Bygga billigt till black friday

Permalänk
Medlem

Bygga billigt till black friday

Ska hjälpa en polare att bygga en stationär dator då han sitter på en gammal risig gaming laptop. Planen är att försöka klippa ”utförsäljningar” på förra generationens hårdvara under black friday eftersom det släpps så mycket ny hårdvara nu i höst. Det som vi dock ska försöka införskaffa senaste generationen är ett RTX 3070 nu när det släpps i veckan (även om jag vet situationen med Nvidias lagerstock), men i övrigt som sagt köra på ”äldre” hårdvara.

Vad tror ni kommer billigt under årets Black Friday? Vad borde man matcha ett RTX 3070 mot för att inte flaskhalsa?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni har för förväntningar, men black friday i Sverige har varit något utav en besvikelse de senaste åren. Det som reas ut är mest skräp som ingen vill ha och det som man faktiskt vill köpa får någon symbolisk rabatt om 5% för att kunna synas på "black friday-sidan". Jag skulle gissa på att man kanske kan spara max 10-15% på en hel dator på Black Friday.

Vill ni ändå ha "äldre" hårdvara skulle jag hålla koll på marknaden, många som uppgraderar till nya generationer som säljer av väldigt ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

Nytt så kan du troligen klippa Ryzen 3600 för under 2000kr (runt BF), begagnat för runt 1500kr.
3600 flaskar 3070 (räknat på 2080 TI prestandan) minimalt, alltså 1 - 2%.

Tänk på att AMD släpper Big Navi med, kan vara värt att se en jämförelse med 3070 innan man köper.
Dom som fick sina 3070 för runt 5300kr kan skratta sig lyckliga, nu ligger dom på 6 - 7kr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Nu vet jag inte vad ni har för förväntningar, men black friday i Sverige har varit något utav en besvikelse de senaste åren. Det som reas ut är mest skräp som ingen vill ha och det som man faktiskt vill köpa får någon symbolisk rabatt om 5% för att kunna synas på "black friday-sidan". Jag skulle gissa på att man kanske kan spara max 10-15% på en hel dator på Black Friday.

Vill ni ändå ha "äldre" hårdvara skulle jag hålla koll på marknaden, många som uppgraderar till nya generationer som säljer av väldigt ny hårdvara.

Jag är medveten om det, jag har satt mellandagsrean och eventuellt januari så vi har en period att hitta billiga alternativ. 10 % är 10%, blir ju någon tusenlapp iallafall, men jag tänker att återförsäljarna måste bli av med sina lager som nu snabbt blir obsolet. Vi vill köpa nytt ej begagnat.

Skrivet av hakd:

Nytt så kan du troligen klippa Ryzen 3600 för under 2000kr (runt BF), begagnat för runt 1500kr.
3600 flaskar 3070 (räknat på 2080 TI prestandan) minimalt, alltså 1 - 2%.

Tänk på att AMD släpper Big Navi med, kan vara värt att se en jämförelse med 3070 innan man köper.
Dom som fick sina 3070 för runt 5300kr kan skratta sig lyckliga, nu ligger dom på 6 - 7kr.

Tack för tipset! Ryzen 3600 känns som ett bra alterntiv. Jag har mestadels byggt intel och har lite bättre koll på bl.a. moderkorten på den sidan. Vad skulle man sattsa på för moderkort och RAM t.ex. till Ryzen 3600 i så fall?

De har ju inte släppt 3070 ännu så det är väl ingen som köpt det? Tror du de kommer släppa FE-korten här?

Permalänk
Inaktiv

GEFORCE RTX™ 3070
FRÅN 5 625 KR
Founders Edition

5 625 kr
MEDDELA MIG
Tillgängliga från och med 2020-10-29
LÄS MER >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hax1:

Nu vet jag inte vad ni har för förväntningar, men black friday i Sverige har varit något utav en besvikelse de senaste åren. Det som reas ut är mest skräp som ingen vill ha och det som man faktiskt vill köpa får någon symbolisk rabatt om 5% för att kunna synas på "black friday-sidan". Jag skulle gissa på att man kanske kan spara max 10-15% på en hel dator på Black Friday.

Vill ni ändå ha "äldre" hårdvara skulle jag hålla koll på marknaden, många som uppgraderar till nya generationer som säljer av väldigt ny hårdvara.

What, du har aldrig köpt en TV på black friday hör jag

Letar man på rätt ställen finns det väldigt många deals.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Jag är medveten om det, jag har satt mellandagsrean och eventuellt januari så vi har en period att hitta billiga alternativ. 10 % är 10%, blir ju någon tusenlapp iallafall, men jag tänker att återförsäljarna måste bli av med sina lager som nu snabbt blir obsolet. Vi vill köpa nytt ej begagnat.

