Försvinner information i RAM minnet även när man startar om en laptop?

Permalänk
Medlem

Försvinner information i RAM minnet även när man startar om en laptop?

Om jag kör ett virtuellt OS typ whonix eller tails som körs helt i ram, blir då ram minnet flushat när jag startar om datorn?
Ursäkta min amatörförklaring men som jag förstått det så försvinner allt i ram minnet efter några sekunder/minuter när det inte längre finns någon ström, men i en laptop så finns det ju ett batteri och därför borde det väl alltid finnas någon typ av spänning.
Betyder det att det inte räcker med att stänga av sin dator för att det som är sparat i ram minnet ska försvinna?

Permalänk

Ram minnet töms så fort vilken dator som helst startas om, även bärbara. "Minnen" som sitter i t.ex ssd diskar är av helt annan sort än standard "ram"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ram minnet töms så fort vilken dator som helst startas om, även bärbara.

Delvis fel.
Läs om Cold boot attack

Skrivet av DaXia:

Om jag kör ett virtuellt OS typ whonix eller tails som körs helt i ram, blir då ram minnet flushat när jag startar om datorn?

Med Tails ja, det skrivs nämnligen random data till RAM för att skriva över eventuell lagrad data som en del i avslutnings processen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Delvis fel.
Läs om Cold boot attack
Med Tails ja, det skrivs nämnligen random data till RAM för att skriva över eventuell lagrad data som en del i avslutnings processen.

Well Cold Boot attacks är hyfsat ovanliga då du måste ha access till datorn, men RAM minnet töms pretty fast när du stänger av strömmen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|