AMD "Big Navi" uppges bräcka Geforce RTX 3080 i 3DMark Firestrike

Permalänk
Medlem

FS är ju lite pro AMD (5700XT når högre än 2070S tex) så lite tidigt att korka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har de 90% av prestandan och ungefär samma effektivitet behöver de inte prissätta sig så lågt som 50% under nvidia. Räcker nog att de lägger sig 500 till 1000kr lägre så säljer de. Fast ska de snabbt öka i marknadsandel är det ju smart att sälja för halva priset förutsatt att de tjänar något på korten vid det priset.

Japp, inte riktigt menat som exakta värden, men det går inte att göra som det har varit några gånger, prestera strax under och ta mera betalt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tycker denna är lite intressant om den stämmer, varför är Nvidia bättre i time spy och Amd bättre i fire strike?
Är det Nvidia som gäller om man ska köra spel i dx12 och Amd om man vill spela i DX11?

Källa: https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-6800xt-alleged-3dma...

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jag är alltid skeptisk när jag hör något använda "AI", mer troligt är att det är vanlig algoritm som används.
Men visst, AMD's motsvarighet kanske är sämre.

Det är AMD som använder en algoritm som kallas för CAS. Contrast Adaptive Sharpening

Sen förstår jag inte skepticismen. Tom mobiler har dedikerade delar av chippet som använder maskininlärning numera. Hur tror du Google photos och Googles kamera mjukvara för sina telefoner fungerar?

Nvidia är en stor aktör inom datacenter och AI. Gaming korten är bara en bisyssla numera. Dom använder maskininlärning för att rekonstruera bilder som renderas i lägre upplösning men slutresultatet ska bli så likt native som möjligt

DLSS och Fidelity FX är två olika saker. FX i sin nuvarande form kommer inte kunna använda Microsofts DirectML api tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tror tyvärr att AMD, som vanligt gällande GPU-sidan, inte kommer leva upp till hypen.

Vi får väl se på Onsdag

Permalänk
Medlem

pris mellan 5500-6000 så blir det nog ett köp, annars kanske man väntar ytterligare ett tag och ser vad nvidia kontrar med.
Sen är jag även lite sugen på att se nå tester på ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Sapphires har väl ändå varit de som haft bäst kylare hos AMD?

Du kommer här med ett falskt påhittat påstående att RT med Navi kommer ha halva fps? Var har du dina bevis? Nej du har inga för du skriver här och hittar på saker ur luften.

Ray Tracing för Turing och Ampere sänker också fps med nästan 50%.

Trevligare ton /Mod
Permalänk
Medlem

Skeptisk. Kanske var OC eller något eller så är det något som konkurerar mot 3090. AMD har ju själva visat siffror som tyder på några % sämre än 3080 i de spel de visade.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte riktigt med i dessa prestanda-leaks, det känns som att varje läcka rapporterar olika siffror.
Har sett allt från "lite långsammare" till "lika snabbt" och nu "snabbare" än 3080.

Har jag missat något, eller är det all over the place?

Sett till AMDs egna siffror verkar big navi ungefär i nivå med 3080, marginellt bakom.

Hoppas verkligen att AMD lyckas få fram något riktigt schysst, det behöver marknaden.
Men det är rätt inkonsekvent i läckorna.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag hänger inte riktigt med i dessa prestanda-leaks, det känns som att varje läcka rapporterar olika siffror.
Har sett allt från "lite långsammare" till "lika snabbt" och nu "snabbare" än 3080.

Har jag missat något, eller är det all over the place?

Sett till AMDs egna siffror verkar big navi ungefär i nivå med 3080, marginellt bakom.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/87938?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODc5MzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1NmRjYWQ2ZTAwN2E0Njg0ZDA1YzJkMDNiNzc1NjVmYSJ9
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20430?key=e36c4cfd0b793a747ffa36d753c5e172

Hoppas verkligen att AMD lyckas få fram något riktigt schysst, det behöver marknaden.
Men det är rätt inkonsekvent i läckorna.

Resultaten är plockade ur en hatt från något korten i 6000 serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Resultaten är plockade ur en hatt från något korten i 6000 serien.

Precis, för allt vi vet kan ju det vara så att AMD har missförstått internets benämning på Big Navi och presenterade prestanda siffror på Ryzen 5000 APU 🤔
Aningen osannolikt men större mirakel lär ha skett enligt en del.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag hänger inte riktigt med i dessa prestanda-leaks, det känns som att varje läcka rapporterar olika siffror.
Har sett allt från "lite långsammare" till "lika snabbt" och nu "snabbare" än 3080.

Har jag missat något, eller är det all over the place?

Sett till AMDs egna siffror verkar big navi ungefär i nivå med 3080, marginellt bakom.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/87938?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODc5MzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1NmRjYWQ2ZTAwN2E0Njg0ZDA1YzJkMDNiNzc1NjVmYSJ9
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20430?key=e36c4cfd0b793a747ffa36d753c5e172

Hoppas verkligen att AMD lyckas få fram något riktigt schysst, det behöver marknaden.
Men det är rätt inkonsekvent i läckorna.

