Budget 20k- Färdigbyggd gamingburk

Permalänk
Medlem

Budget 20k- Färdigbyggd gamingburk

Hej!
Dags för 17-åriga sonen att bränna sparpengar från sommarjobb. Vi är inte så insatta och ser helst att datorn är färdigbyggd.

Nuvarande burk köpte vi för typ 6 år sedan.
Intel i5-6400
DDR4-8GB
Geforce GTX950 2 Gb ( uppdaterad till 1060 6Gb)
Ny skärm finns: Asus VG 278QR-165Hz freesync/G-sync.

Har kikat på denna:
https://www.webhallen.com/se/product/307124-Webhallen-Config-...

Vad tror ni erfarna och kunniga om denna?
Han vill ha en burk som inte laggar på t.ex GTA 5, Anthem, Overwatch, Forza m.fl.
Det är ju en djungel och vi har ej kunskaper att plocka ihop egna komponenter.
Tacksam för råd/tips då det är mycket pengar. Att åka till Elgiganten å köpa något känns inte relevant. Känns mer seriöst med byggen från Inet eller webhallen.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mitt råd i dessa tider är vänta lite till nästa generationen kommer i lager, speciellt när det gäller så mycket pengar. Samma config fast med AMD 5600X och RTX 3070 (eller AMDs nya, 3080 är det för dåliga leveranser av) borde bli ett rejält lyft för samma pengar.

Permalänk
Medlem

Det låter vettigt! Ser att det släpps i slutet på månaden, men då kommer det väl gissningsvis ta ett tag innan det erbjuds köp av ”färdigbyggda” burkar väl?

Permalänk
Medlem

Åtminstone webbhallen hade samma kö på nya grafikkort både för config och lösa grafikkort och det fanns tillgängligt direkt vid säljstart, men hur det blir framåt kan man ju bara sia om. Just launchen av Nvidias 3080/3090 blir svår att göra sämre än men man vet ju aldrig.. Köerna räknas fortfarande på orderbekräftelser minuter efter säljstart från en månad sen.

Dom verkar inte ha några färdiga configs än men AMDs nya processorer släpps först femte november. Skumt dom inte har några med 3070 dock, bara 3080/90..

Permalänk
Medlem

För att få t.ex ett 3070 för ungefär samma pengar, så känns det som vi måste plocka ihop ett eget paket (och kanske göra avkall på något annat)?
Utifrån den länkade burken så lär väl inte kravspecifikationen till ett 3070 vara sämre än den?
Väljer vi istället ett av webhallen färdigt config-paket (när nu det kan finnas kort till övers till dem), så lär väl prislappen bli snarare 25...kanske?

Permalänk
Medlem

Tja den 2080 super som är i paketet har utgått men andra verkar kosta närmare 7kSEK, en 3070 kostar lika mycket. Nu är det iofs rabatt på paketet men det är nog just för att det är generationsskifte.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har erfarenhet av 20-serien?
Grabben upplevde skillnad från 980 till 1060, så jag gissar att t.ex 2080 bör räcka till skapligt höga inställningar på de spel jag nämner?
Sen förstår jag att det alltid släpps nyare komponenter som i sin tur skapar andra flaskhalsar i ens config.
Kanske inväntar 30-släppet, men tar gärna emot tips på befintliga setups för ca 20k.