Uppgradera datorn för bättre spelprestanda

Permalänk

Uppgradera datorn för bättre spelprestanda

Tjena, jag har en gammal dator jag köpte ca 2015 ifrån Komplett för ca 15.000kr . Jag har bytt grafikkort och satt i 16gb ram ca 2år sen med hjälp av en bekant.
Känner nu att den inte har prestanda för spelen jag spelar, typ Tarkov/Dayz mm.
Jag kan INGET om datorer och har försökt förstå mig på det men tycker bara det är en soppa rent ut sagt.
Jag listar vad jag har för prylar i datorn här.

Windows 10 x64
Moderkort : Asus Allseries 2403
processor : Intel(R) Core(TM) i5-4690k CPU @ 3.50 GHz 3.50 GHz
Ram : 16gb
Grafikkort : Nvidia Geforce GTX 1060 6gb
Tror den infon ska räcka(?).
Med det sagt så undrar jag om det är något jag lite smidigt kan byta ut, dvs behålla datorn men byta till t.ex. en annan processor.
Kom gärna med förslag.
Mvh

Förtydligat rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Både processor och grafikkort är inte bra om du söker hög prestanda.

Vad har du för nätaggregat?
Tyvärr innebär det att för att du ska byta processor behöver du nytt moderkort.
Du får göra upp uppgraderingsbudget!

Permalänk
Sötast

För att få en markant bättre prestanda så kommer du behöva byta ut både grafikkort, cpu, minne och moderkort.(och ev nätagg)
Jag och flera andra sitter i liknande sits idag med åldrande grejer.

Jag väntar på black friday och hade tänkt byta ut cpu,minne,moderkort då, då min cpu (4670K) flaskar mitt 1070 med c:a 30% i många av de titlar jag använder.

Jag får alltså både en skjuts i gpu och cpu iom det bytet.

för din del... skulle du nog behöva byta ut både och!

Byter du till en dyr GPU idag så flaskar din cpu direkt.
Byter du till en dyr CPU så flaskar din CPU direkt.

Hur mycket är du villig att lägga?

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Både processor och grafikkort är inte bra om du söker hög prestanda.

Vad har du för nätaggregat?
Tyvärr innebär det att för att du ska byta processor behöver du nytt moderkort.
Du får göra upp uppgraderingsbudget!

Skrivet av Allexz:

För att få en markant bättre prestanda så kommer du behöva byta ut både grafikkort, cpu, minne och moderkort.(och ev nätagg)
Jag och flera andra sitter i liknande sits idag med åldrande grejer.

Jag väntar på black friday och hade tänkt byta ut cpu,minne,moderkort då, då min cpu (4670K) flaskar mitt 1070 med c:a 30% i många av de titlar jag använder.

Jag får alltså både en skjuts i gpu och cpu iom det bytet.

för din del... skulle du nog behöva byta ut både och!

Byter du till en dyr GPU idag så flaskar din cpu direkt.
Byter du till en dyr CPU så flaskar din CPU direkt.

Hur mycket är du villig att lägga?

Ajfan inte dom svaren jag ville ha, haha!
Kortfattat så är det nästan mer värt att kanske titta på en ny dator?..
Antar att det ni snackar om handlar om typ 8lax för ett par komponenter? (+-)

Permalänk
Medlem

Den där datorn borde egentligen kunna klara de flesta spel hyfsat bra så länge du inte fläskar på för mycket med grafikinställningarna. Den är lite gammal, men inte gammal.

Vilken upplösning spelar du på? (1920x1080?; 2560x1440?; något annat?) Alternativt, vilken skärm har du?

Vad har du för budget för uppgradering?

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Den där datorn borde egentligen kunna klara de flesta spel hyfsat bra så länge du inte fläskar på för mycket med grafikinställningarna. Den är lite gammal, men inte gammal.

Vilken upplösning spelar du på? (1920x1080?; 2560x1440?; något annat?) Alternativt, vilken skärm har du?

Vad har du för budget för uppgradering?

Köpte en 144hz AOC för ca 1år sen.
1920x1080, Den duger ju alltså jag sitter inte i sjön utan jag kan spela t.ex tarkov på medium inställningar med ca 60 fps.
varför jag har 144hz va mest när jag lirade CS då jag ville att det skulle flyta på bra.
Tänkte lägga undan nån tusing typ 4k varje månad. så om man säger att budgeten hamnar på 12k om 2-3 månader. 12k är jag villig att lägga ut på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreammachine:

Köpte en 144hz AOC för ca 1år sen.
1920x1080, Den duger ju alltså jag sitter inte i sjön utan jag kan spela t.ex tarkov på medium inställningar med ca 60 fps.
varför jag har 144hz va mest när jag lirade CS då jag ville att det skulle flyta på bra.
Tänkte lägga undan nån tusing typ 4k varje månad. så om man säger att budgeten hamnar på 12k om 2-3 månader. 12k är jag villig att lägga ut på datorn.

För 12k kan du få en ny dator som är en bra bit bättre än din nuvarande. Kanske lite billigare om du kan återanvända några komponenter.
Sparar du ytterligare en månad och lägger 15k så kommer du att kunna få en riktigt fin speldator. Upp till en prislapp runt 15-16k så ger varje extra tusenlapp rätt mycket bättre dator, därefter så stiger priset snabbare än prestandan. Men, det är upp till dig hur mycket du vill lägga på datorn och definitivt inget du behöver bestämma just idag.