Var är min produktkod?

Permalänk

Var är min produktkod?

Hej gänget,

Jag köpte en färdigbyggd PC från elgiganten där windows 10 home var förinstallerat. Sedan bytte jag chassi och moderkort, dock med samma ssd som hade windows förinstallerat...

Nu vill min dator att jag aktiverar Windows, men jag har ju inte koden någonstans? Har kollat i kartongen datorn levererades i osv. När jag installerade Windows valde jag "aktivera senare".

Hur får man tag i originalnyckeln som återförsäljaren använt sig av?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

windows håller koll på dina komponenter. Har du bytt moderkort så tror win att du har installerat den på en annan dator, således ska den aktiveras igen, i annat fall är det en "piratkopia".

Och nej, koden finns inte någonstans. Utan är bunden till original hårdvaran.

Ett tips är att köpa en ny win 10 licens på ebay för 50 kr.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Byter man vissa delar så räknas det som ny dator och då följer inte en OEM version med, endast köpta licenser följer datorn vidare om man ska vara petig. Har för mig att moderkort räknas som en del som räknas som ny dator.

Men kontakta Elgiganten och fråga då det är där du köpte den.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Har du loggat in med konto och därmed kopplat din licens till ditt MS-konto så brukar det räcka att logga in igen, även om man har OEM-licens. Har man inte det så kan det lösa sig med ett samtal till MS-supporten där du förklarar att det gamla moderkortet gick sönder och det därför är "samma dator" fortfarande. Annars får du nog köpa ny licens.

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100% på detta, men vet att jag gjorde något sådant här tidigare

- Det finns ett cmd kommando där windows kan printa din aktiva nyckel, så du kan göra detta på en sådan PC du köpt och sedan skriva ner den.
- Sedan kan du avinstallera den nyckel ifall du behöver installera om windows på en ny disk t.ex. Om detta fungerar ifall du byter Moderkort är inte helt klart dock.
- I ditt läge håller jag med om det folk föreslagit ovan och helt enkelt köpa en nyckel på ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

windows håller koll på dina komponenter. Har du bytt moderkort så tror win att du har installerat den på en annan dator, således ska den aktiveras igen, i annat fall är det en "piratkopia".

Och nej, koden finns inte någonstans. Utan är bunden till original hårdvaran.

Ett tips är att köpa en ny win 10 licens på ebay för 50 kr.

Skrivet av Dax:

Byter man vissa delar så räknas det som ny dator och då följer inte en OEM version med, endast köpta licenser följer datorn vidare om man ska vara petig. Har för mig att moderkort räknas som en del som räknas som ny dator.

Men kontakta Elgiganten och fråga då det är där du köpte den.

Om du köpt en färdigbyggd dator, så är det med 99% säkerhet en OEM licens installerad på den. Då går det bra att byta alla komponenter förutom just moderkortet, koden brukar vara bunden till dess hårdvaru id. Så den räknas som förbrukad när du byter moderkortet, den tror att att den hamnat i en helt ny dator. Jag vet däremot inte om det går att ringa till Microsoft och få den igen så man kan aktivera den. Finns ju program så man kan plocka fram nyckeln från gamla moderkortet, den ligger lagrad i moderkortets BIOS
Men har du redan bytt moderkortet så är det nog lättast att helt enkelt köpa en ny licens på t ex ebay

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C TG // PSU: EVGA SuperNOVA G2 650W // MB: Asus ROG Strix B450-F Gaming // CPU: AMD Ryzen 7 2700 // GPU: Asus RTX 3080 TUF // Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB // HDD: WD Green 2TB // SSD: Samsung 860 EVO 500gb x2 // Headset: Steelseries Arctis 7 // Mus: Glorious Model D// Keyboard: Steelseries M750 // Skärm: ViewSonic XG2402/Samsung G7 27" //

Permalänk
Medlem

Prova öppna cmd som admin och kör: wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey.

Edit:

Kan vara försent om du redan bytt moderkort.
Har du ett Microsoft-konto bundet så lagras keyn där.

https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...

Permalänk
Medlem

Vad du behöver göra är att skapa ett Microsoft-konto, logga in på det på båda moderkorten samtidigt, sedan gå in i en meny för aktivering och välja att du har uppgraderat datorn. Du kommer då att få en lista på alla datorer (moderkort) som det Microsoftkontot har varit använt på för att välja vilken du har "uppgraderat". (Det behöver egentligen inte vara en uppgradering. Går lika bra att överföra från en datorn till en annan på det viset.)

Finns mer information om du söker på internet. Jag använde den processen senast 2018. Numera köper jag nya licenser på platser som Ebay då det är lättare än att överföra licenser och knappt kostar någonting ändå.

Det är meningslöst att använda program eller kommandon för att ta reda på nyckeln. De kommer bara att de dig en allmän nyckel som är likadan på alla datorer från den tillverkaren. Själva licensen idag är moderkortets ID lagrat på Microsofts servrar för datorer med aktiverat Windows, åtminstone om det inte är Retail-versioner vi talar om.

Edit: Se följande länk för mer detaljerade instruktioner:
https://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-aft...

Permalänk

Tusen tack för alla svar. Ja jag köper en ny kod på Ebay då moderkortet är bytt! Uppskattar verkligen att folk svarar så fort. Tack