Mitt gamla R9 280x är kaputt, köpa nytt/beg. (billigt!) utbyte?

Permalänk

Mitt gamla R9 280x är kaputt, köpa nytt/beg. (billigt!) utbyte?

Hej! Hade en lång tråd i support-forumet (länk om någon är nyfiken), som tyvärr inte ledde någonstans annat än att grafikkortet till slut gav upp. Om det var min vanskötsel eller något problem med moderkort/nätagg är fortfarande upp i det blå, men en sak är säker: grafikkortet ger samma symtom i båda PCI-E slottarna (två vertikala röda linjer). Därför är det nog aktuellt med ett nytt.

Tyvärr har jag nuförtiden en ganska ansträngd budget, varför jag vill ha en billig och tillfällig lösning på problemet snarare än en stor uppgradering. På sikt skulle jag såklart vilja byta ut övriga komponenter (då jag misstänker att mobo/nätagg kan vara instabilt), men tills vidare skulle jag nöja mig med något som är likvärdigt eller bättre än mitt gamla grafikkort. Budgeten är flexibel upp till 2.000kr, det viktiga är värdet jag får ut per krona, så jag skulle vara lika nöjd med ett billigt 500kr beg. grafikkort som ett för 2k som jag sedan kan uppgradera övriga komponenter för att matcha med.

Så det är lite variabelt så, men för att göra det någorlunda enkelt: kan ni tipsa mig om något billigt som fungerar med mina nuvarande komponenter?
Jag har haft mina ögon på Tradera och marknaden här, men har dels lite svårt att veta vad saker är värda begagnade... (tycker de verkar lite dyra för att vara beg. ofta?), och dels har jag inte alls samma erfarenhet som många av er säkert har, då jag byter komponenter väldigt sällan.

Operativsystem: Windows 10 Home
Processor: i5 2500k (ej OC, köpte k för att det var på modet och tänkte kanske testa, men aldrig överklockat...)
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H80
Moderkort: ASROCK P67 EXTREME4 GEN3
Minne: CORSAIR 2x4GB DDR3 1600MHz
Grafikkort: Radeon R9 280x
Hårddisk: 120+240 GB SSD, tror inte märkena är intressanta
Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+

Spelen jag brukar spela är Risk of Rain 2, Heroes of Newerth, Terraria, om det är relevant. Jag behöver ännu inte spela det absolut senaste, utan klarar mig gott med 75 FPS med hyfsade inställningar i t.ex. RoR2 tills vidare.

Tacksam för råd! MvH!

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att grafikkortet pajjade

Har du tänkt på att testa Geforce Now? Kanske är något som du kan lira tills du kan köpa ett nytt GPU

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Skrivet av cads:

Tråkigt att grafikkortet pajjade

Har du tänkt på att testa Geforce Now? Kanske är något som du kan lira tills du kan köpa ett nytt GPU

Oj, nej det hade jag glömt att det ens finns! Ska kika på det Blir det inte kännbar fördröjning?
Mitt moderkort har inte integrerad grafik heller, så kan inte ens använda den utan ett grafikkort :\

Edit: Ville bara säga att Geforce Now var tyvärr ingen höjdare. Provade att spela lite Vermintide 2 och det var en ganska seg upplevelse p.g.a fördröjningen.
Funkar dock kanske rätt bra med spel som inte kräver någon vidare latency... eller i absoluta nödfall.

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

Läst på lite nu, och har kommit fram till att det som verkar mest relevant är antingen ett billigt 1650 (~1300 för billigaste) eller ett begagnat 1060 (runt tusenlappen). Så om ingen här har någon invändning mot det så siktar jag nog på det tills vidare

Åsikter välkomnas fortfarande, såklart

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Inaktiv

Hej! Hoppas du inte tar illa upp men med en sådan ansträngd budget (och hur dina datordelar ser ut i övrigt) så undrar jag om PC är rätt plattform för dig? Kanske bättre med cloud services som stadia, geforce now, xcloud osv. Eller rentav en konsol? För övrigt så tycker jag ett 1060 passar bra för spelen du kör och du sparar pengar.

Permalänk
Skrivet av anon259487:

Hej! Hoppas du inte tar illa upp men med en sådan ansträngd budget (och hur dina datordelar ser ut i övrigt) så undrar jag om PC är rätt plattform för dig? Kanske bättre med cloud services som stadia, geforce now, xcloud osv. Eller rentav en konsol? För övrigt så tycker jag ett 1060 passar bra för spelen du kör och du sparar pengar.

Provade geforce now och det var, i brist på bra ordval, rätt så kasst. Extremt fördröjt och glitchigt. Tror inte det är ett rimligt alternativ för något som kräver någon form av FPS eller responstid, tyvärr.

Varför skulle ett 1060 eller 1650 vara fel för mig? Det ger ju betydligt bättre prestanda och utseende än en prenumeration på Geforce Now? Och konsol... ptja, jag har aldrig varit en konsolgamer... tvivlar på att jag kommer bli det heller. Det kostar ju flera tusenlappar till, var ska jag få dem ifrån?

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk

Tänkte bara säga att jag hittade ett billigt GTX 780 Twin Frozr (760kr) som var sparsamt använt, enligt säljaren. Förhoppningsvis ljög han inte, isåfall känns det som att jag gjorde en bra deal med tanke på att 1060 ofta verkar gå för ~1200kr just nu.

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Tänkte bara säga att jag hittade ett billigt GTX 780 Twin Frozr (760kr) som var sparsamt använt, enligt säljaren. Förhoppningsvis ljög han inte, isåfall känns det som att jag gjorde en bra deal med tanke på att 1060 ofta verkar gå för ~1200kr just nu.

Skulle säga att det var en dålig deal med tanke på att 970 går för det priset

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Skulle säga att det var en dålig deal med tanke på att 970 går för det priset

Vart kan man se dessa priser?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vart kan man se dessa priser?

Du kan se priser på sålda annonser på tradera, nog bästa fingervisningen för den svenska marknaden. Generellt går kort för lite mer där än här på sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Skulle säga att det var en dålig deal med tanke på att 970 går för det priset

Det är relativt i min åsikt. Ligger t.ex ett 970 ute nu, använt i 3-4 år enligt säljare, för 830kr. 3 timmar kvar på auktionen, det lär gå upp mer. Om du ser på historiska auktioner har några 970 gått för ~700-ish men det är vanligare med ~900.

Med tanke på att mina kort oftast ger upp efter ~4-5 år skulle jag vilja påstå att ett sparsamt använt, något sämre kort, är lika mycket värt som ett välanvänt.

Men ja, egentligen hade jag tänkt mig en hundralapp mindre. Men vill ha ett kort nu helt enkelt. Opportunity cost och så vidare.

Visa signatur

i5 10400f | GTX 780 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz