Samsung och Stanford utvecklar OLED-skärmar med pixeltätheten 10 000 PPI

Permalänk
Cyberman

Samsung och Stanford utvecklar OLED-skärmar med pixeltätheten 10 000 PPI

OLED-skärmar med 10 000 pixlar per tum lovar bland annat VR-upplevelser där det mänskliga ögat inte kan urskilja pixlar.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Bildexpert 📺

"SweClockers skärmexpert Thomas Ytterberg konstaterar att alla lovande forskningsresultat påstår sig vara bättre än rådande standarder, och att han tror det när tekniken når marknaden i faktiska produkter."

OM det nu blir produkter vill säga!

Utvecklingen på skärmar börjar påminna om utvecklingen på batterier. Alltid någon som revolutionerar batteritekniken på nytt år efter år. Ändå sitter jag fortfarande med AA-batterier som tar slut hela tiden. Fast jag lovar: hoppet är det sista som lämnar min kropp!

Permalänk
Medlem

"Det optiska lagret av veckad metall kan manipulera dess reflekterande egenskaper genom resonans, och på så sätt generera önskad färg på tillhörande pixel. Tekniken liknas vid hur musikinstrument använder resonans för att skapa olika typer av toner."

Eller så kallad "screen whine".

Kan se marknadsföringen för 2025 gaming skärmarna framför mig redan:

3500hz G-Sync Pro Ultra GamingX ready display.
Less than 1 nano second response time.
Less than 15db OLED noise with patented Nvidia silencer technology.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas!
Det hade varit trevligt med riktigt högupplösta HDR VR brills.

Permalänk
Medlem

Men alltså, kommer man behöva RTX3090 för att köra word nu? Fatta upplösningen för att få ihop 10k ppi, eller missar jag något?

Permalänk
Rekordmedlem

Hmm, får felmeddelande i kalkylatorn vid uträkning av upplösningen man får på en 80"are, då är det nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men alltså, kommer man behöva RTX3090 för att köra word nu? Fatta upplösningen för att få ihop 10k ppi, eller missar jag något?

3090 är nog inte tillräckligt! ^^

Däremot så borde väl detta ge mycket goda chanser för uppskalning. Så otroligt hype! Undrar om Samsung kommer använda detta för att ge sig in i VR igen nu när det blivit poppis. En Oled skärm med dessa specs skulle sopa alla andra headsets under mattan, med marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

"Det optiska lagret av veckad metall kan manipulera dess reflekterande egenskaper genom resonans, och på så sätt generera önskad färg på tillhörande pixel. Tekniken liknas vid hur musikinstrument använder resonans för att skapa olika typer av toner."

Eller så kallad "screen whine".

Kan se marknadsföringen för 2025 gaming skärmarna framför mig redan:

3500hz G-Sync Pro Ultra GamingX ready display.
Less than 1 nano second response time.
Less than 15db OLED noise with patented Nvidia silencer technology.

Med tanke på att det är speglar som skapar optisk resonans vore det en minst sagt unik upptäckt om det producerade ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

"Det optiska lagret av veckad metall kan manipulera dess reflekterande egenskaper genom resonans, och på så sätt generera önskad färg på tillhörande pixel. Tekniken liknas vid hur musikinstrument använder resonans för att skapa olika typer av toner."

Eller så kallad "screen whine".

Kan se marknadsföringen för 2025 gaming skärmarna framför mig redan:

3500hz G-Sync Pro Ultra GamingX ready display.
Less than 1 nano second response time.
Less than 15db OLED noise with patented Nvidia silencer technology.

Alltså ingen ide att köpa ny skärm närmaste åren då det tydligen kommer bättre snart

Skrivet av mrqaffe:

Hmm, får felmeddelande i kalkylatorn vid uträkning av upplösningen man får på en 80"are, då är det nog bra.

Du får skaffa dig en bättre miniräknare med plats för fler siffror.

Permalänk
Medlem

"För dagens bildskärmar, oavsett om det handlar om telefoner eller datorer, anses skärmen erbjuda god pixeltäthet om den överstiger 500 pixlar per kvadrattum (pixels per inch, PPI)."

Är jag trög eller blev det verkligen rätt här? Finns det någon monitor för datorer som ens når så hög ppi? Inte ens 8k på 27" når det. Apple anser väl att det är "retina" med strax över 200PPI när man sitter med en arms avstånd från skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men alltså, kommer man behöva RTX3090 för att köra word nu? Fatta upplösningen för att få ihop 10k ppi, eller missar jag något?

