AMD "Big Navi" uppges bräcka Geforce RTX 3080 i 3DMark Firestrike

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag har absolut inget att invända om, det är något du själv har inbillat dig, läs igenom tidigare inlägg igen tack. Jag frågade ifall du inte bryr dig om spelprestanda för att du ganska klart uttryckte dig i ditt första inlägg att det inte är speciellt viktigt idag eftersom vi har andra funktioner som du känner är mer relevanta vid grafikkorts-köp. Sen fick jag något långt "riksdags-svar" där du undivker min fråga och istället försöker förlöjliga mig för att själv uppstå smart. Jag ignorerade detta och kom med en vad jag tycker är en relevant följdfråga men samma sak.

Känner att du mer är ute efter att starta en reaktion online än något annat så nu är jag klar.

OK. Du har en poäng och jag var nog lite väl dryg i mina svar. Ber om ursäkt.

Men ditt första inlägg "Jo det är nog bara du, du bryr dig alltså inte om hur grafikkortet presterar?" tog första meningen i mitt första inlägg och ignorerade allt annat. Du har svaret i andra meningen börjar ett utlägg om att 10-15 % lägre FPS kan vägas upp med användbara funktioner. Flera meningar skapar kontext - och drar man slutsatsen att jag inte alls bryr mig om hur grafikkort presterar av mitt första inlägg så har man missat något i kontexten.

Men jag kunde förklarat det istället föra att skriva det jag skrev. Ber om ursäkt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tror heller inte på trolleri men detta är AI-uppskalning vi pratar om, vetenskap.

Jo, det är klart. Men det handlar om att gissa sig till information som inte finns utifrån tidigare bevis. Det kommer alltid att vara en gissning, det kommer aldrig att vara exakt. Därför tycker hag att det känns "smutsigt" och tvivlar starkt på att det är "good enough". Det kommer säkert vara underbart för vissa, medans andra kommer störa sig på det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Bara jag som inte bryr mig om FPS längre? Vad gör 10 - 15 % hit och dit om man saknar funktioner som är användbara?

FPS ger grafiska funktioner. Har du fler FPS kan du fläska på med mer ögongodis i settings tills det inte flyter längre, om man nu vill ha det så. Jag vill helst köra så närmsta max refresh på min monitor, för det flytet är så jäkla härligt. Det är viktigare för mig att det flyter än att jag kan räkna hårstråna i skägg, om man säger så.

Men det är en smaksak. Har man vant sig vid vissa saker så är det svårt att leva utan dem.

Jag går ogärna under 100Hz i 1440p.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Det är AMD som använder en algoritm som kallas för CAS. Contrast Adaptive Sharpening

Sen förstår jag inte skepticismen. Tom mobiler har dedikerade delar av chippet som använder maskininlärning numera.

Jag trodde skepticismen var tydlig i mitt inlägg.
Det som man kallar AI är bara en marknadsterm.

Och uppenbarligen fungerar det, du tror ju nu att DLSS är bättre än AMDs motsvarighet för att den använder flashig AI, jag bestrider det 100%.

Skrivet av Valetudo_swe:

Hur tror du Google photos och Googles kamera mjukvara för sina telefoner fungerar?

...den använder kamerahårdvaran i mobiltelefonen för att ta kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jo, det är klart. Men det handlar om att gissa sig till information som inte finns utifrån tidigare bevis. Det kommer alltid att vara en gissning, det kommer aldrig att vara exakt. Därför tycker hag att det känns "smutsigt" och tvivlar starkt på att det är "good enough". Det kommer säkert vara underbart för vissa, medans andra kommer störa sig på det.

Det får framtiden utvisa. Jag personligen tror dock att det är framtiden. Teknologin går framåt och det är inte bara ”rena muskler” som kommer att leverera i framtiden.

Detta borde ju vara teknologi som folk borde vara glada över? Men visst vissa spyr säker rakt ut om dom inte kan spela i 8k native @ 300fps. Lyckligtvis är jag inte en av dom 😀

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jag trodde skepticismen var tydlig i mitt inlägg.
Det som man kallar AI är bara en marknadsterm.

Och uppenbarligen fungerar det, du tror ju nu att DLSS är bättre än AMDs motsvarighet för att den använder flashig AI, jag bestrider det 100%.

Jag tror ingenting. Jag förklarade skillnaderna för dig

Jag har ytterst svårt att tro du är så pass insatt i ämnet att du vet att AI är en ”marknadsterm” men samtidigt tror du att Fidelity FX och DLSS är samma sak

https://www.sweclockers.com/test/29745-optimera-ray-tracing-p...

Börja med att läsa på vad DLSS är för något.

Och här kan du läsa på om vad CAS är för något

https://gpuopen.com/fidelityfx-cas/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

men samtidigt tror du att Fidelity FX och DLSS är samma sak

Jag har inte sagt att Fidelity FX och DLSS är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

FPS ger grafiska funktioner. Har du fler FPS kan du fläska på med mer ögongodis i settings tills det inte flyter längre, om man nu vill ha det så. Jag vill helst köra så närmsta max refresh på min monitor, för det flytet är så jäkla härligt. Det är viktigare för mig att det flyter än att jag kan räkna hårstråna i skägg, om man säger så.

Men det är en smaksak. Har man vant sig vid vissa saker så är det svårt att leva utan dem.

Jag går ogärna under 100Hz i 1440p.

Så är det ju såklart. Men med AI-funktioner som DLSS på intåg och 4K, sen 6K och 8K-skärmar känns det som att det kommer bli många fler som kan få en väldigt bra grafisk upplevelse utan att offra lika mycket som förut då det inte längre ser förjävligt ut när man inte spelar i native-upplösning.

Det är sånt jag pratar om och som gör att avvägningen för att köpa ett grafikkort inte längre handlar om att titta på vilken budget man har och sen på en fps-graf. Det är olika hårdvaruencoders, energisparande funktioner, snart raytracing och bildvalité kontra fps. Som jag sagt innan så känner jag igen det lite ifrån 90-talet upp till millenieskiftet, då varje grafikkort var olika.

Tror vi har haft det rätt enkelt nu i en 15 år och det börjar bli spännande igen!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Alla ni som tjatar om AMDs dåliga drivrutiner, har ni haft ett AMD-kort senaste 15åren? Jag har visserligen inte haft så många AMD-kort (2st) senaste åren, men har haft 0 problem med drivrutiner.