Disney Plus upplösning mer än 720p på PC?

Permalänk
Medlem

Disney Plus upplösning mer än 720p på PC?

Hej. Vet i tusan var denna tråd hör hemma, så flytta vid behov mod.

1. Hur vet jag vilken upplösning Disney Plus använder i win?
2. Ser ni Disney Plus i en app eller browser?
3. Vilka tangenter ska jag trycka för att se all info som på netflix? (Ctrl + Shift + Alt + D)
4. Mitt abonnemang ska klara upp till 4K men tror det körs i 720p oavsett vilken browser jag använder.
5. Jag läste någonstans att jag måste betala och ladda ned något DRM från Microsoft för att få mer än 720p, stämmer det?

?

Permalänk
Medlem

Du måste använda Edge på windows för att få bra upplösning, personligen ser jag på en appletv där funkar 4k, HDR och atmos.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Hej. Vet i tusan var denna tråd hör hemma, så flytta vid behov mod.

1. Hur vet jag vilken upplösning Disney Plus använder i win?
2. Ser ni Disney Plus i en app eller browser?
3. Vilka tangenter ska jag trycka för att se all info som på netflix? (Ctrl + Shift + Alt + D)
4. Mitt abonnemang ska klara upp till 4K men tror det körs i 720p oavsett vilken browser jag använder.
5. Jag läste någonstans att jag måste betala och ladda ned något DRM från Microsoft för att få mer än 720p, stämmer det?

?

CTRL+SHIFT+. tar upp diagnostikrutan i Disney Plus för att se upplösning/bitrate osv.

Permalänk
Medlem

Edge eller Windows-appen krävs för att få högupplöst i Windows. Jag använder tevens app och kvaliteten är riktigt bra, det märks att de har högre bitrate än exempelvis Netflix i det material som är i 4K med HDR och så.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts behöver du använda Edge, eller windows-appen. Detta då Disney och även Netflix använder sig av DRM för att skydda sig mot privatkopiering av innehåll.

Du kan även behöva installera HEVC video extension från microsoft store: https://www.microsoft.com/en-us/p/hevc-video-extensions/9nmzl...
Detta behövde jag göra.
När jag gjorde det så fanns det dock en gratis-version tillgänglig, men hittar den inte längre.
Någon annan kanske har en länk?

Permalänk
Medlem

CTRL+SHIFT+period så var det ja. Tack. Jag hade rätt, det är 720p.

Jag använder Edge. Har provat andra med bara för att.

Det vore tacksamt om någon hade en länk till gratis HEVC video extension. Märkligt att den ska kosta.
Netflix funkar utan problem i 1080p eller 4K utan att behöva göra något alls.

Tack så mycket för era svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Edge eller Windows-appen krävs för att få högupplöst i Windows. Jag använder tevens app och kvaliteten är riktigt bra, det märks att de har högre bitrate än exempelvis Netflix i det material som är i 4K med HDR och så.

Kan bara bekräfta. Stor skillnad mot Netflix. Tycker det är betydligt bättre bild på Disney+. Även dynamiken i ljudet känns bättre.

Permalänk
Medlem

Stämmer detta? Om så är jag körd för 1080p med min Intel 2600k hur jag än gör.

For personal computer domain, in the year 2015 Nvidia released its GTX 960, from then, all PC installed GTX series or higher Nvidia graphic card will sufficiently support HEVC playback. If you don’t have an Nvidia card, a CPU with Intel i7/ AMD Athlon X4 835 or higher grade CPU will handle the HEVC playback jobs.

Note: If you have installed Windows 10 Fall Creators Update[2], you might be facing HEVC not playing on PCs issues since Microsoft removed inbuilt support for HEVC codec. To play HEVC videos on Windows 10 v1709 and later, you need to download and install HEVC codec manually.

Minimum hardware to decode HEVC on Windows 10:
• Intel 6th generation "Skylake" or newer CPUs
• AMD 6th generation "Carizzo" or newer APUs
• NVIDIA GeForce GTX 950, 960, or newer graphics cards
• AMD Radeon R9 Fury, R9 Fury X, R9 Nano, or newer graphics cards

https://www.winxdvd.com/resource/hevc-codec.htm?ttref=ytb-CT-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Stämmer detta? Om så är jag körd för 1080p med min Intel 2600k hur jag än gör.

For personal computer domain, in the year 2015 Nvidia released its GTX 960, from then, all PC installed GTX series or higher Nvidia graphic card will sufficiently support HEVC playback. If you don’t have an Nvidia card, a CPU with Intel i7/ AMD Athlon X4 835 or higher grade CPU will handle the HEVC playback jobs.

Note: If you have installed Windows 10 Fall Creators Update[2], you might be facing HEVC not playing on PCs issues since Microsoft removed inbuilt support for HEVC codec. To play HEVC videos on Windows 10 v1709 and later, you need to download and install HEVC codec manually.

Minimum hardware to decode HEVC on Windows 10:
• Intel 6th generation "Skylake" or newer CPUs
• AMD 6th generation "Carizzo" or newer APUs
• NVIDIA GeForce GTX 950, 960, or newer graphics cards
• AMD Radeon R9 Fury, R9 Fury X, R9 Nano, or newer graphics cards

https://www.winxdvd.com/resource/hevc-codec.htm?ttref=ytb-CT-...

Kanske dags att uppgradera? Eller köpa en Chromecast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske dags att uppgradera? Eller köpa en Chromecast?

Haha ja det är det.
Jag har en Chromecast till tv.
Nu pratar jag att se på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Som tidigare nämnts behöver du använda Edge, eller windows-appen. Detta då Disney och även Netflix använder sig av DRM för att skydda sig mot privatkopiering av innehåll.

Du kan även behöva installera HEVC video extension från microsoft store: https://www.microsoft.com/en-us/p/hevc-video-extensions/9nmzl...
Detta behövde jag göra.
När jag gjorde det så fanns det dock en gratis-version tillgänglig, men hittar den inte längre.
Någon annan kanske har en länk?

Jag har samma problem men hittar inte en Windows-app som du nämner som en lösning.