Komplettera eller ersätta en Samsung S24D590PL?

Permalänk
Medlem

Komplettera eller ersätta en Samsung S24D590PL?

Hej!

Jag jobbar mycket hemma nu som många andra och tänker investera i ett extra skärm.

Jag har en Samsung S24D590PL nu och som ni ser i signaturen har jag en ganska gammal rigg. Sedan småbarnen lirar jag sporadisk och jag lär inte uppgradera inom någon snar framtid. Det går fint att spela civilization och lite assassins creed ibland. Klarar mig fint med 1080p. Jobbmässigt finns där inga särskilda behov heller (MS Word...).

Frågan är om jag ska behålla min Samsung som primära skärm eller lägga en slant till för att t.ex. kunna köra g-sync i 1080p. Men jag har ingen aning om det skulle vara värd det. Tips o förslag uppskattas.

Förtydligade rubriken från "Köpråd extra skärm"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung S24D590PL är en 6 år gammal skärm med PLS-panel (IPS) och 60 Hz full HD. Svårt att se att du skulle vinna allt för mycket på någon front så länge som du har kvar din gamla rigg i övrigt. En ny gaming-IPS på 144 Hz är förstås trevligt men gynnar inte Civ- och AC-spelen direkt.

Du skulle kanske kunna ersätta med en mer modern 1440p-IPS och få mer arbetsyta och spelyta i Civ. Men det blir också mer tungdrivet för din rigg. Du får inte G-Sync med ett gammal 970-kort annat än om du köper en skärm med G-Syncmodul och då blir det ganska dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du skulle kanske kunna ersätta med en mer modern 1440p-IPS och få mer arbetsyta och spelyta i Civ. Men det blir också mer tungdrivet för din rigg. Du får inte G-Sync med ett gammal 970-kort annat än om du köper en skärm med G-Syncmodul och då blir det ganska dyrt.

Du tänker en 27" då? Det kan nog vara en bra ide.