Övervakning med "smarta" sensorer

Permalänk
Medlem

Övervakning med "smarta" sensorer

Hej på er!

Har länge tänkt att jag ska ta tag i att logga temperatur/relativ fuktighet på både vinden och under det uppreglade golvet inne (uppreglat bjälklag på betongplatta) och undrar vad som behövs för att få det att fungera? Har hittat sensorer som loggar båda men de ska väl till nån slags hubb/basstation verkar det som och där går jag bet

Byggde ihop en snabb mätare med en arduino och en i2c skärm samt en DHT11 sensor som fungerar bra men blir lite bökigt att logga m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hej på er!

Har länge tänkt att jag ska ta tag i att logga temperatur/relativ fuktighet på både vinden och under det uppreglade golvet inne (uppreglat bjälklag på betongplatta) och undrar vad som behövs för att få det att fungera? Har hittat sensorer som loggar båda men de ska väl till nån slags hubb/basstation verkar det som och där går jag bet

Byggde ihop en snabb mätare med en arduino och en i2c skärm samt en DHT11 sensor som fungerar bra men blir lite bökigt att logga m.m

smidigast är ju att köpa en hub, sedan är ju dock frågan, kommer du vilja styra andra saker smart eller är det bara den funktionen du vill ha? ska du bara logga tempen, köp en telldus och anslut 2 sensorer från jula för ca 200kr
ska du styra fler saker tex belysning,uttag,bilen,värme, stereo larm osv köp en vera plus eller secure och styr dom från HA.(home assistant, denna körs smidigast på en rpi med A2 klass minnes kort eller en nuc med 2,5"ssd.
anslut 2 qubino med temperaturmätare (om du har matning i närheten) eller använd batteri driva sensorer.
vill man spara en slant på tex sensorer som inte kräver dubbelrapportering kan det vara ide att köpa till en rfxtrx modul och ansluta till vera eller till ha och sedan köra 433mhz sensorer som är mycket billiga.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

smidigast är ju att köpa en hub, sedan är ju dock frågan, kommer du vilja styra andra saker smart eller är det bara den funktionen du vill ha? ska du bara logga tempen, köp en telldus och anslut 2 sensorer från jula för ca 200kr
ska du styra fler saker tex belysning,uttag,bilen,värme, stereo larm osv köp en vera plus eller secure och styr dom från HA.(home assistant, denna körs smidigast på en rpi med A2 klass minnes kort eller en nuc med 2,5"ssd.
anslut 2 qubino med temperaturmätare (om du har matning i närheten) eller använd batteri driva sensorer.
vill man spara en slant på tex sensorer som inte kräver dubbelrapportering kan det vara ide att köpa till en rfxtrx modul och ansluta till vera eller till ha och sedan köra 433mhz sensorer som är mycket billiga.

Tackar för svar!

Såg nått startpaket från telldus med lite såna sensorer ja! Nej blir nog inte att styra belysning och sånt då strömbrytaren är rejält underskattad😉

Open hab är det nått att ha?

Permalänk
Medlem

Annars är home assistant lätt att komma igång med nuförtiden.
Många integrationer är redan inbyggda och om man behöver lägga till något manuellt så finns det gott om guider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Tackar för svar!

Såg nått startpaket från telldus med lite såna sensorer ja! Nej blir nog inte att styra belysning och sånt då strömbrytaren är rejält underskattad😉

Open hab är det nått att ha?

riktigt styrning har kvar brytarna och du kan både slå på /av som vanlig men även dimma med dina brytare och slå av med telefon eller dator osv. (z-wave tex qubino monteras bakom brytare) så kallad lek styrning tex zigbee från,ikea,hue,osv går inte jämföra med ett riktigt z-wave system)

jag gillar inte openhab utan föredrar HA alla dar i veckan både när det gäller stabilitet och konfiguration samt integration
kan dock ha att köra med att jag körde det på min linux server och det kraschade hela servern ett par gånger i veckan.

tror jula brukar ha billiga start paket från telldus, som säljer även sensorer med och utan extra prob som funkar till (jag kör dom själv för styrning av fläkt till serverrummet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hej på er!

Har länge tänkt att jag ska ta tag i att logga temperatur/relativ fuktighet på både vinden och under det uppreglade golvet inne (uppreglat bjälklag på betongplatta) och undrar vad som behövs för att få det att fungera? Har hittat sensorer som loggar båda men de ska väl till nån slags hubb/basstation verkar det som och där går jag bet

Byggde ihop en snabb mätare med en arduino och en i2c skärm samt en DHT11 sensor som fungerar bra men blir lite bökigt att logga m.m

Skaffa en ESP8266 och använd dess wifi

Om din dator är på dygnet runt kan du sätta upp en apache-server med php, och installera mysql.

Annars köper du en billig raspberry pi 4 2GB och installerar på denna.

Sedan skriver du en php-sida som tar emot temperatur och luftfuktighet ifrån din esp8266 och skriver det till din sql-databas.

mysql så kan du använda now() för att skriva aktuell tidpunkt som datan kommer in, så slipper du hålla på med klocker i din esp8266.

sedan kan du lätt sätta ihop en sida (html + javascript + php) som visar datan ifrån mysql.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Skaffa en ESP8266 och använd dess wifi

Om din dator är på dygnet runt kan du sätta upp en apache-server med php, och installera mysql.

Annars köper du en billig raspberry pi 4 2GB och installerar på denna.

Sedan skriver du en php-sida som tar emot temperatur och luftfuktighet ifrån din esp8266 och skriver det till din sql-databas.

mysql så kan du använda now() för att skriva aktuell tidpunkt som datan kommer in, så slipper du hålla på med klocker i din esp8266.

sedan kan du lätt sätta ihop en sida (html + javascript + php) som visar datan ifrån mysql.

haha den lösningen flög ungefär en kilometer över min kompetens, jobbar inom byggsektorn och kan nada gällande programering, men tack ändå

Permalänk
Medlem

Gillar också ESP8266 men kör den med MQTT istället för att hantera meddelanden. Den är mycket liten, stabil och prisvärd.

Går att programmera som en Arduino eller med micropython.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

haha den lösningen flög ungefär en kilometer över min kompetens, jobbar inom byggsektorn och kan nada gällande programering, men tack ändå

MQTT och nod-red fungerar också som tidigare nämnts ovan. Man behöver typ inte kunna något om programmering ärligt talat, och det finns många exempel online

mosquitto använder jag som mqtt-broker på raspberry, fungerar fint.

Finns färdiga mqtt klienter till esp8266, pubsubclient är den jag använt som fungerar bra.

mysql kan du skriva till direkt via node-red också.

den "programmeringen" du behöver göra då är en funktion i node-red som tar datan ifrån mqtt-ingången, och skriver den till en textrad som blir typ "insert into databasförtemp ('tidpunkt', 'temperatur', 'luftfuktighet') values (now(), temp, humidity) eller vad nu kallar dina variabler

sedan är dh11 rätt dålig egentligen, finns bättre såsom bosch 280 som är bättre på alla sätt, och kostar knappt mer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz