Skärm går på och stänger sen av sig

Permalänk
Medlem

Skärm går på och stänger sen av sig

Hej!
Jag har en skärm som jag inte använt och satte in en elsladd och kopplade i en DVI till HDMI och den fungerar fint i 2-3 sekunder och sen blir den svart. Man kan då sätta på den igen och den gör samma sak. Jag tänkte att det kanske var glapp eller fel i elsladden men jag har testat en annan sladd och det är samma sak.

Det finns även en liten baklampa som konstant lyser så den får el.

Någon som vet vad det kan vara och om det går att fixa enkelt?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Det är svullna/trasiga kondensatorer i skärmen som går att byta enkelt och billigt om man kan hantera en lödkolv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Testa först med annan källa och annan bildkabel så att du kan utesluta problem med källan.

Om det fortsätter är det troligtvis skärmens strömförsörjning, PSU:n som är dålig. Den händige kan eventuellt byta ut denna eller ersätta och löda om kondensatorer som blivit dåliga. Då blir det en fråga om att vikta tiden, energin och kostnaderna för kanske lyckas kicka igång en gammal skärm – mot kostnaden mot att ersätta skärmen med något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är svullna/trasiga kondensatorer i skärmen som går att byta enkelt och billigt om man kan hantera en lödkolv.

Tack för tipsen, såg denna videon nu och det verkar ju väldigt lätt: https://www.youtube.com/watch?v=umsr1suOZ28

Capacitors på engelska alltså.

Dock så måste man ju ha en ny kondensator isf och de ska ha samma så sökte sen på kondensator här och hittade att man kan köpa dessa på Elfa eller Electrokit alt ebay. Det brukar inte annars funka att köpa på någon större kedja typ elgiganten eller liknande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, "vanliga" elektronik butiker har oftast inte dessa typer av komponenter.
Jag vet att många här på forat brukar köpa små komponenter på Elfa, så jag hade kollat där först.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S