Minecraftserver stänger ner nätverkskortet

Permalänk

Minecraftserver stänger ner nätverkskortet

Hej!

När jag hostar en minecraft-server och på samma dator spelar på servern med en vän, så kraschar efter ett tag nätverkskortet. Då måste jag starta om datorn, då Felsök problem inte kan få igång kortet igen. Jag har testat att ominstallera drivrutiner och bockat av "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström", men utan resultat. Detta problem har ENDAST skett då jag hostat servern och att en annan varit inne på den.

Är det någon som har ett förslag på lösning?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC - AMD Ryzen 5 3600X @4.2 GHz 35MB - ASUS ROG STRIX B550-I GAMING - Fractal Design Define Nano S - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance - Corsair RM750X 750W v2 -
1 TB NVMe SSD+256 GB SSD+3 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av samuelsas:

Hej!

När jag hostar en minecraft-server och på samma dator spelar på servern med en vän, så kraschar efter ett tag nätverkskortet. Då måste jag starta om datorn, då Felsök problem inte kan få igång kortet igen. Jag har testat att ominstallera drivrutiner och bockat av "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström", men utan resultat. Detta problem har ENDAST skett då jag hostat servern och att en annan varit inne på den.

Är det någon som har ett förslag på lösning?

Vad är det för dator/OS vi pratar om?
Av felet misstänker jag Windows, men lite mer specifikt och ev. hårdvara underlättar nog för att ge ett vettigare svar

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Vad är det för dator/OS vi pratar om?
Av felet misstänker jag Windows, men lite mer specifikt och ev. hårdvara underlättar nog för att ge ett vettigare svar

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING där nätverkskortet är Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V. Resten av mina specs ligger i signaturen.
Och precis, Windows 10 är det.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC - AMD Ryzen 5 3600X @4.2 GHz 35MB - ASUS ROG STRIX B550-I GAMING - Fractal Design Define Nano S - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance - Corsair RM750X 750W v2 -
1 TB NVMe SSD+256 GB SSD+3 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelsas:

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING där nätverkskortet är Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V. Resten av mina specs ligger i signaturen.
Och precis, Windows 10 är det.

Signaturer syns inte i mobilversionen av forumet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av samuelsas:

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING där nätverkskortet är Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V. Resten av mina specs ligger i signaturen.
Och precis, Windows 10 är det.

Jag vet inte om jag kan vara mycket mer behjälplig än att jag upplevt ett (snarlikt) problem på en windows maskin när jag körde den som server, men det kändes som det var när den stått igång i x timmar (alltså några dagar) så bara stannade nätverket, räckte dock med att bara slå av / på nätverkskortet då. Jag tror aldrig jag löste det, men satt och kollade på ifall man kunde köra något script eller någon schemaläggning som bara slår av/på nätverket någon gång mitt i natten (eller när man nu har som minst trafik så det inte riktigt märks).

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Hej igen! Jag har samma problem fortfarande, även efter uppgradering till Windows 11. Har testat allt känns det som. Kan det vara fel på moderkortet?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC - AMD Ryzen 5 3600X @4.2 GHz 35MB - ASUS ROG STRIX B550-I GAMING - Fractal Design Define Nano S - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance - Corsair RM750X 750W v2 -
1 TB NVMe SSD+256 GB SSD+3 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelsas:

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-I GAMING där nätverkskortet är Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V. Resten av mina specs ligger i signaturen.
Och precis, Windows 10 är det.

Såvitt jag vet så är det ett vanligt fel på "I225-V".

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/owr1b8/intel_i22...
https://www.reddit.com/r/intel/comments/i9t4oe/did_they_fix_t...

Folk pratar om en senare firmware/drivrutin men jag vågar inte uttala mig hur man bäst går till väga att uppdatera det.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag hade nog investerat i ett sådant här för att slippa huvudbry.