , en en generation gammal Elitebook och nu den senaste generationen av Lenovo.

Har så fina minnen från Lenovo och valde denna med ett leende.
Tyvärr så är den änsålänge chanslös mot de andra två pga ljudet.

Anyway, mest jag som rantar vid detta laget....

Permalänk
Sötast

För att ge en uppdatering till tråden:

Det var problem med kylningen på maskinen ifrån fabrik.

Jag undersökte vad som var rimligt. Visade sig att processorn låg på 97C nästan konstant men luften från kylaren var kall.
CPU package drog runt 3-7 Watt och processorn throttlade nästan alltid hela tiden. - jag fick 370p i cinebench

Lenovo kom ut (på platsen service) och på min begäran bytte de kylpasta och kylare.

Det är en helt ny maskin nu.
Den drar nästan 100% konstant 25W från väggen, boostar över det ibland.
Datorn är passiv i idle, och fläktarna snurrar sakta under load.
Nästan helt tyst i cinebench och poängen fick från 370 -> 1450p

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig, påminner om en Dell Precision jag hade för länge sedan som stökade så fort den blev varm. Tekniker kom ut och bad mig komma och titta på vad felet var. Fabriken hade missat att ta bort plastfilmen som täckte kylpastan på grafikkretsen...

Själv använder jag min X270 lite då och då som hårtork, den är pigg på att brusa upp men å andra sidan får den kraken jobba rätt hårt numera.