ASUS RT-N56U med Padavans firmware, importera ovpn-fil till vpnklient i routern?

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N56U med Padavans firmware, importera ovpn-fil till vpnklient i routern?

Hej
Jag har en ASUS RT-N56U med Padavans firmware(version 3.4.3.9-099_32a93db basversionen) och undrar om det på något sätt är möjligt att importera en ovpn-fil till vpn-klienten som finns i routern?

Länk till Padavans firmware, https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u/src/master/.

ps ovpn-filen kommer från en annan Asusrouter, inte för att det spelar någon roll ifrån vilken typ av router den kommer ifrån. ds

Permalänk
Vila i frid

Växla till OpenVPN Client, klicka på "OpenVPN Extended Configuration". Klistra in konfigurationen/innehållet från din OVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Växla till OpenVPN Client, klicka på "OpenVPN Extended Configuration". Klistra in konfigurationen/innehållet från din OVPN.

Jag testade routern och vpn-klienten i helgen för att koppla upp mig mot mitt hemmanät(jag var naturligtvis inte hemma). Mina inställningar för klienten i routern är enl bilden, VPN-klient, och det motsvarar vad som finns i den importerade ovpn-filen.

Jag måste ange anv. och lösenord, vart gör jag det?

Permalänk
Vila i frid

Du har client.conf i /etc/storage/openvpn/client

Skapa en textfil t.ex. auth.txt som innehåller två rader. Rad 1 är användarnamn, t.ex. admin och andra raden lösenordet.
Redigera client.conf att innehålla: auth-user-pass auth.txt
eller: auth-user-pass /etc/storage/openvpn/client/auth.txt

Aktivera SSH i routern på port 22 och använd WinScp för att komma åt filsystemet.

Om det fungerar eller inte är svårt att säga då det beror både på serverns och klientens kompabilitet. Ändrar du OpenVPN-inställningarna lär du redigera client.conf eftersom den skrivs över.

<edit>Korrigering, client.conf ligger i /etc/openvpn/client </edit>

Permalänk
Medlem

Det går direkt i inställningarna för vpnklienten ange användare och lösenord.