STRIX RTX 2070 SUPER Fläkt Problem

Permalänk
Medlem

STRIX RTX 2070 SUPER Fläkt Problem

Hej!

Jag köpte en dator för ett tag sen på blocket och efter typ 2 veckor märkte jag att EN fläkt på grafikkortet började beté sig konstigt genom att den slutar snurra sen börjar igen och så höll den på så i typ 5-15 min.Sen dess har datorn fungerat perfekt tills nu då den började göra samma sak igen och har gjort det de senaste 30 minuterna. Jag har kollat så att fläkt kabeln sitter ordentlig i grafikkortet men jag vet faktiskt inte mer vad jag kan göra.

Edit* Den känns som att den liksom inte orkar snurra igång helt. Idle temp ligger på 31 °C

Specs

CPU: Intel Core i9 9900K @ 3,6Ghz
Kylare: Corsair Hydro H100X
RAM: HyperX Fury 16 GB (2x8)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B365-F Gaming
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2070 SUPER
SSD: Samsung 970 EVO 500GB
PSU: Corsair M750X
Chassi: Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Den behöver inte snurra om GPU är 31C. Snurrar den när du spelar?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Den behöver inte snurra om GPU är 31C. Snurrar den när du spelar?

Jag vet att fläktarna slutar att snurra ibland under idle men då slutar allihop på grafikkortet. Jag testade precis köra en COD:MW match på högsta grafik och det håller fortfarande på likadant. Temperaturen på GPU:n kom upp i 65°C som max men låg på cirka 63°C. FPS var det inga problem med alls inga spikes eller dylikt så frågan är om det bara är fel på själva fläkten.

Permalänk
Medlem

@vnz ingen aning, för låg spänning till just den fläkten eller kass fläkt är ju det tänkbara som fínns. Eftersom de övriga fläktarna snurrar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag tror inte alla mina fläktar slutar snurra samtidigt på min 1070 strix. Beroende på hur varmt det är så sätts vissa fläktar igång.
Eller jag tror iallafall det är så strix-kortens fläktar fungerar

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Kolla inställningar för fläkten i tex asus tweak mittenfläkten styrs separat mot ytterfläktarna. Sätt fast hastighet manuellt och se om det är samma sak.

Du ser att det finns två olika fläktkontroller en för mitten och en för ytter. Den i mitten brukar snurra mindre på auto. Har du BIOS switchen på kortet i tyst läge stannar den nog mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hej jag har problem med en fläkt till RTX 2070 Super. Det är den mittersta fläkten där själva fläktbladen roterar och har ett missljud. Ungefär så att den wobblar, alltså har ett missljud då den tar i ibland mot chassiet. Har sett att man kan köpa fläkt anordningar på AliExpress från Kina. Kostar c:a US $20 till 30 US $30.