AMD har visat ett kort som är i princip samma som 3080. Det som är diskussionen i vissa kretsar är om detta är toppkortet eller hur det ser ut. Den teorin som jag tycker är vettigast är att det AMD visade var "Navi 21 XT", det vanliga toppkortet som kommer att säljas från många tillverkare, och att det dessutom finns ett "Navi 21 XTX", som är samma sak fast högre klockat och som endast kommer från AMD själva. AMD har gjort så tidigare med 5700 XT 50th Anniversary och Vega 64 Liquid, och gjorde egentligen samma sak med Ryzen 3950X (minns att de först bara visade ett chip med en chiplet, och sedan var 3900X var toppchippet vid nästa visning. 3950X kom först tredje gången AMD visade något). Detta sista kort kan då vara något som AMD kommit på ganska sent när de insåg att 3090 trots allt inte är så långt borta och dessutom går varmt, och att de kan spoila det kortet med något som ger 95% av prestandan till ett lägre precis genom att dra upp spänning och klockfrekvens i taket.

Det finns en del som tyder på detta (framförallt den där läckan av klockfrekvenser från MacOS, som visade att Navi 22 hade högre maxklocka än Navi 21. Det antyder att det går att klocka Navi 21 lika högt om man inte bryr sig om hur mycket ström det drar). Det behöver dock inte alls vara sant, utan är bara gissningar baserade på begränsad information.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Jag har också LG C9, med ett enkelt hack kan du få freesync att fungera. Bara LG som vägrar att implementera det för att mjölka kunder genom att få de att köpa nyare modell.

Jag har 3080 beställning, ska beställa AMD, det som kommer först kommmer att äran att kopplas mot LGn...

Skrivet av KingPong:

Jag har också LG C9. Den stöder inte specifikt G-Sync (även om den är GSync-kompatibel) utan VRR Variable Refresh Rate, så det är mycket möjligt att det funkar med AMD också. Hoppas jag.

Sitter med en E9 själv men som du sa KingPong så är det inte g-sync specifikt utan VRR. Detta SKA fungera med AMD också men det återstår att se när de kommer. Jag kommer köra på AMD om pris/prestanda visar sig vara mycket bättre än nvidias kort (har redan ett 3080 FE men vill gärna flytta över om det går. Inget stort fan av RTX ändå).

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag hänger inte riktigt med i dessa prestanda-leaks, det känns som att varje läcka rapporterar olika siffror.
Har sett allt från "lite långsammare" till "lika snabbt" och nu "snabbare" än 3080.

Har jag missat något, eller är det all over the place?

Sett till AMDs egna siffror verkar big navi ungefär i nivå med 3080, marginellt bakom.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/87938?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODc5MzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1NmRjYWQ2ZTAwN2E0Njg0ZDA1YzJkMDNiNzc1NjVmYSJ9
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20430?key=e36c4cfd0b793a747ffa36d753c5e172

Hoppas verkligen att AMD lyckas få fram något riktigt schysst, det behöver marknaden.
Men det är rätt inkonsekvent i läckorna.

Hur vet man att dessa siffror på AMD inte är lägsta värde?

Permalänk
Medlem

5700XT slår 2070 super med marginal i FSU men är 5-10% efter i spel så känns som att detta kortet stämmer bra med det AMD själva visade den 8:e som låg i nivå med 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur vet man att dessa siffror på AMD inte är lägsta värde?

Haha, ja det vore fin-fint om AMD kliver upp på scenen den 28e och avslöjar att dessa staplar är kortets 1%-low i dessa spel Vilken dröm det skulle vara!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag hänger inte riktigt med i dessa prestanda-leaks, det känns som att varje läcka rapporterar olika siffror.
Har sett allt från "lite långsammare" till "lika snabbt" och nu "snabbare" än 3080.

Har jag missat något, eller är det all over the place?

Sett till AMDs egna siffror verkar big navi ungefär i nivå med 3080, marginellt bakom.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/87938?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODc5MzgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI1NmRjYWQ2ZTAwN2E0Njg0ZDA1YzJkMDNiNzc1NjVmYSJ9
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20430?key=e36c4cfd0b793a747ffa36d753c5e172

Hoppas verkligen att AMD lyckas få fram något riktigt schysst, det behöver marknaden.
Men det är rätt inkonsekvent i läckorna.

Vad folk går all in och tror dom vet allting, hur vet man att detta är den kraftigaste av 6000 serien som vi ser på tabellen?

Folk skapar mer förvirring och spekulation av BIG NAVI än AMD själva.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har varit AMD fanboy när det gäller grafikkort men tycker det är mer strul med deras grejer än om man kör Nvidia, man kanske har ändrats de senaste 3 åren.
Om jag tycker att jag har råd så blir det nog ett RTX 3080 även om AMD skulle vara något billigare.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Kom igen AMD, jag köper gärna eran GPU om den har lika bra prestanda som nvidia i raytracing också.
nvidia har fått mina pengar i över 15år nu, dags o byta.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Precis, för allt vi vet kan ju det vara så att AMD har missförstått internets benämning på Big Navi och presenterade prestanda siffror på Ryzen 5000 APU 🤔
Aningen osannolikt men större mirakel lär ha skett enligt en del.

Vad jag vet så finns ingen definition på vad som är BIG Navi, är det endast topp kortet eller garfikkretsen hel som avskalad?
Jag tolkar BIG Navi som ett kort med fler än 40CU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Mycket spännande, men frågan är hur det kommer prestera med ray tracing och om de har ett ordentligt svar på DLSS. Men hoppas verkligen att de släpper något som på allvar konkurrerar med Nvidia.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Tvivlar på det. På CPU sidan har dom redan sprungit förbi Intel och anser att dom kan ta mer betalt. Det gäller knappast GPU sidan, Nvidia är ledande och det vet dom om. Det kan ju dock ändras nu med Big Navi, konkurrens är bra

Sprungit förbi är ju att ta i. Återstår att se om 4-core för gaming kommer förbi.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

frågan är det stock speed på radeon kortet eller klockat i max för att slå rtx 3080 tro ? det är mer intressant.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Börjar kännas lite tjatigt, men för AMD är det pris/prestanda som gäller, inte upprepa majan med radeon VII, 90%prestanda, 125% pris.
90%prestanda/50%pris, räcker långt för AMD, dom måste inte vara absolut snabbast.

Så bara för att de inte är 100% prestanda så är de bara värde 50%? Hänger faktiskt inte med på logiken.

---

OM detta är ett stort chip är det exakt samma visa som med Vega och GTX 1080 (medium) GTX 1080 (big) igen...

AMD måste ta till sitt stora chip för att konkurrera med nvidias medium.

Dock så hade ju Ampere generellt större chip denna gång men ändå.

Som många andra säger så är ju pris rätt avgörande. Och kom ihåg att AMDs kort åldras generellt bättre än nVidias med drivrutinsuppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte bryr mig om FPS längre? Vad gör 10 - 15 % hit och dit om man saknar funktioner som är användbara? GPU:er känns som att dom är så mycket mer nu än för bara 5 år sen, och det känns faktiskt som att Nvidia satt ribban rätt högt när det gäller bilden av vad en GPU ska göra och kunna klara av. Innan det var det AMD som satte standarden med Radeon Chill och även variabla uppdateringstider på skärmarna (eller var gsync först? Det här känns som en fråga som kommer komma i ett quiz när som helst!!!) + mer grejer.

Hoppas innerligen att AMD har tagit fram liknande och ännu bättre funktioner och goklimpar denna generation! Och för guds skull AMD, ni måste fixa till era hårdvaruencoders och sammarbeta med OBS och grabbarna.

Ska bli jävligt intressant.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Haha, ja det vore fin-fint om AMD kliver upp på scenen den 28e och avslöjar att dessa staplar är kortets 1%-low i dessa spel Vilken dröm det skulle vara!

Mardröm för Nvidia menar du väl

Permalänk
Inaktiv

Verkligen häftigt ifall uppgifterna stämmer, det är en rejäl förbättring från 5700xt. Först kommer de ikapp Intel på CPU (förhoppningsvis) och sen Nvidia på GPU sidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Bara jag som inte bryr mig om FPS längre? Vad gör 10 - 15 % hit och dit om man saknar funktioner som är användbara? GPU:er känns som att dom är så mycket mer nu än för bara 5 år sen, och det känns faktiskt som att Nvidia satt ribban rätt högt när det gäller bilden av vad en GPU ska göra och kunna klara av. Innan det var det AMD som satte standarden med Radeon Chill och även variabla uppdateringstider på skärmarna (eller var gsync först? Det här känns som en fråga som kommer komma i ett quiz när som helst!!!) + mer grejer.

Hoppas innerligen att AMD har tagit fram liknande och ännu bättre funktioner och goklimpar denna generation! Och för guds skull AMD, ni måste fixa till era hårdvaruencoders och sammarbeta med OBS och grabbarna.

Ska bli jävligt intressant.

Jo det är nog bara du, du bryr dig alltså inte om hur grafikkortet presterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Så bara för att de inte är 100% prestanda så är de bara värde 50%? Hänger faktiskt inte med på logiken.

Nä, lite svårt att göra det tydligt att det inte är menat som exakta värden utan mera "fingervisning".

Poängen var/är att vid samma prestanda så måste/bör du vara billigare för att slå effektivt ur underläge, dom måste inte på död och liv vara snabbast bara priset reflekterar det på ett trovärdigt sätt.
AMD lider stort av att ha ett sämre namn på GPU sidan dom senare år med (relativt)höga priser och mindre än bländande prestanda.
Som bäst har det varit ok prestand, men inte nog till att försvara priset mot nvidia.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds