Permalänk
Medlem

Diskmedel för glasögon?

Jag har alltid läst att man lika gärna kan använda diskmedel och varmt vatten för att rengöra glasögon istället för att köpa dyr "rengöringsvätska". Så jag har alltid en sprayflaska på 500ml och 1 droppe Yes diskmedel i redo för rengöring. Dock så brukar den skyddande ytan på glasögonen försvinna efter 2-3 år på mina brillor och tänker att det kanske är diskmedlets fel?

Vad är egentligen ett "milt diskmedel"? Enligt flera optikers webbsidor så verkar det handla om att diskmedlet inte ska innehålla ammoniak som tydligen är vanligt i t ex fönsterputs? Finns detta i Yes? https://www.info-pg.com/swe/variants/Sverige?prodForm=965
Vissa random personer skriver också att man inte bör använda Alkohol men det finns ju i Yes, men jag vet inte om den lilla mängden är signifikant..

Permalänk
Medlem

Diskmedel ska väl i alla fall inte innehålla slipmedel vilket kan vara vanligt i till exempel handtvål?

Men vad torkar du av dem med? Känns som om där finns det större risk för att långsamt nöta på glasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Diskmedel ska väl i alla fall inte innehålla slipmedel vilket kan vara vanligt i till exempel handtvål?

Men vad torkar du av dem med? Känns som om där finns det större risk för att långsamt nöta på glasen.

Alltid mikrofiber trasor. Dock borde jag nog rengöra dessa oftare, för om det är smuts på trasan så gnider man ju runt det, lite som att använda en smutsig svamp på en bil.

Även funderat på en sådan här "Ultra sonic cleaner" men det är nog inget man gör varje dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Dock så brukar den skyddande ytan på glasögonen försvinna efter 2-3 år på mina brillor och tänker att det kanske är diskmedlets fel?

Hur mycket längre kan man förvänta sig att den håller oavsett?

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta en disktrasa med lite diskmedel och varmt vatten och sen torka med en diskhandduk (så som inte luddar).
Jag har aldrig märkt att nån yta försvinner från glasögonen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur mycket längre kan man förvänta sig att den håller oavsett?

Jag vet inte, vore intressant att höra hur ofta det håller för andra. Jag använder mina glasögon varje vaken timme förutom i duschen typ, så jag putsar glasögonen varje morgon för de är alltid smutsiga.

Permalänk
Medlem

Har haft glasögon på heltid i 30 år. Min erfarenhet av mina glasögon är att diskmedlet inte spelar någon större roll, utan det är duken man torkar med som repar glaset. Det jag gör är att jag rengör glasögonen med diskmedel, sköljer av noga under rinnande vatten, och då brukar det (i varje fall med mina glasögon) bara vara någon enstaka droppe kvar på glaset. Dessa torkar jag av en droppe i taget med lite toapapper, utan att gnugga - rör försiktigt vid droppen, som pappret absorberar.

Då blir det noll nötning av glaset, och glasögonen verkar hålla sig repfria längre.

Jag vet inte om alla glasögon går att skölja av så att det bara blir någon enstaka droppe kvar, det kan hända att mina har en ytbehandling som gör att det blir så. Jag köper nya glasögon vart 3:e - 4:e år och tar då bästa glastypen med alla ytbehandlingar som går att få.

Brukar funka bättre med högre vattentryck, då har jag kanske 3-6 vattendroppar kvar att torka bort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fick höra av personalen på synsam att man inte ska använda vatten som är för varmt utan det ska vara ljummet. Om man använder hett vatten så kunde man tydligen förstöra ytskiktet på glasögonen.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Jag spolar av med varmvatten och torkar rent/torrt med hushållspapper. Jag har bara varit daglig glasögonbärare i ett par år, och det nuvarande paret är runt 1.5 år, men redan väldigt slitna. Nästa par kanske jag ska tvätta med diskmedel i svalare vatten. Men pga virusskiten så vågar jag inte gå till en optiker närmaste året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag putsar mina med en mikrofibertrasa, diskar nästan aldrig om de inte blivit riktigt smutsiga, typ lera etc.

Permalänk
Medlem

Att använda diskmedel är inga problem, Men vatten innehåller liten mängd kalk som med tiden sliter ner den skyddande ytan.
Man bör kolla sina glasögon varje år och byta vid behov.

Permalänk
Medlem

1. Inte för varmt vatten
2. Välj nåt utan ammoniak/alkohol som du själv skriver.
3. Undvik gnidande med papper (repar plastglas), jag sköljer av mina bara och duttar jag bort eventuella vattendroppar med papper.

Kör Grumme själv sen flera år, inga problem här med ytbehandlingarna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att det är helt omöjligt att torka torrt utan att det blir hinnor, ränder och fläckar, och på sikt, repor (efter flera år).
Numera smörjer jag in glasen med diskmedel, sköljer av med ljummet vatten och lufttorkar. Är jag hemma använder jag hårtorken (inställt på låg temperatur). Annars funkar det att först skaka och sedan blåsa torrt med munnen också, man får vara försiktig så det inte kommer saliv bara. Man måste se till att det torkar fort, annars blir det ränder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD