N00B-pappan köper dator, första gången...

Permalänk
Medlem

N00B-pappan köper dator, första gången...

Hej,

PC-N00B här. Min son fyller 13, stackars barn... Han har en laptop som han spelar på för närvarande, som är en "spel-laptop", men såvitt jag vet finns inga "spel-laptops". Grafikkort och processor kan inte samsas på den platsen och det blir för varmt etc. Det är en Acer Nitro V. Funkar bra hittills men laggar på en del spel, man måste dra ner grafiken osv för att det inte ska hacka osv.

Nu fyller han år och då tänkte jag köpa en stationär dator. Om det finns en runt 17 papp skulle det vara bra, då får man med en skärm för kanske 20K sen kan jag andas ut i en månad eller så tills han börjar knorra om att "den är för slö pappa"... det är väl det datorindustrin bygger på...

Så, vad ska man ha för processor? Ryzen, är det ngt att ha? Om man ska ha en i5 eller i7? Hur många trådar, kärnor, rubiner (nej just det, det är ju klockor...) ska man ha. Duger en i5? Det finns tydligen olika specs på dem också? Vilken generation? 10?

Grafikkort? Radeon??? Vilken smak håller mer än ett år? Ska man köpa ett chassi där man kan byta komponenter själv? Man kan väl i alla fall kanske byta fläktar? Grafikkort? Processor blir svårare och då får man väl byta moderkort?

...och ja, jag har en Mac... sen -86 (de var ångdrivna då...).

Tacksam för hjälp av vilket slag som helst.

Mvh/
Korkad farsa

Permalänk
Medlem

Hej @stromten

Nu står vi ju inför lanseringen av inte bara nya processorer, utan även grafikkort inom de kommande veckorna (allt innan Black Friday) vilka har potential att rubba hela marknaden, och vad som kommer rekommenderas till nya datorbyggen (även i mellanklasssegmentet)

Problemet är ju också att så fort de nya produkterna lanseras kommer dom troligen bli utsålda inom dom första minuterna

Oavsett kommer troligen priserna ändras för de lite äldre komponenterna!

Så vist kan jag/vi rekommendera dig en bra dator (ja, för 20k får du en redigt bra dator) just nu.
Men då det troligen inte kommer spegla marknadens priser och pris/prestanda för vad du kanske kan köpa om några månader så måste du välja mellan att 'Köpa något bra nu' eller vänta 2-3månader och köpa något bättre för samma peng (alt. något lika bra för en billigare peng)

Detta är något du måste tänka igenom.
Sen får du gärna skriva vad grabben din spelar, och vad han tänker spela i framtiden.
En annan bra fråga är om han vill ha RGB belysning i datorn? (Många barn vill ha det)
EDIT Ja vist ja, är mus, tangentbord och headset också inräknat i din budget, eller har ni redan detta?

Annars skulle jag säga att köpa komponenterna individuellt, sen bygga ihop dom själv är det bästa!
I dag är datorer ruskigt lätta att bygga, och svårt att göra fel.
Det finns även oändliga mängder vidosar på youtube där dom går igenom steg-för-steg hur du bygger en dator om du skulle känna dig osäker!
Och du har ju alltid forumet här att vända dig till med om du har några frågor
Sen är det en redigt rolig "pappa-son-projekt", att bygga datorer är som att laga mat, det smakar bäst när man själv gjort dom!
Du har också möjlighet att kontakta någon här på forumet för att gratis komma hem till dig och sätta ihop datorn åt dig!
Kolla denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Hoppas detta hjälper lite.

//Stocken

Visa signatur

Error 404, System not found!