Sätta en test gpo för bakgrundsbild

Permalänk
Avstängd

Sätta en test gpo för bakgrundsbild

Hej, Har fått ett uppdrag som jag är lite osäker på.

Vi har idag en grouppolicy "default " som slår på våra datorer där bland annat vi sätter bakgrundsbild och lockscreen bild.

Nu ska vi byta ut dessa två bilder och jag har hittat på policyn vart detta görs, dock så vill vi testa bilderna på x antal användare först, Och det jag är osäker på hur jag gör detta korrekt. Jag vet hur jag skapar policyn etc, Det jag inte vet hur jag får den att
slå på dessa x antal personer då default policyn slår först.

Dvs Winning policy för just bakgrunds bilden och lockscreen.

Permalänk
Edit: Tog bort mitt svar och ersätter med denna:
Permalänk
Avstängd

Tack för tipset, Dock så slår nedan howto på hela organistationen ändå, SOm tur så var det endast bakgrunden som ändrades, Förstår inte riktigt varför.

Skrivet av ChickenzliZe:
Permalänk
Medlem

Detta sitter man med på jobb så förhoppningsvis kan jag hjälpa.

Skapa en ny GPO, länka den till det som behövs.
Gör de inställningar som önskas.
Under Scope lägger du till de datorer som ska testas på.

Edit:
Att exkludera kan du göra på Default-GPOn, gå till Delegation, Advanced, lägg till maskiner som ska testas på och bocka i Deny på "Apply group policy".
Så gör jag, maskinerna lär redan ha den GPOn, och om det inte görs några ändringar i den tills ni testat klart så kan det kvitta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Japp ,
SirMacke har rätt , jag var lite lat i mitt svar till dig.
Jobbar rätt mycket själv med gpo:er och skulle nog ha varit mera utförlig , men jag tyckte att exkluderingen var självklar att göra.
Så är ju inte fallet , så jag be om ursäkt.

Permalänk
Medlem

När du har skapat din nya GPO , ta bort Authenticated users, lägg bara till de datorer du vill testa med, och sedan länka GPOn också dit du vill att den skall slå

lägg till datorerna här istället , bilden har en grupp men du fattar nog.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200