Tack för tipset! Ryzen 3600 känns som ett bra alterntiv. Jag har mestadels byggt intel och har lite bättre koll på bl.a. moderkorten på den sidan. Vad skulle man sattsa på för moderkort och RAM t.ex. till Ryzen 3600 i så fall?

De har ju inte släppt 3070 ännu så det är väl ingen som köpt det? Tror du de kommer släppa FE-korten här?

x470/b450 moderkort om du vill ha billigare (oklart om dom fungerar med nya 5xxx serien om du vill uppgradera i framtiden).
B550 moderkort om du vill lägga lite mera men få lite mera framtidssäkra moderkort med PCIe 4.0.

Minne så är 3200Mhz en av dom bästa balanseringarna i pris/prestanda för ryzen 3000. Prestandan skalar mindre och mindre över den punkten med priset stiger snabbt.

3600 (+ vettig fläkt så kan du köra PBO och få extra prestanda)
x470 Moderkort
16GB 3200mhz
3070/5600 (det kortet som ger dig bäst pris, likvärdig prestanda).

Något sådant hade jag byggt burken, räkna med 100+ fps samtliga titlar på 1080p utan problem.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

What, du har aldrig köpt en TV på black friday hör jag

Letar man på rätt ställen finns det väldigt många deals.

Men nu var det ju datorkomponenter vi pratar om och inte TV-apparater. Det finns absolut billiga produkter att köpa på BF, men när målet är att sätta ihop just en dator så tror inte jag heller att man sparar mer än typ 10-15%.

Sen till TS, jag skulle. nästa rekommendera dig att starta en ny tråd under BF eller iaf Black week, det kommer vara väldigt enkelt när man vet vad som finns att köpa att rekommendera bra produkter. Men nu är det ju mest gissnigar och om du inte har koll på pc-hårdvara så kommer du ändå behöva få precis samma hjälp igen när det väl ska byggas.

Men en genrell gissning:

Ryzen 3600 = runt 1600-1800:-
B550 moderkort = runt 1200:-
32GB ram runt 1000-1200:-
Chassi = runt 800:-
SSD 1TB = runt 800-1000:-
Duglig PSU = runt 800:-

Sen kan det ju vara värt att försöka klippa ett RX 6800 som kommer vara marginellt dyrare än ett 3070 men med bättre prestanda, de har ett MSRP på 579 dollar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

x470/b450 moderkort om du vill ha billigare (oklart om dom fungerar med nya 5xxx serien om du vill uppgradera i framtiden).
B550 moderkort om du vill lägga lite mera men få lite mera framtidssäkra moderkort med PCIe 4.0.

Minne så är 3200Mhz en av dom bästa balanseringarna i pris/prestanda för ryzen 3000. Prestandan skalar mindre och mindre över den punkten med priset stiger snabbt.

3600 (+ vettig fläkt så kan du köra PBO och få extra prestanda)
x470 Moderkort
16GB 3200mhz
3070/5600 (det kortet som ger dig bäst pris, likvärdig prestanda).

Något sådant hade jag byggt burken, räkna med 100+ fps samtliga titlar på 1080p utan problem.

Tack för konkreta tips, värdefullt! B400-serien och x400-serien är kompatible med Ryzen 5xxx-serien via bios uppdatering, men kommer inte fungera att köra Smart Access Memory (om du kör AMDs nya GPU+CPU). Jag hade för mig att 3600 mhz minne var optimalt för Ryzen 5 3600?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Men nu var det ju datorkomponenter vi pratar om och inte TV-apparater. Det finns absolut billiga produkter att köpa på BF, men när målet är att sätta ihop just en dator så tror inte jag heller att man sparar mer än typ 10-15%.

Sen till TS, jag skulle. nästa rekommendera dig att starta en ny tråd under BF eller iaf Black week, det kommer vara väldigt enkelt när man vet vad som finns att köpa att rekommendera bra produkter. Men nu är det ju mest gissnigar och om du inte har koll på pc-hårdvara så kommer du ändå behöva få precis samma hjälp igen när det väl ska byggas.

Men en genrell gissning:

Ryzen 3600 = runt 1600-1800:-
B550 moderkort = runt 1200:-
32GB ram runt 1000-1200:-
Chassi = runt 800:-
SSD 1TB = runt 800-1000:-
Duglig PSU = runt 800:-

Sen kan det ju vara värt att försöka klippa ett RX 6800 som kommer vara marginellt dyrare än ett 3070 men med bättre prestanda, de har ett MSRP på 579 dollar.

Ser bra ut, tack för tipsen! Har bokat ett RTX 3070 men kommer bevaka launchen på RX 6000-serien också.