Är panelen inte mer än 3" blir det ju inte ohanterbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men alltså, kommer man behöva RTX3090 för att köra word nu? Fatta upplösningen för att få ihop 10k ppi, eller missar jag något?

En kub har bara sex sidor oavsett upplösning
Man kan fortfarande rendera i låg upplösning och sen skala upp på skärmen. Det som är det intressanta, och som tydligt framgår i artikeln, är att screen door försvinner då pixlarna sitter tätare.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av sKRUVARN:

"För dagens bildskärmar, oavsett om det handlar om telefoner eller datorer, anses skärmen erbjuda god pixeltäthet om den överstiger 500 pixlar per kvadrattum (pixels per inch, PPI)."

Är jag trög eller blev det verkligen rätt här? Finns det någon monitor för datorer som ens når så hög ppi? Inte ens 8k på 27" når det. Apple anser väl att det är "retina" med strax över 200PPI när man sitter med en arms avstånd från skärmen.

Det syftar på att en högsta PPI om 500 imponerar i dagsläget, men just den siffran avser mobiltelefoner. Justerade texten så att det framkommer tydligare att ett spann om 200-500 PPI anses imponerande med dagens paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"För dagens bildskärmar, oavsett om det handlar om telefoner eller datorer, anses skärmen erbjuda god pixeltäthet om den överstiger 500 pixlar per kvadrattum (pixels per inch, PPI)."

Är jag trög eller blev det verkligen rätt här? Finns det någon monitor för datorer som ens når så hög ppi? Inte ens 8k på 27" når det. Apple anser väl att det är "retina" med strax över 200PPI när man sitter med en arms avstånd från skärmen.

Jag hänger inte riktigt med heller men PPI (pixlar per tum i en ledd) och kvadrattum är väl ändå två olika saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men alltså, kommer man behöva RTX3090 för att köra word nu? Fatta upplösningen för att få ihop 10k ppi, eller missar jag något?

Om man utgår från att skärmen är 7" så får man 10055 ppi med upplösningen 61160x34840, så det är helt klart något galet de har i görningen.

Permalänk
Medlem

Det gör inte så mycket om det dröjer ett tag innan den upplösningen kommer i konsumentprodukter. Det kommer ändå ta 10-15 år innan grafikkorten orkar spotta ur sig så många pixlar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det syftar på att en högsta PPI om 500 imponerar i dagsläget, men just den siffran avser mobiltelefoner. Justerade texten så att det framkommer tydligare att ett spann om 200-500 PPI anses imponerande med dagens paneler.

Då är jag med! Tyckte väl ribban på 500 för "god" PPI var lite väl hög med tanke på dagens utbud Blev betydligt mer tydligt med omskrivningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Men alltså, kommer man behöva RTX3090 för att köra word nu?

Man kan väl utgå från att det blir en skärm i närmast mikroskopiskt format.
Krävs inte så extremt mycket för att driva två skärmar i EGA-upplösning (320x240). Med den upplösningen och 10000 dpi uppfattas hela skärmen som en enda pixel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag hänger inte riktigt med heller men PPI (pixlar per tum i en ledd) och kvadrattum är väl ändå två olika saker?

Ja, 500 pixlar per kvadrattum blir ca 22x22 pixlar på en kvadrattum. Inte direkt imponerande

Skrivet av cyklonen:

Det gör inte så mycket om det dröjer ett tag innan den upplösningen kommer i konsumentprodukter. Det kommer ändå ta 10-15 år innan grafikkorten orkar spotta ur sig så många pixlar...

Å andra sidan skulle vi ändå ha nytta av såna skärmar redan nu. Dels så blir rutnätet som artikeln nämner mindre synligt, och dels skulle det göra det möjligt att fritt välja upplösning utan att bildkvalitén drabbas. Med en modern 27" 4K-skärm börjar det redan gå ganska bra att skala upp lägre upplösningar utan att tappa allt för mycket kvalité, men det finns absolut utrymme för ännu högre pixeltäthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om man utgår från att skärmen är 7" så får man 10055 ppi med upplösningen 61160x34840, så det är helt klart något galet de har i görningen.

