Hur räddar jag data från gammal HD?

Permalänk

Hur räddar jag data från gammal HD?

Mitt första inlägg beror på ett kraschat moderkort. Passade på att bygga lite nytt men vill gärna ha mina filer i behåll från den gamla burken.
Hårddisken från förra burken heter numera Windows 10 D:\. Problemet är att vissa delar inte går att nå, bl a Dokument under användarmappen, trist eftersom jag har flera decenniers forskningsresultat samlade där. Jag har visserligen backup på molnet, men slarvat på slutet så det vore guld värt ifall jag kan rädda det som finns på D-disken.

Hur gör jag för att få åtkomst till datan på D:\ disken?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rör inte disken förrän du gjort en image/backup av den. Sedan jobbar du mot backupen istället.
Vill du inte göra det ska du kunna ta ägandeskap för hela disken i egenskaper>säkerhet och så få tillgång till allt.

Permalänk

Hur menar du med "ägandeskap"?

Permalänk

Klona hdd alt göra en komplett kopia an den är vad jag skulle satsa på.

Permalänk
Medlem

Lämna in på någon verkstad som har rätt verktyg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkschlaven:

Hur menar du med "ägandeskap"?

Som sagt, gör en backup på disken innan du jobbar på den. Om det är viktiga grejer är det kanske bättre att lämna in disken till ett företag.

Du kommer åt ägandeskapsinställningarna genom att högerklicka på disken i "Den här datorn", sedan Egenskaper > Security > Advanced.

Permalänk
Rekordmedlem

Är datan viktig så koppla omedelbart bort disken fysiskt ur datorn.
När du kopplat bort den kan du börja fundera på hur viktig datan är, är det värt att chansa med att själv rädda den eller ska du lämna in den till ett recoveryföretag.
Ska du själv labba så skaffa minst 2 tomma diskar som är lika stora eller större och klona först disken till en av dem och koppla sedan bort den och jobba från klonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ibland är det enklare att med linux uppstartad från USB-sticka och som 'root', kopiera ut filerna till annan media då som 'root' så bryr man sig inte om att följa rättighets-labyrinten som windows gör.

Är det viktiga filer så gör man sådana övningar på klonad disk eller arbetskopia av en diskimage-fil som monteras via losetup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkschlaven:

Hur menar du med "ägandeskap"?

https://www.windowscentral.com/how-take-ownership-files-and-f...
Den här guiden för Win 10 funkade för mig nyligen men jag gjorde bara först delen. Jag högerklickade på disken och följde steg 1-14.

Här en video guide också.