Möjliga lösningar på rumsuppdelning av både uppspelning (högtalare i två rum) och signal från två rum

Permalänk

Möjliga lösningar på rumsuppdelning av både uppspelning (högtalare i två rum) och signal från två rum

Inser min rubrik kanske får en del undra vad jag menar så här är en bskrivning på det som ska uppnås:

Som det är nu är datorn i samma rum som TVn och allt (dator, UHD etc) är kopplat till samma stärkare och jag har ett par högtalare, så ljudet från datorn kommer snett bakom mig till vänster (funkar bra för musik, spel blir lite 'fel').

Har planer på att flytta TVn till det stora sovrummet (sover i det lilla) då ljudbilden i vardagsrummet är... komplex pga öppen planlösning. Detta ger ett dilemma då jag kommer behöva få ljud från datorn i vardagsrummet men förstärkaren kommer vara i samma rum som TVn.

Skaffa stärkare och talare till datorn känns dyrt och jobbigt. Likaså att trådlöst få ljudet till stärkaren och sedan trådlöst till talarna. För att förtydliga ska jag nämna det är en hyresrätt och det är betongvägg mellan rummen.

Jag har två lösningar jag funderar på, varav den ena är att helt enkelt skaffa ett par vettiga aktiva och ett ljudkort till datorn (det interna är inte dåligt men ja, pet pet), och det andra innebär signalkabel till stärkaren och högtalarkablage till ett par nya talare vid datorn

Det sistnämnda skulle innebära borrning i betongväggen, kabeldragning längs väggarna och beroende på om datorn står kvar där den är nu eller om den hamnar där TVn är nu så behövs iaf 10m/15m signalkabel och 20m/30m högtalarkabel...

Inser det enklaste (och billigaste) skulle vara ett par aktiva talare av bra kvalitet, kräver bara ett par bra talare och helst ett ljudkort (vilket jag tänkt ändå för ljudnivån ut från moderkortet är för lågt i mina smått tungdrivna lurar), men det andra känns som en ljudmässigt bättre lösning av någon absurd anledning... Finns ju såklart fördelen att jag kan välja spela musik från datorn i andra rummet också utan att casta till TVn och sedan ta ljudet från TVn till stärkaren...

Skriver detta mest för lite input för att hjälpa mig bestämma mig

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Rekordmedlem

2 separata ljudsystem är nog vettigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.