MP3 piraterna som skakade musikbranschen

Permalänk
Medlem

MP3 piraterna som skakade musikbranschen

Napster detta växte man upp med, många här var inte ens födda då https://www.svtplay.se/video/25104890/mp3-piraterna-som-skaka...

Permalänk
Inaktiv

minns jag satt på ett 14,4 moden och tankade album, tog en halv dag typ, Sedan hittade man direct connect och då var det rena julafton tyckte man.

Permalänk
Medlem

först napster ja, sedan Kazaa, sedan DC++..
Plus massa med VHS, CD och DVD skivor från Thailand
Det var tider det..

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

minns jag satt på ett 14,4 moden och tankade album, tog en halv dag typ, Sedan hittade man direct connect och då var det rena julafton tyckte man.

Va på DH för många år sedan, där fanns en intern DC++ hubb på deras nätverk satan vad snabbt det gick

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Just ja, kazaa fanns ju ochså, och hur många minns sidan public ftp? där kunde vem som helst lägga upp sin ftp server och tvinga folk att tanka upp innan de tankade ner, och man fick hur mycket skit som helst uppladdat )

Permalänk
Medlem

Första mp3-låten jag laddade ner med Napster var Celine Dion - my heart will go on. Haha vad höll man på med?
Modemuppkoppling, så det tog över 30 minuter tror jag, var inte gratis att vara uppkopplad heller.

Hoppas inte det här bryter mot swec:s regler att det diskuteras piratkopiering

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Första mp3-låten jag laddade ner med Napster var Celine Dion - my heart will go on. Haha vad höll man på med?
Modemuppkoppling, så det tog över 30 minuter tror jag, var inte gratis att vara uppkopplad heller.

Hoppas inte det här bryter mot swec:s regler att det diskuteras piratkopiering

Dessa fall borde vara preskriberade

Minns hur jag satt på Chalmers 98 och tankade samt brände CD. Satan vad snabbt det gick där! Säkert bara 30 min för en hel skiva

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var med i något sorts pilotprojekt för Vattenfall där under sent 90-tal där man fick prova på flaterate för telefonsamtal. 33 600 bps-modemet var nog glödgat under den tiden och jag - och därmed hela familjen - var troligen väldigt oanträffbara via telefonlinan så länge pilotprojektet pågick.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Intressant att de inte nämnde att Spotify använde piratkopierade mp3-filer i början.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Vill minnas Audiogalaxy som är en gammal tjänst, fy fan vad långsamt.. Tog nog 45 minuter för en låt.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Första mp3-låten jag laddade ner med Napster var Celine Dion - my heart will go on. Haha vad höll man på med?
Modemuppkoppling, så det tog över 30 minuter tror jag, var inte gratis att vara uppkopplad heller.

Hoppas inte det här bryter mot swec:s regler att det diskuteras piratkopiering

lol jag har ett vagt minne att jag laddade ner samma låt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Musikälskare

Good old days, internet kändes mindre då och personligt.

Kommer ihåg hur SweC var på den tiden man joinade, helt annorlunda stämning då alla kände alla i princip, likadant med ett privat forum jag var med i. Dom tiderna kommer tyvärr aldrig tillbaka men grymma minnen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?