Skrivet av cyklonen:

Det gör inte så mycket om det dröjer ett tag innan den upplösningen kommer i konsumentprodukter. Det kommer ändå ta 10-15 år innan grafikkorten orkar spotta ur sig så många pixlar...

Alltså vill man t ex använda detta för att motverka "screen-door effect" så tänker jag spontant att man kan klumpa ihop pixlar, istället för att adressera dom individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Å andra sidan skulle vi ändå ha nytta av såna skärmar redan nu. Dels så blir rutnätet som artikeln nämner mindre synligt, och dels skulle det göra det möjligt att fritt välja upplösning utan att bildkvalitén drabbas. Med en modern 27" 4K-skärm börjar det redan gå ganska bra att skala upp lägre upplösningar utan att tappa allt för mycket kvalité, men det finns absolut utrymme för ännu högre pixeltäthet.

Jag sitter just nu framför en 4K-skärm på 32", en dryg halvmeter bort, och ser inga pixelkanter/mellanrum alls. Men visst, det finns folk med bättre syn och då borde 8K räcka till för att få en i praktiken helt "pixlighetsfri" bild. Det är svårt att föreställa sig vad TIO gånger högre upplösning skulle kunna innebära i synlig skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesoj:

Men alltså, kommer man behöva RTX3090 för att köra word nu? Fatta upplösningen för att få ihop 10k ppi, eller missar jag något?

Skrivet av Gender Bender:

Om man utgår från att skärmen är 7" så får man 10055 ppi med upplösningen 61160x34840, så det är helt klart något galet de har i görningen.

Hehe.
Jag tror det är ganska lugnt faktiskt.
Rimligen kommer skärmarna inte att erbjuda "nativeupplösning" utan ett område med pixlar kommer väl att grupperas till en större pixel.
Säg att man grupperar dem i 50*50 pixlar som alla delar samma input från controllern. Det skulle ge en DPI på ca 200 i så fall, och en rimlig mängd pixlar att rendera till.

Ja, eller någon annan indelning för den delen ;). 20*20 pixlar kanske passar bättre för mobiler vilket ger 500 DPI. And so on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Med tanke på att det är speglar som skapar optisk resonans vore det en minst sagt unik upptäckt om det producerade ljud.

Suck... 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

HP Reverb G2 VR-headsettet har ~870 PPI med 2 st 3.5" (2 x 2.89”) LCD-paneler med en upplösning på 2160x2160 @ 90 hz per öga. Om man gör skärmen mindre, kör med lägre render scale och använder tekniker som Foveated rendering (allt som ögat inte fokuserar på renderas i lägre upplösning) och DLSS borde det inte vara helt omöjligt att driva nånting med så många pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe.
Jag tror det är ganska lugnt faktiskt.
Rimligen kommer skärmarna inte att erbjuda "nativeupplösning" utan ett område med pixlar kommer väl att grupperas till en större pixel.
Säg att man grupperar dem i 50*50 pixlar som alla delar samma input från controllern. Det skulle ge en DPI på ca 200 i så fall, och en rimlig mängd pixlar att rendera till.

Ja, eller någon annan indelning för den delen ;). 20*20 pixlar kanske passar bättre för mobiler vilket ger 500 DPI. And so on.

Det låter rimligt

Permalänk
Medlem

Undrar hur många döda pixlar som krävs på en viss yta innan man märker av det ens i ett VR headset med 10000 PPI?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se något testa en mix mellan raster- och vectorbild. Man skickar sina pixlar, 4K eller whatever, som vanligt till skärmen, men även en vektor-overlay som visar vart i pixeln som kanten mellan en triangel och dess granne är, eller vart kanten för ett tecken går. Skärmen får då sätta färger på sina hundratals (eller vad det nu blir) sub-pixlar den har per signal-pixel för få så bra bild som möjligt. Med en sån här skärm skulle man kunna få rätt bra AA då.

Permalänk
Medlem

Hade varit bättre om de kunde ordna livslängden på oleden så man slipper 'inbränningar'

Permalänk
Medlem

Låter intressant för att slippa screendoor i VR, syns rätt tydligt i Oculus Quest.

Någon som vet PPI på Oculus Quest och Quest 2 för att jämföra lite med hur bra de kan bli.

Permalänk
Medlem

Det känns som man får sluta tänka på upplösning som man är van vid, utan någon form av "analog" upplösning.
Lite svårt att vrida hjärnan runt det problemet.