Skola om sig till praktiskt yrke (snickare, vvs, osv.) +35 år?

Permalänk
Medlem

Skola om sig till praktiskt yrke (snickare, vvs, osv.) +35 år?

Hej,

Jag är 34 år och har varit en (väldigt nöjd) bankman och ekonom i 8 år. På ett bananskal så blev ett par aktieaffärer i ung ålder så pass lyckosamma att jag har ekonomiska medel att skola om mig (vilket jag vill göra).

Om jag som 34 åring vill bli elektriker, vvs:are, snickare osv. - hur är utbildningsgången då? Finns det vägar?

Om ni - i all välmening - vill hänvisa mig till YouTube så uppskattar jag feedback, men jag är ute efter en mer formaliserad och konkret och konkret utbildningsväg.

Stort tack!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hej,

spännande utmaning!

Jag har själv gått Yrkeshögskola eller som det hette på den tiden KY (Kvalificerad Yrkesutbildning). Det var visserligen 2006 - 2009 men konceptet är inte dramatiskt förändrat vad jag förstår, mest ett namnbyte.

https://www.yrkeshogskolan.se/

Här kan du leta runt och hitta utbildningar som du kan gå för att skola om dig till ett stort antal yrken. YH är oftast bara två år dessutom så det kan gå relativt snabbt och är din arbetsgivare snäll så kan du även bara ta tjänstledigt under tiden vilket innebär att du skulle kunna falla tillbaka till ditt gamla arbete om det inte skulle vara din grej.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

ELektriker och VVS så behövs det en väldig massa praktik efter att man har läst teorin, och inte till så bra betalt, men det verkar inte vara ett bekymmer här?
Snickare får faktiskt vem som helst kalla sig utan att ha någon formell utbildning.

Min input av dessa är nog att elektriker är ett bättre framtidsyrke, då det inte är lika fysiskt krävande som snickare och vvs:are kan vara.
VVS:are och Elektriker brukar även ha bättre betalt än snickare.

Jobb finns det drösvis av i alla storstadsregioner.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är offtopic men hade jag fått skola om mig hade jag nog tagit urmakare eller något i den stilen Helt faschinerande med mekaniska urverk.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag hade valt elektriker. Skyhöga löner i storstadsområden, och pga elsäkerhetslagstiftningen har du exklusivitet på en massa grejer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack för input. Så, låt oss säga att jag vill bli elektriker. Finns det några möjligheter att påbörja utbildningen online, och sedan förlägga det praktiska "längre fram"? Några konkreta exempel/länkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

ELektriker och VVS så behövs det en väldig massa praktik efter att man har läst teorin, och inte till så bra betalt, men det verkar inte vara ett bekymmer här?
Snickare får faktiskt vem som helst kalla sig utan att ha någon formell utbildning.

Min input av dessa är nog att elektriker är ett bättre framtidsyrke, då det inte är lika fysiskt krävande som snickare och vvs:are kan vara.
VVS:are och Elektriker brukar även ha bättre betalt än snickare.

Jobb finns det drösvis av i alla storstadsregioner.

Är VVS så dåligt betalt? En bekant till tjejen är vvsare som jobbat i runt 5 år nu efter utbildning som vuxen och han tjänar en bra bit över 40k i månaden

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

ELektriker och VVS så behövs det en väldig massa praktik efter att man har läst teorin, och inte till så bra betalt, men det verkar inte vara ett bekymmer här?
Snickare får faktiskt vem som helst kalla sig utan att ha någon formell utbildning.

Min input av dessa är nog att elektriker är ett bättre framtidsyrke, då det inte är lika fysiskt krävande som snickare och vvs:are kan vara.
VVS:are och Elektriker brukar även ha bättre betalt än snickare.

Jobb finns det drösvis av i alla storstadsregioner.

Snickare ska ha yrkesbevis. Precis som alla andra. När jag jobbade som snickare i storgöteborg(började plugga efter sommaren, varit snickare i runt 10 år) hade jag en snittlön på runt 38000:- brutto.
Men du har rätt i att rörmokare och elektriker har mer betalt. Elektriker låg nån tusing mer än snickarna medan rörmokarna ligger högre.

Väljer du snickare så räkna med sketgöra som snickare medan vvs och elektriker bara gör precis det dom är där för att göra (måste dom in någonstans eller behöver ett hål, ja då är det snickarna som måste fixa det.

Snickare är dessutom jäkligt tungrott, bära/släpa material, jobba med massa skitmaterial såsom isolering och annat. MYCKET mer krävande på kroppen än övriga hantverksyrken. Jag känner inte en enda kollega över 40 som inte har någon arbetsrelaterad skada dom kommer ha livet ut, typ axlar, rygg, knän.

