"Parkoppla" en router med en lite sämre router

Permalänk
Medlem

"Parkoppla" en router med en lite sämre router

Hej!

Jag har fiberbredband via Telenor i vår bostadsrättsförening (150-250 mbit/s). Jag har även ett ljudsystem från HEOS med en HEOS Amp (förstärkare) samt en HEOS1-högtalare.

Routern jag fått medskickad från Telenor (Technicolor TG799vac Xtream) är för dålig för att jag ska kunna koppla upp HEOS Amp:en på vårt trådlösa nätverk så HiFi-klubben har rekommenderat mig att köra med en bättre router för att HEOS-systemet ö h t ska fungera.

Jag har hittills kört med en ASUS RT-AC66U 802.11ac parkopplad med den medskickade Telenor-routern. Anledningen till att den är parkopplad med Telenor-routern är för att det inte går att koppla in en annan router än de Telenor skickar med deras fiberpaket.

Det har funkat bra hittills och jag har kunnat köra min musik på ett bra sätt i hemmet och jag har haft bra mätvärden på bredbandskollen.se

Förra veckan pajade dock ASUS-routern vilket ledde till att jag fick köpa en ny, likvärdig. Det blev en ASUS RT-AC68U 802.11ac.
Ljudsystemet funkar som det ska, men nu får jag väldigt dålig mätvärde på bredbandskollen (88,27 mbt/s nedladdning och 39,18 mbt/s uppladdning).

Jag har parkopplat routrarna genom att dra en internetkabel från ett av den dåliga Telenor-routerns LAN-portar in i ASUS-routerns WAN-port.

Nu till min fråga, är det någon som har någon idé vad jag kan göra för att få bättre mätvärden på vårt internet?

Tack på förhand och ha en fin söndag,

Mvh Tony

Permalänk
Medlem
Skrivet av trumtony:

Förra veckan pajade dock ASUS-routern vilket ledde till att jag fick köpa en ny, likvärdig. Det blev en ASUS RT-AC68U 802.11ac.
Ljudsystemet funkar som det ska, men nu får jag väldigt dålig mätvärde på bredbandskollen (88,27 mbt/s nedladdning och 39,18 mbt/s uppladdning).

Jag har parkopplat routrarna genom att dra en internetkabel från ett av den dåliga Telenor-routerns LAN-portar in i ASUS-routerns WAN-port.

Hej. Till att börja med tror jag det är viktigt att säga att dip i internetmätningen kan ju vara temporär, men här är några saker att prova / tänka på:

1.) Prova att byta inställning för NAT acceleration, se bild nedan, om den är på, slå av den eller vice versa, den här är lite lurig på denna modell.

2.) Du kan ansluta kabeln till en LAN port på din ASUS, den kommer då att agera som en "switch med wifi" istället för en router, det blir lite mindre "logik" för routern att hantera och mindre risk för strul. Dock viktigt att du stänger av DHCP på ASUS routern.

3.) Hur ser din wifi setup ut och vad mäter du över, Wifi eller trådkopplat? har du gett wifi i technicolor och asus routern olika namn eller?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Du har stängt av Wifi i Technicolor?

Testa även speedtest.net för att möta hastighet

man kan välja kanalbredd i routerns wifi inställningar 20, 40 och 80mhz - bredden styr hur snabbt data kan skickas. Med moderna enheter så kan upp till 80mhz kanalbredd nyttjas, så kolla den inställningen

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Hej. Till att börja med tror jag det är viktigt att säga att dip i internetmätningen kan ju vara temporär, men här är några saker att prova / tänka på:

1.) Prova att byta inställning för NAT acceleration, se bild nedan, om den är på, slå av den eller vice versa, den här är lite lurig på denna modell.
https://i.ibb.co/LzZjtMK/ROUTER.jpg

2.) Du kan ansluta kabeln till en LAN port på din ASUS, den kommer då att agera som en "switch med wifi" istället för en router, det blir lite mindre "logik" för routern att hantera och mindre risk för strul. Dock viktigt att du stänger av DHCP på ASUS routern.

3.) Hur ser din wifi setup ut och vad mäter du över, Wifi eller trådkopplat? har du gett wifi i technicolor och asus routern olika namn eller?

Tack för ditt svar och lite olika alternativ att testa.

1. Jag lyckas inte hitta inställning för NAT acceleration i fliken AIProtection så kunde inte testa de olika alternativen du föreslog. Däremot funderar jag på om ASUS-routern ska vara inställd på ett annat läge, dvs Access Point (AP) Mode alternativt Repeater Mode.

2. Hur stänger jag av DHCP på ASUS-routern?

3. Jag mäter över Wifi. Wifi i Technicolor och Asus routern har olika namn just nu.

Tack än en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Du har stängt av Wifi i Technicolor?

Testa även speedtest.net för att möta hastighet

man kan välja kanalbredd i routerns wifi inställningar 20, 40 och 80mhz - bredden styr hur snabbt data kan skickas. Med moderna enheter så kan upp till 80mhz kanalbredd nyttjas, så kolla den inställningen

// LZ

Hej och tack för ditt svar!

På speedtest.net fick jag ca 100 mbit/s download och 65.70 mbit/s upload.

Nej, jag har inte aktivt eller manuellt stängt av Wifi i Technicolor. Hur gör jag det? Dom jag pratade med på Hifi-Klubben sa även att jag skulle göra det när jag parkopplade på detta sätt men lyckas inte logga in på Technicolor routern pån internet..

Hur kollar jag kanalbredds inställningen? Är det i ASUS-routern du menar att jag ska göra det?

Tack än en gång för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trumtony:

Däremot funderar jag på om ASUS-routern ska vara inställd på ett annat läge, dvs Access Point (AP) Mode alternativt Repeater Mode.

Hur stänger jag av DHCP på ASUS-routern?

Jag är inte säker men jag har för mig att det sker automatiskt om den sätts i AP läge, annars gör det under LAN -> DHCP server och där sätts "Aktivera DHCP Server" till Nej.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trumtony:

Hej och tack för ditt svar!

På speedtest.net fick jag ca 100 mbit/s download och 65.70 mbit/s upload.

Nej, jag har inte aktivt eller manuellt stängt av Wifi i Technicolor. Hur gör jag det? Dom jag pratade med på Hifi-Klubben sa även att jag skulle göra det när jag parkopplade på detta sätt men lyckas inte logga in på Technicolor routern pån internet..

Hur kollar jag kanalbredds inställningen? Är det i ASUS-routern du menar att jag ska göra det?

Tack än en gång för hjälpen.

jag har en liknande Technicolor från OwnIt, för mig satt inloggsuppgifterna tryckta på en lapp under routern. Kan även finns en Wifi on/off knapp rent fysiskt på technicolor

ja, det är på Asus:n som du ska ställa kanalbredd, brukar inte vara svårt att se när man klickar sig igenom gränssnittet. Brukar stå på samma ställe där man väljer wifi kanal

mvh Lazze