Hur viktigt är det egentligen med säker borttagning av maskinvara?

Permalänk
Inaktiv

Hur viktigt är det egentligen med säker borttagning av maskinvara?

Jag har haft som vana att alltid använda säker borttagning av maskinvara när jag ska mata ut en hårddisk eller usb sticka. Men hur viktigt är det egentligen? PCI-Express stödjer som de flesta vet hot-swap. Men vad brukar ni använda det till? Här är min lilla lista som får mig att fundera.

Permalänk
Medlem

Säker borttagning är viktigt när du har en extern lagringsenhet ansluten, t.ex. ett USB-minne eller en USB-hårddisk, eftersom dessa buffrar skrivningar så att användaren inte måste vänta på varje operation. Om du inte använder säker borttagning så kan alltså enheten avmonteras innan all data har skrivits till den, vilket kan resultera i korrupta filer eller t.o.m. korrupta filsystem om man har otur.

Permalänk
Medlem

Använder väldigt sällan det. Väntar istället några sekunder efter att kopieringen är slut innan jag tar ut usb-minnet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inte brukat använda det för USB-minnen. Vem vet, kanske är det som gjort att så många av dem slutat fungera genom åren, men jag använder det alltid för att koppla bort backup-hårddiskar.