Ett råd från en i branschen: Välj inte snickare. Visst, du kommer som snickare kunna så ofantligt mycket mer nyttiga saker du har nytta av utan för arbetslivet men det är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Tack för input. Så, låt oss säga att jag vill bli elektriker. Finns det några möjligheter att påbörja utbildningen online, och sedan förlägga det praktiska "längre fram"? Några konkreta exempel/länkar?

En väg in till att bli elektriker kan vara att du är arbetslös och inskriven hos arbetsförmedlingen. De kan få in dig på en elektriker utbildning som du dessutom får aktivitetsstöd för (har du a-kassa så får du samma mängd pengar som du skulle fått från den) fast utbetalt av försäkringskassan istället. En elektriker utbildning är på ca 1 år därefter ska du jobba som lärling i 1600h med skitlön ( den höjs lite grann efter halva denna tiden, eller än tidigare än så om din arbetsgivare ser att du kan och vill, då kan du säkerligen få lön som en 1:a årsmontör redan efter en kort tid som lärling. Du kommer troligtvis inte börja tjäna stora pengar som elektriker förens du blir 3/4:e årsmontör men väl där så kan de bli rätt fantastiskt.

PS: Det går numera att skippa lärlingstiden och direkt efter skola få börja som 1:a årsmontör via ETG, detta kräver väldigt mycket av individen dock och det gäller o ligga i med sina studier i sådannafall.

Plugga till elektriker på distans med få tillfällen i skolan för prov går absolut vet dock ej om man kan börja utbildningen online.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

När du tittar på utbildning så kolla upp https://movant.se/
Jag gick en kurs på en skola som då hette byggsoft i skövde men blev uppköpt av movant. När jag gick så hade vi aktivitetsstöd under utbildningen, om man gick via arbetsförmedlingen har jag för mig, vet inte hur det är nu. Movant är markant större idag och finns lite överallt tror jag.
Som snickare fick man det matnyttiga från kursen samt en lärlingsbok där timmar skulle fyllas i av företaget tills man var fullbetald. Kommer inte ihåg hur många timmar utöver utbildningen du skulle ha men det var runt 2 år som lärling ute i jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej,

spännande utmaning!

Jag har själv gått Yrkeshögskola eller som det hette på den tiden KY (Kvalificerad Yrkesutbildning). Det var visserligen 2006 - 2009 men konceptet är inte dramatiskt förändrat vad jag förstår, mest ett namnbyte.

https://www.yrkeshogskolan.se/

Här kan du leta runt och hitta utbildningar som du kan gå för att skola om dig till ett stort antal yrken. YH är oftast bara två år dessutom så det kan gå relativt snabbt och är din arbetsgivare snäll så kan du även bara ta tjänstledigt under tiden vilket innebär att du skulle kunna falla tillbaka till ditt gamla arbete om det inte skulle vara din grej.

Tack för ovanstående länk och alla era andra tips. Nu har jag lite att bläddra bland

Permalänk
Medlem

Det är ingen som känner till ett par öppna/fria sidor där jag kan förkovra mig i grunderna gällande VVS och/eller ellära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Snickare ska ha yrkesbevis. Precis som alla andra. När jag jobbade som snickare i storgöteborg(började plugga efter sommaren, varit snickare i runt 10 år) hade jag en snittlön på runt 38000:- brutto.
Men du har rätt i att rörmokare och elektriker har mer betalt. Elektriker låg nån tusing mer än snickarna medan rörmokarna ligger högre.

Väljer du snickare så räkna med sketgöra som snickare medan vvs och elektriker bara gör precis det dom är där för att göra (måste dom in någonstans eller behöver ett hål, ja då är det snickarna som måste fixa det.

Snickare är dessutom jäkligt tungrott, bära/släpa material, jobba med massa skitmaterial såsom isolering och annat. MYCKET mer krävande på kroppen än övriga hantverksyrken. Jag känner inte en enda kollega över 40 som inte har någon arbetsrelaterad skada dom kommer ha livet ut, typ axlar, rygg, knän.

Ett råd från en i branschen: Välj inte snickare. Visst, du kommer som snickare kunna så ofantligt mycket mer nyttiga saker du har nytta av utan för arbetslivet men det är inte värt det.

Tyvärr inget krav att man måste ha yrkesbevis för stt utföra "snickerijobb".

Dvs det är lättare att starta en byggfirma och utföra arbeten än tex El- eller vvs-företag.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.