Permalänk
Medlem

Ny dator (Budget 30 000kr)

Hej! Nu var det dags för mig att köpa ny dator!

Jag har alltid köpt datorer på budget som alltid strular och är därför ute efter något som håller länge. Jag vill kunna redigera utan några problem och gamea på hög grafik utan lagg. Jag är ingen person som varken gamear eller redigerar skitmycket men jag ska kunna göra det utan problem när jag känner för det. Jag spelar spel som cs:go och apex samt pubg. Jag använder program som sony vegas men även alla adobe program.

Jag känner att priset är lite häftigt, men är det nödvändigt för att en dator ska hålla i en längre period, samt klara allt i sin väg, så är jag villig att spendera dom extra pengarna. Med andra ord om det är ca 1% skillnad i prestanda mellan ett grafikkort till ett annat grafikkort men priset skiljer sig med 2000kr, så känns det ovärt, men om det är 5% skillnad i prestanda och 500kr i pris, så lägger jag gärna dom pengarna på det för att det ska fungera bättre. Datorn ska som sagt helst inte bara prestera skitbra utan hålla under en längre period.

Därför behöver jag er hjälp.

https://www.inet.se/datorbygge/b1196002/datorbygge

Såhär ser mitt bygge ut just nu, är det alldeles för häftigt pris för mina ändmål? Är prisskillnaden gentemot prestandan värt det?

Tack på förhand gott folk!

Permalänk
Medlem

Antagligen lite väl häftigt grafikkort, men det lär ju å andra sidan hänga med ett antal år.

Vad gäller CPU/moderkort så kan du kanske vänta ett par veckor tills AMDs nya processorer finns ute i butiker. De väntas bli snäppet snabbare än Intels nuvarande processorer. Fast vi vet ju inte hur tillgången på dem kommer att bli, och i9-10850k kommer att förbli en bra processor även efteråt.

Snabbare minnen rekommenderas - 3200MHz CL16, eller bättre.

Val av chassi kan man ju alltid diskutera fram och tillbaka. Det du har valt har ju inte det allra bästa luftflödet vilket skulle kunna behövas när både CPU och GPU generar så mycket värme som de gör.

Överlag är datorn nog lite overkill för dina behov, men den lär ju hänga med ett antal år innan den blir alltför föråldrad och det ser ju ut att bli en riktigt bra dator.

Permalänk
Medlem

Haken är nog snarare att få tag på ett grafikkort överhuvud taget om du inte vill vänta.
Ett alternativ är att beställa, hitta ett i lager eller hoppa på release-batchen av 3070 eller radeon 6000 serien och först när du har ett grafikkort beställa resten av datorn. (de borde kunna bygga ändå)

Permalänk
Medlem

Snabbare RAM 3200C16 eller bättre, sen kan du få en dubbelt så stor HDD för bara 200:- extra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag som just klickat hem min nya dator (förutom CPU och GPU då som kommer.. nån gång..) blev lite fundersam på vad min nota hamnade på.

Komponent

Beskrivning

Pris

Butik

CPU

AMD 5900x (ej beställd än, kanske 5800x men känns tveksamt)

6090

-

CPU-kylning

Arctic Liquid Freezer II - 360mm

1139

Webhallen

CPU-kylning

Thermal Grizzly Kryonaut - 1 Gram

99

Webhallen

GPU

ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC (Kommer vilket årtionde som helst.. kan bli bytt mot AMD om dom presterar lika bra eller bättre.)

7990

Inet

Låda

Lian Li Lancool II Mesh RGB (Ville ha Performance, men slut överallt)

1099

Inet

Låda

Lian Li USB 3.1 Type C kabel (onödig men varför inte)

169

Webhallen

Låd-kylning

2 x Phanteks SK / 140mm / PWM

198

Webhallen

Låd-kylning

2st 1->3 PWM Fan cable splitter (Många fläktar blir det)

93

Amazon.de

Låd-kylning

3x Arctic P12 PWM (för att testa Push-Pull på AIO)

224

Amazon.de

Minne

G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600Mhz CL16-16-16-36 (onödigt dyrt men vill leka med B-die)

3081

Computersalg

Moderkort

MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI

2199

Webhallen

PSU

Fractal Design Ion+ / 860W (allt annat 850w slutsålt typ och verkar ok)

1549

Webhallen

SSD

Sabrent Rocket 1TB Gen4 (Boot och spel, PCIE4)

1970

Amazon.de

SSD

WD SN550 500GB (slaskdisk för nedladdningar etc)

474,26

Amazon.de

Totalsumma 26374 så ungefär vad du landade i, dock bygger jag ihop själv och flyttar Win10-licensen från gamla speldatorn som får bli en server i förrådet istället.

Hmm, tittar jag på din lista så har du ingen CPU-fläkt? Eller ingår det med den processorn? Eller kanske klickade du fel och NFA12-25 skulle varit en kylare? Notera att den PSU du valt står som att den kommer i lager i Februari också.. Hur som helst så skulle jag vänta till AMD har släppt sina CPU:er så man ser vad det blir för bang for the buck. Nu spår ju alla rykten guld och gröna skogar men jag tror i alla fall det blir svårt för Intel fram till nästa år när dom släpper sin nästa processor.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag. Bara prisvärda komponenter och ett chassi med hög kvalité och bra kylning.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14317270

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken