Wordpress Multisite - kört fast med SSL

Permalänk
Medlem

Wordpress Multisite - kört fast med SSL

Hej!

Tänkte jag skulle testa att ställa en fråga här gällande Wordpress Multisite.
Kort bakgrund så har jag på eget bevåg börjat pilla lite med Wordpress, SEO och allt tillhörande för att få en rudimentär förståelse för vad det är. Jag växte ganska snabbt ut min egen lilla webbserver och skaffade därför en VPS och installerade Ubuntu Server. För mig är terminalen mer en påminnelse om DOS-tiden än ett effektivt verktyg så jag installerade Kubuntu gui och kör en blandning av det och terminal. Medges att terminalen i vissa sammanhang är effektiv men Microsoft har verkligen gjort Windows användarvänligt.

När det väl var på plats blev jag aldrig riktigt vän med hur man faktiskt installerar Wordpress. För mig är det en bristfällig installationsmanual när man måste nämna andra dokument utan att hänvisa till dem för att uppfylla förgrundskraven, exempelvis vad LAMP är och hur det installeras.

Gav således upp på det och körde in gamla betrodda Bitnami WordPress Multisite som fixar allt det där med ett par musklick, et voila det är uppe och går. För mig är det enkelt och effektivt.

I alla fall, jag satte upp Wordpress Multisite och skapade sju dummy-sidor som jag pillar med. Loggar in på mitt webbhotell och pekar om DNSerna till VPSen och fungerar hur fint som helst. Sju individuella sidor på sju individuella domäner.

När nu allt är uppe och går är det dags att installera SSL-certifikat och jag använder då terminalen och skapar detta med framgång.
Tyckte jag.

När jag startar upp igen är sex av sju sidor tillgängliga, den sista blir bara en vit ruta.
När jag ska logga in med mitt Admin-konto så finns inte några användare kvar. Alls. Loggar då in i MyPHP konsollen och ser där användarna, testat att både skapa en ny användare och fixar med de existerande. Ingen bättring. Någon SSL dyker heller inte upp efter att ha väntat någon timme - och nu postar jag således detta inlägg.

Min önskan är förstås att lösa problemet så att de sidor som borde ha ett SSL-certifikat också får det, den sidan som bara blir vit (verkar dock ha ett SSL-certifikat istället) ska bli synlig och det vore förstås guld att kunna logga in för att administrera sidorna igen...

Tankar mottages varmt!
Tack på förhand.

Två andra saker har också dykt upp:
Jag lyckades skapa en ny användare i MyPHP och loggar men blir då inte SuperUser utan har bara tillgång till domänerna, inte själva administrationspanelen där man laddar upp teman osv. Det andra är att när jag loggar in www.domän.se hamnar jag på www.annandomän.se som inloggad.

Spekulerar men jag tror att det är här någonstans felet ligger...

EDIT: Det har löst sig. Tydligen hade min router hängt sig och laddade bara in någon cachad version. Bytte dator och telefon samt nätverk och då fungerade allt som det skulle!