Permalänk
Medlem

Chromecast utan 5.1-ljud

Har en fundering kring ljudformatet som jag går via min chromecast ultra. Vilka ljudformat kan jag förvänta mig egentligen? Om jag streamar från Netflix så kommer ljudet i 5.1 format precis som då jag tittar på film via Dvd/Blueray. Om jag däremot streamar från Cmore eller Viaplay då kommer ljudet endast i Stereo. Fonns det någon annan mediaspelate som klarar 5.1-ljud även via dessa tjänster eller är det själva tjänsten som är begränsningen?

Stavfel
Permalänk
Medlem

Detta kanske inte hjälper så mycket. Men vet att tv4 play, svt play och youtube kör enbart i sterio tyvärr . Så det kanske då via play okså kanske gör då?

Beroende på vad du har för gräjer så kan du kanske få ett "simulerat" 5.1 ljud från sterio? Men orginal ljudet kommer ju fortfarande vara i sterio.

Permalänk
Medlem

Viaplay erbjuder faktiskt 5.1 på flera av sina titlar, dock inte via chromecast av någon anledning. Kör därför i nuläget viaplay på min dator i vardagsrummet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Viaplay erbjuder faktiskt 5.1 på flera av sina titlar, dock inte via chromecast av någon anledning. Kör därför i nuläget viaplay på min dator i vardagsrummet istället.

Jag provade att köra via PS4 igår och då fungerade 5.1-ljudet alldeles utmärkt.