Asus Radeon RX 6800 XT "Big Navi" når över 2,5 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast nu pratar vi om ~10% skillnad enligt rykten och inte 50%.

Frågeställningen var dock "om det spelar någon roll vad det drar eftersom det är ett flaggskepp kort", vilket jag menar att det naturligtvis gör. Men om vi ändå skall ta ditt exempel på 10% (som vi för övrigt inte vet är sant ännu), så hade det ändå spelat en viss roll för mig om korten i övrigt varit likvärdiga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

Vi har fått info från vårat HQ att dessa uppgifter från Igor's Lab i den här nyheten inte stämmer. Med det sagt kan vi ju ändå dock inte ge någon exakt information om Big Navi innan AMDs announcement. Inte många dagar kvar nu 😀.

Ge oss nåt! En liten kaksmula som inte riskerar ditt jobb eller ASUS relation med AMD

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Ge oss nåt! En liten kaksmula som inte riskerar ditt jobb eller ASUS relation med AMD

Äsch, vad är en dag? Precis inget, och som jag påpekade tidigare så får man inte korten snabbare ändå ifall information läcker ut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Asus.David:

Vi har fått info från vårat HQ att dessa uppgifter från Igor's Lab i den här nyheten inte stämmer. Med det sagt kan vi ju ändå dock inte ge någon exakt information om Big Navi innan AMDs announcement. Inte många dagar kvar nu 😀.

Hype train de-rail...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hype train de-rail...

Igors lab biten i denna artikel handlade väl om att kortet kommer dra 400W, och nu säger asus att det inte stämmer... inget annat vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Äsch, vad är en dag? Precis inget, och som jag påpekade tidigare så får man inte korten snabbare ändå ifall information läcker ut.

För många organismer är det ju mer än en livstid!

Men det är helt sant, mer info imorrn EM. Blir perfekt att Swec-streamen börjar 16.30. Drar hem 16.15 från jobbet sen bänka sig framför TVn direkt när man kommer hem

Sen är ju nästa dilemma att invänta prestandatester samt priser, så får vi se vad för kort man väljer sen, samt om det blir rött eller grönt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av medbor:

Igors lab biten i denna artikel handlade väl om att kortet kommer dra 400W, och nu säger asus att det inte stämmer... inget annat vad jag vet

Jaha sorry. Rörde ihop det med de olika artiklarna och läckorna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

För många organismer är det ju mer än en livstid!

Men det är helt sant, mer info imorrn EM. Blir perfekt att Swec-streamen börjar 16.30. Drar hem 16.15 från jobbet sen bänka sig framför TVn direkt när man kommer hem

Sen är ju nästa dilemma att invänta prestandatester samt priser, så får vi se vad för kort man väljer sen, samt om det blir rött eller grönt

En annan får läsa allt i efterhand... Onsdagsträningen efter jobbet är inget man flyttar på, framför allt inte när det är match till helgen.

Snyft.

Det värsta som kan hända är att dom kör en "vi har kort från och med idag, men i extremt begränsad kvantitet och nästa omgång kommer inte förrens i februari" ala-nVidia.
Så sitter man där tomhänt med CP2077 och vill spela i slutet av november.
Sannolikheten att ovan händer skulle jag tro är < 5%. Så det ger mig tröst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

hastigheten är helt irrelevant utan kontext...

Jag ser frekvenserna som absolut relevant, oavsett uppsättning så länge det inte är LN2. Däremot så kommer det inte från en källa som jag litar på.

Vilken kontext syftar du på?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Spelar det någon roll hur mycket det drar? För mig kan det gärna dra 500-600w eller nåt om kylaren kan hantera det, eftersom det är flaggskeppet/topp-kortet. Finns väl ingen som klagar på en Ferraris bensinförbrukning eller?

Jag tycker det är lite jobbigt. Hade föredragit dessto lägre eftersom mitt agg är på 750W och så blir det så jäkla mycket mer värme i chassit. Mitt 2080 sägs väl dra runt 225W om jag inte har fel. Om det dubblas är det fan inte fest, alltså.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Mitt RTX 2070 drar ca 245W maximalt enligt Techpowerup så detta borde ge betydligt mer.
Jag har aldrig haft vattenkylning. Det går tydligt bättre med öppen låda så ett jättechassi låter som ett krav...

Permalänk
Skrivet av superegg:

Nä, mest hemsidor för stunden och några Windows VM samt Emby, Nextcloud samt GPS för att hålla koll på min mamma.

Just det om det hade vart Nvidia så hade jag klarat mig med 2, men nu är det AMD måste ju alla fyra.

