Att få Assassin's Creed 1 (UPlay) att funka på Windows 10

Permalänk
Medlem

Att få Assassin's Creed 1 (UPlay) att funka på Windows 10

Jag har under alla mina 30+ år av datorspelande aldrig ägnat AC serien speciellt mycket intresse, men i somras köpte jag AC Origins på rea och spelade igenom det. Jag blev så pass imponerad att jag skulle vilja spela hela serien från början.

Jag köpte alla övriga AC spel på UPlay för någon månad sedan då det var rea. Tänkte testa AC 1 här under veckan men jösses vad tröstlöst att ens få spelet att starta på Windows 10.

Jag har provat:

* Compatibility mode för Win Vista och Win XP SP3 på både DX9 och DX10 filen.
* Installerad på min vanliga game drive samt på C:\ (har bara SSD drives i datorn)

Jag har Geforce Now tjänsten som man fick gratis 1 år och på den startar spelet naturligtvis men lite torftigt/knöligt att spela cloud över nätet när man har en premium dator.

Oavsett hur jag försöker starta spelet så ser man bara en splash-bild som laddar hela sin loading bar och sedan försvinner, inget felmeddelande, bara tystnad.

Så nu undrar jag om någon av er ha lyckats få dessa äldre AC spel att snurra på moderna plattformar och har någon silverbullet att dela med sig av?

UPDATE: Spelet funkar out of the box på min UnRAID VM med RTX 2060 passthrough så det verkar vara något med min CPU, den kanske inte gillar AMD SMT? Visserligen har min VM en AMD 3600 men den "virtualiseras" via QEMU/Libvirt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Windows 10 har på senare tid mixtrat ganska mycket med DirectX och kan tänka mig det även för dig kan bero på detta då jag har några äldre spel som gått klockrent förut men efter win 10 april uppdaterinegen typ inte längre fungerar som det ska krashar hit och dit samt inte vill starta öht ibland.

några av spelen har gått att köra mer eller mindre problemfritt med opengl under win 10 men med ganska reducerad prestanda som pålägg men iaf spelbart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows