Bilder stannar inte på sin plats

Permalänk

Bilder stannar inte på sin plats

Använder ofta Microsoft 365, alltså deras Office-variant, som app på mobil och surfplatta men även webb-varianten på dator.

Men Microsift kan inte erbjuda samma kraftfulla redigering som Word en gång hade. Och dessutom vill jag ha viktiga filer på usb, inte i molnet enbart Så nu använder jag OpenOffice. Jag gillar LibreOffice bättre än Apaches OpenOffice, men använder bägge då de finns installerade på en förenings laptop.

Tyvärr har det börjat krångla när jag lägger in bilder. Det.går bra att starta Libre Office och göra ordlistor, en bild till vänster och texten till höger. Lägger in bilden och beskär den, roterar den som den ska vara och skriver sen ordet till höger. Nöjd sparar jag. Ser bra ut. Stänger filen.

När jag sen öppnar filen, ligger några bilder rätt men de flesta är huller om buller. Det saknas några bilder men de.ligger jätteförstorade i sidfot och sådär, "bakom" själva sidan.

Jag använder LibreOffice och öppnar i LibreOffice. Gör i LibreOffoce och öppnar i Apache. Brukar spara som docx. Har provat att spara som odt, ingen skillnad. Fått tipset att spara som doc, verkar inte rätt heller.

Har använt både föreningens laptop och min egen, bägge är Asus med Windows 10 men det skiljer några år på inköpsdatum så det är inte samma märke.

Hur ska jag få det rätt?

När jag gör arbetsblad i A4 kan jag ju skriva ut så fort en sida är färdig. Men ibland behöver jag komma åt dokumentet igen och göra en ändring, då får jag göra om allt från början. Och ibland ska filen skickas till nån också, inte kul för mottagaren.

Broschyrer, liggande A4 och 2 spalter, klarar inte Microsoft 365. Behöver dessutom ha kopia på usb och dator, oavsett
vad jag gör för dokument åt föreningen vilket inte Microsoft klarar. Tror jag.

Dessutom har jag gjort en bok. Försöker nu att "sätta" den i Scribus, så att tryckeriet kan läsa den. Men bilderna är alldeles för stora för en pocket, hur minskar jag ner originalet? Gimp borde kunna det, nån som vet hur?

Om Scribus funkar (d.v.s. minska ner bilder går bra) kan jag göra alla dokument där. Men osmidigt att göra allt från medlemskort till diplom i Scribus.

Nån som har fler förslag på kraftfullla ordbehandlare?

Tog bort punkt i rubriken
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillagumman:

Dessutom har jag gjort en bok. Försöker nu att "sätta" den i Scribus, så att tryckeriet kan läsa den. Men bilderna är alldeles för stora för en pocket, hur minskar jag ner originalet? Gimp borde kunna det, nån som vet hur?

Ja Gimp kan ändra storlekt på en bild det görs via Image -> Scale Image och i fönstret som ploppar upp kan du välja hur du vill ändra stolek (pixels, procent etc.) på den till höger i rull menyn

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Image -> Scale Image och i fönstret som ploppar upp kan du välja hur du vill ändra stolek (pixels, procent etc.) på den till höger i rull menyn

Tack!

Permalänk
Skrivet av Lillagumman:

Men bilderna från Gimp går inte att lägga in i LibreOffice. Det måste vara jpeg. Så mina jpeg-bilder har jag beskärt och roterat i Windows 10.

Bilderna ändrar plats så fort dokumentet sparas. Och LibreOffice sparar automatiskt var tionde minut. Så den mesta tiden går åt till att flytta på bilder och ordna text kring bilder, samma bilder och samma text som jag nyss ändrade.

Ger upp. Ingen verkar ändå veta svaret. Varken irl eller på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillagumman:

Men bilderna från Gimp går inte att lägga in i LibreOffice. Det måste vara jpeg. Så mina jpeg-bilder har jag beskärt och roterat i Windows 10.

Bilderna ändrar plats så fort dokumentet sparas. Och LibreOffice sparar automatiskt var tionde minut. Så den mesta tiden går åt till att flytta på bilder och ordna text kring bilder, samma bilder och samma text som jag nyss ändrade.

Ger upp. Ingen verkar ändå veta svaret. Varken irl eller på nätet.

Kan inte svara på varför filerna flyttar på sig, men du bör kunna spara/skiva ut som PDF så allt ser rätt ut när du skickar dokumentet till andra.

Kanske är en bugg: https://www.libreoffice.org/get-help/community-support/

Permalänk
Medlem

eh... redigering i word är bättre än innan och man kan spara saker vart man vill...
bilder rör inte på sig etc i word...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillagumman:

Men bilderna från Gimp går inte att lägga in i LibreOffice. Det måste vara jpeg. Så mina jpeg-bilder har jag beskärt och roterat i Windows 10.

Om du inte visste det så måste man välja export och inte spara, för att Gimp inte ska spara i sitt eget format.
Med export så sparas bilden med samma fil-ändelse (om man inte ändrar på det) som den hade från början.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Om du inte visste det så måste man välja export och inte spara, för att Gimp inte ska spara i sitt eget format.
Med export så sparas bilden med samma fil-ändelse (om man inte ändrar på det) som den hade från början.

Då fattar jag.