Hyresvärdens har haft elektriker där, och elen är så dålig så det går inte ens att säkra upp den ens, i köket så tappar den volt så fort man sätter igång något som dra ström.

Lägenheten är från 70 talet och har nog aldrig renoverat, när jag flyttare in så hade dom även kvar gamla lampkontakten.

Det är även kortis bakom vägen så man måste slå på vägen för att det ska sluta, så vi använder inte den lampan längre.

Då har du ju övervakningsfirma när du skall hålla koll på din mamma

Skoja mest men var nyfiken över så många datorer bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag ser frekvenserna som absolut relevant, oavsett uppsättning så länge det inte är LN2. Däremot så kommer det inte från en källa som jag litar på.

Vilken kontext syftar du på?

Enklast förklarar jag vad jag menar att frekvensen 1 ghz är olika prestanda när du jämför rakt över mellan olika generationer med både cpu och gpu, så frekvensen säger inget om prestandasiffrorna (förutom att det ska vara bättre än föregångaren)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Callister:

Hur ser avtalet ut med AMD, har ni fått kort, när kmr tester?

Denna information tenderar att ligga under NDA så förvänta dig inget svar från Sweclockers tyvärr.

Skrivet av Asus.David:

Vi har fått info från vårat HQ att dessa uppgifter från Igor's Lab i den här nyheten inte stämmer. Med det sagt kan vi ju ändå dock inte ge någon exakt information om Big Navi innan AMDs announcement. Inte många dagar kvar nu 😀.

Bara att lägga informationen under en kruka i en lokal park någonstans och sedan ge ut en karta för Sweclockare att leta rätt på krukan. Typ skattjakt för entusiaster.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Ge oss nåt! En liten kaksmula som inte riskerar ditt jobb eller ASUS relation med AMD

haha, straffet för läkt information är oftast att man som board partner får begränsad tillgång av GPU's...i dags läget när just tillgång av grafikkort är nära på obefintlig känns risken lite för stor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asus.David:

haha, straffet för läkt information är oftast att man som board partner får begränsad tillgång av GPU's...i dags läget när just tillgång av grafikkort är nära på obefintlig känns risken lite för stor

Ingen kommer minnas en fegis! Nej skämt åsido. Stort tack för att du engagerar dig här på forumet!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Då har du ju övervakningsfirma när du skall hålla koll på din mamma

Skoja mest men var nyfiken över så många datorer bara.

Man ska ju vara rädd om det som betyder allt för en, och vågar inte ta några risker. (Inget skämt)

Har alltid gillat att hålla på med dator, så har svårt att sluta att köpa flera.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Man ska ju vara rädd om det som betyder allt för en, och vågar inte ta några risker. (Inget skämt)

Har alltid gillat att hålla på med dator, så har svårt att sluta att köpa flera.

Jag säger inget ont om det.

Alla har vi våra hobbys hit och dit.

Men har du så krasst med kräm i proppskåpet så kanske du kan gå över till flera bärbara istället, där det inte är så tungt arbete (om du nu prompt måste ha så många dedikerade datorer).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Jag säger inget ont om det.

Alla har vi våra hobbys hit och dit.

Men har du så krasst med kräm i proppskåpet så kanske du kan gå över till flera bärbara istället, där det inte är så tungt arbete (om du nu prompt måste ha så många dedikerade datorer).

Bärbara dator är för klena för mig, jag skulle kunna dra en lång kabel från ett annat rum för att kunna få ut mer watt, men då köper jag nog en till UPS för det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Bärbara dator är för klena för mig, jag skulle kunna dra en lång kabel från ett annat rum för att kunna få ut mer watt, men då köper jag nog en till UPS för det.

En UPS inkopplad drar ju bara mer kräm från ditt vägguttag än utan. Fördelen med UPS är ju att du får renare ström.

För att tex övervaka en nära och kära funkar alldeles utmärkt med en gammal bärbar dator. Men men det där är din hobby och "huvudvärk" hur du skall få ihop allt.

Permalänk
Medlem

Nu jäklar. ASUS drar till med en RX 6800 XT Strix Liquid Cooled Undrar om det var denna som ryktades nå 2500+ MHz Blir bra sugen!

https://videocardz.com/press-release/asus-reveals-custom-rade...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Nu jäklar. ASUS drar till med en RX 6800 XT Strix Liquid Cooled Undrar om det var denna som ryktades nå 2500+ MHz Blir bra sugen!

https://videocardz.com/press-release/asus-reveals-custom-rade...

Den där AIOn såg riiiiktigt smaskig ut

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon som vet när RX 6800 XT släpps i sverige? Är det nu 18/11?