Testpilot: Cherry MX Board 3.0 S – mekaniskt tangentbord utan krusiduller

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Cherry MX Board 3.0 S – mekaniskt tangentbord utan krusiduller

Testpiloten Björn Endre har tagit sig an Cherrys senaste tangentbord: Cherry MX Board 3.0 S med MX Red-brytare och RGB-belysning

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Handledsstöd och bruna brytare, då kanske detta skulle kunna bli ett inköp, jag tycker inte om att skriva på röda.

Permalänk
Avstängd

Jag diggar att de har tecknen på sidan av varje tangent istället för ovanpå som typ 99,9% av alla andra tangentbord. Fler borde implementera samma lösning. När man sitter och skriver/spelar, är tangenterna tillräckligt lutade så att man kan titta ner och relativt lätt se vilka tangenters tecken är vad?

För övrigt så tycker jag tyvärr att priset är för högt och kunde ha sänkts om de gjort sig av med RGB:n.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är ANSI-standard på layouten. Det du söker efter är ISO-layout som är vanligast här i Europa.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

De där keycaps'en ser ju målade ut. Man kanske inte nöter bort texten men färgen och då släpper igenom ljus. =/

Permalänk
Avstängd

Att utfällbara fötter saknas kan ha att göra med att symbolerna sitter på framsidan då anledningen till att fälla ut fötterna är att göra det lättare att se knapparna. Ergonomiskt är det sämre att höja tangentbordet i bakkant, och för mig i alla fall mer obekvämt. Det jag saknar mest från ergonomiska tangentbord är möjligheten att höja dom i framkant.

Permalänk
Avstängd

Gillar skarpt designen, minimalismeln på kanterna och belysningen (behöver inte RGB bara NÅN beylsning för sena kvällar). Gillar också att det är en funktionsknapp istället för ännu en Windows-knapp på mitten. Dock dyrt såklart. Men väckte ett intresse att kolla på något nytt inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

the beauty in simplicity

Permalänk
Inaktiv

"Tangentbordet använder sig av mikro-USB och kabeln är speciellt anpassad för tangentbordet så den sitter ordentligt fast."

Helvete, när ska tillverkare sluta använda mikro-usb?!? Även om den som i det här fallet är specialanpassat hade jag föredragit en enkel usb-c port på baksidan.
Men kanske bara jag som är rabiat antimicro-usb?

Permalänk
Medlem

Användandet av mikro USB i en ny produkt år 2020 är skamligt. Annars ser det bra ut!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Användandet av mikro USB i en ny produkt år 2020 är skamligt. Annars ser det bra ut!

Plus på det ➕
Kommer inte ihåg vilken video det var, nån tangentbords-video från Linus Tech Tips där han jämförde vissa modeller. Tydligen skiljer det så pass lite som några få cent (kommer inte ihåg exakt) mellan Micro USB vs USB C.
Micro är tydligen hårt inkört hos många tillverkare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Belysningen med RGB verkar vara all over the place, om man säger så. hade nog varit rimligare med belysningen fokuserad på bokstäverna. Cherry Red är nono för mig om de väsnas, skall vara tyst tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TKL och möjlighet att föra sladden ut på valfri sida av tangentbordet, då hade jag köpt direkt! (dock med bruna brytare).
Vilken sorts USB de använder på tangentbordet spelar ingen roll för mig. Jag kommer varken byta sladd eller koppla in och ut den hela tiden...

Permalänk
Medlem

Typ allt som Björn inte gillade har ju Filco löst på sina (tveklöst i en egen klass för sig) tangentbord. Inget RGB-trams, flärpar bak och ett lägre pris. Typ, Filco Ninja Majestouch-2. Blir lite pinsamt när Cherry släpper ett tangentbord som redan funnits i 3 år som är bättre.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Finns en ISO variant med tecknen på ovansidan samt i MX Brown på Amazon.se och .de för runt 800kr. Antar att den på .se också är Tyska tecken dock.
Intressant tangentbord, lite synd med micro kontakt dock.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk

Om man kapar av numpaden, sätter bokstäverna på ovansidan, tar bort belysningen, byter till switchar som går att skriva på, tar bort den höga kanten helt och hållet, och byter till ISO-layout så är det väl lika bra som de andra i klassen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

köpte från webhallen med svenska tecken tecknen är ovanpå, vart hittade man mjukvaran?