Fler 3DMark-resultat visar AMD "Big Navi" i överläge mot Geforce RTX 3080

Permalänk
Melding Plague

Fler 3DMark-resultat visar AMD "Big Navi" i överläge mot Geforce RTX 3080

Igor Wallossek har lagt vantarna på tidiga prestandatester, som visar att AMD Radeon RX 6800 XT på allvar bjuder Nvidia motstånd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt underbart!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Oh la la

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Så fort man sätter igång Raytracing så sticker Nvidia iväg.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

DLSS kan väl inte tillåtas som att köra samma upplösning oskalat om man ska mäta prestanda?

Permalänk
Medlem

Så spännande!

Årets derby!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det stämmer, tänk er ett priskrig där alla kan få 2080 TI + prestanda för en sansad peng och inte 15k som förra generationens flaggskepp kostade då Nvidia var helt själv på toppen.

Har Nvidia i burken idag, men skulle absolut inte ha några problem med att byta lag om Prestanda per Krona blir bättre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag vill inte falla för hypen, men detta är riktigt intressant. Ray Tracing, okej lite av en besvikelse men drivern kan troligen vara en faktor. Ska bli trevligt att se var detta landar. Det har dock redan fått Nvidia att reagera så konkurens, välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag hoppas att det stämmer, tänk er ett priskrig där alla kan få 2080 TI + prestanda för en sansad peng och inte 15k som förra generationens flaggskepp kostade då Nvidia var helt själv på toppen.

Har Nvidia i burken idag, men skulle absolut inte ha några problem med att byta lag om Prestanda per Krona blir bättre.

Man är ju ganska trångsynt om man inte kan köpa GPU, CPU m.m efter topprestanda alt prestanda/krona utan bara går efter märke.
Skall vara iafall drivrutiner som krånglar eller specifika stöd som saknas.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas hoppas!!

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk

Det här kommer att röra upp känslorna hos Nvidia 😂😅

Men vad står sig den mot 3090?? 😀

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

DLSS kan väl inte tillåtas som att köra samma upplösning oskalat om man ska mäta prestanda?

Nej, där är det faktisk upplösning som gäller. Jag antar att du syftar på meningen om övertag och DLSS, som jag nu omformulerat något för att understryka att jag inte syftar på bättre resultat i prestandatest. Spelupplevelsen med exempelvis hög upplösning eller ray tracing är ju det som kan bli klart bättre med DLSS, vilket nu ska framgå tydligare

Permalänk
Medlem

Mycket bra om dessa siffror stämmer! Äntligen en ordentlig konkurrens efter alla dessa år, detta kommer att gynna oss kunder!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M89:

Så fort man sätter igång Raytracing så sticker Nvidia iväg.

Det vet man inte. Man har i alla fall inte hört något om att konsolerna ska ha usel RT prestanda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det vet man inte. Man har i alla fall inte hört något om att konsolerna ska ha usel RT prestanda.

Titta på grafen i artikeln.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nej, där är det faktisk upplösning som gäller. Jag antar att du syftar på meningen om övertag och DLSS, som jag nu omformulerat något för att understryka att jag inte syftar på bättre resultat i prestandatest. Spelupplevelsen med exempelvis hög upplösning eller ray tracing är ju det som kan bli klart bättre med DLSS, vilket nu ska framgå tydligare

Ganska ofta Nvidia vill framhäva RT tillsammans med DLSS för att FPS ska bli rimlig. Första gången jag läste det kändes det som att det jämfördes Radeon RT vs Geforce RT+DLSS... det hade inte varit rättvist, och Nvidia vinner väl redan utan DLSS om jag förstått läckorna rätt...

Bara det lilla jag ville ha sagt

Permalänk
Medlem

Onekligt intressant men jag sitter still i båten tills vi ser prestandasiffror från vanliga tester men det känns mer och mer som att AMD är med i matchen.

Snälla, ge oss drivrutiner som innebär att vi kan spela med korten. Personligen tror jag att 144hz1440p är ännu en generation bort i FPS-spel om man ska slå på allt "RT"-godis och vad motsvarande nu innebär från AMD men det kan jag leva utan.

Permalänk
Medlem

Jag undrar då vad 6900XT presterar om detta visar sig stämma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nej, där är det faktisk upplösning som gäller. Jag antar att du syftar på meningen om övertag och DLSS, som jag nu omformulerat något för att understryka att jag inte syftar på bättre resultat i prestandatest. Spelupplevelsen med exempelvis hög upplösning eller ray tracing är ju det som kan bli klart bättre med DLSS, vilket nu ska framgå tydligare

Bara för att vara extra tydlig är det alltså detta jag hakade upp mig på:

Citat:

Klart är dock att Nvidia i vissa avseenden kan skaffa ett större övertag när det gäller spelupplevese, där exempelvis ray tracing-spelande kan få bättre flyt med tekniken DLSS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag undrar då vad 6900XT presterar om detta visar sig stämma.

Hehe, om man ska köpa ett AMD-graffe denna gång så måste det bli ett 6900XT annars kan man lika gärna avsäga sin internetanvändning. Hehe!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Ah, borde läst..det var ju lite trist. Men de har väl 6900XT på väg också? Även om det är inte troligt att den kan ta ikapp Nvidia i RT ändå men..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

6900 XT lär vara AMDs 3090.

10-15% mer prestanda i 4K med ca dubbla minnet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag hoppas AMD kommer med nått riktigt bra Nvidia behöver konkurrens Men varför posta en likadan nyhet igen.. var det inte igår ni postade en liknande nyhet???

Edit: uppdatera den förra istället. Folk brukar ju klaga i forumet när folk postar nya trådar om samma sak 🤣

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas...🤤

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av BillyB0khylla:

Det här kommer att röra upp känslorna hos Nvidia 😂😅

Men vad står sig den mot 3090?? 😀

Det här va väl bara AMD´s nästa värsta kort så hur det värsta kommer prestera vet vi så småningom.

Om det kommer heta RX 6800 XTX eller RX 6890 XT eller nåt liknande återstår att se.

Permalänk
Inaktiv

Shit, blir att återlämna 3080 på öppet köp.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt sugen på att inte köpa ett 3070. Men jag har ju en G-sync-skärm, det gör valet svårare.
Undrar dock om big navi kommer vara så pass bra att det slår ett 3070 med G-sync?
Alltså i bildkvalitet i tex far cry6.. Tänker att om man får mer fps vinner nog bid navi ändå

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta stämmer och att RX 6800 XT mäter sig med 3080:n!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Jag hoppas detta stämmer, tänk er AMD gör likadant med nvidia som de gjorde mot Intel med Ryzen kom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av loka04:

Jag hoppas AMD kommer med nått riktigt bra Nvidia behöver konkurrens Men varför posta en likadan nyhet igen.. var det inte igår ni postade en liknande nyhet???

Edit: uppdatera den förra istället. Folk brukar ju klaga i forumet när folk postar nya trådar om samma sak 🤣

Ja, det är förstås ett sätt att lösa det – som vi också brukar tillämpa när ändringar eller tillägg inte är så stora. I det här fallet valde jag att köra på en separat nyhet eftersom prestandasiffrorna här är mer trovärdiga och dessutom mer matiga. Uppdateringarna skulle bli väldigt omfattande och en bit från artikelns originalkälla. På det här viset tycker jag att det blir tydligare att det verkligen är någon läsvärd information som tillkommit och risken att läsare missar det minskar